– Dla wykonawcy będzie to rok intensywnych prac plus kwartał na uzyskanie wszystkich wymaganych uzgodnień oraz pozwoleń, w tym pozwolenia na budowę – mówi Justyna Litka, prezes PIM. – Projekt zostanie wykonany w technologii BIM co pozwoli już na etapie projektowania wyeliminować wiele zagrożeń i kolizji.
Czytaj też: Pieniądze z Unii na tramwaj na Ratajczaka
Linia tramwajowa na ul. Ratajczaka powstanie na odcinku od ul. Św. Marcin do Królowej Jadwigi. Inwestycja obejmie również skrzyżowanie Królowej Jadwigi z ulicami Matyi i Wierzbięcice.
– Projektant musi uwzględnić w przygotowywanej dokumentacji zrealizowane, prowadzone lub planowane inwestycje, między innymi przebudowę ulic Święty Marcin, Taczaka, zmiany na placu przed Starym Browarem czy też przebudowę torowisk w ulicy Wierzbięcice oraz trwającą budowę Nowego Rynku – zaznacza prezes Litka.
Gdy projekt będzie gotowy, spółka PIM ogłosi przetarg, który wyłoni wykonawcę inwestycji. – Wiosną 2021 roku będziemy mogli wejść na plac budowy – zapowiada Litka. I dodaje: – Projektant będzie pełnił też nadzór autorski nad inwestycją.
Zobacz również: Centrum Poznania zmieni się
Mariusz Szmyd, zastępca dyrektora generalnego firmy SAFEGE Polska przypomina, że jego firma wraz ze spółką Graph'it przygotowują także projekt przebudowy ul. Św. Marcin na odcinku od mostu Uniwersyteckiego do al. Niepodległości wraz z Towarową. – Nadzorujemy też przebudowę placu Kolegiackiego. Obecnie realizujemy na terenie Polski około 170 projektów – twierdzi Szmyd.
Przeczytaj: Ulica Święty Marcin otwarta
Budowa tramwaju na Ratajczaka ma zakończyć się w 2022 r. – To ważna inwestycja. Budowa trasy tramwajowej wpływa na rozwój przestrzeni miejskiej – podkreśla Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. – Jeśli zachęcamy poznaniaków do korzystania z komunikacji publicznej, to muszą oni móc się nią przemieszczać. Ta trasa skróci dojazd mieszkańców Wildy i Dębca do centrum miasta. Jednak nie tylko.
Prezydent Wiśniewski zwraca uwagę, że tramwaj na Ratajczaka stanie się elementem osi komunikacyjnej północ-południe. – Wybudowany zostanie prawoskręt z ulicy 27 Grudnia w Mielżyńskiego. W przyszłości powstanie torowisko na Młyńskiej do Solnej i dalej Solną do Pułaskiego – mówi Wiśniewski.
Prace przy budowie tramwaju na Ratajczaka rozpoczną się, gdy zakończy się przebudowa ronda Rataje oraz ul. Św. Marcin (od mostu Uniwersyteckiego do al. Niepodległości). Koszty tego przedsięwzięcia szacuje się na 130 mln zł. Poznań pozyskał dotację unijną na ten cel w wysokości 59 mln zł.
Wiśniewski zaznacza, że także projekt techniczny będzie konsultowany. – Konsultacje z mieszkańcami, radami osiedli, przedsiębiorcami odbędą się jesienią tego roku – zapowiada Katarzyna Parysek, zastępca dyrektora Biura Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta.
ZOBACZ TEŻ:
Sprawdź też:
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?