Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

10 czerwca rusza Poznańska Kolej Metropolitalna. Na razie na czterech liniach. W godzinach szczytu pociągi będą kursować co 30 minut

Bogna Kisiel
Bogna Kisiel
Linie Poznańskiej Kolei Metropolitalnej będą obsługiwać pociągi spółki Koleje Wielkopolskie
Linie Poznańskiej Kolei Metropolitalnej będą obsługiwać pociągi spółki Koleje Wielkopolskie Waldemar Wylegalski
10 czerwca rusza Poznańska Kolej Metropolitalna. W godzinach szczytu pociągi będą kursować co 30 minut. Nie wiadomo jednak, czy zatrzymają się w Szreniawie i Opalenicy. Dlaczego? Komorniki i Opalenica nie chcą dopłacać do Poznańskiej Kolei Metropolitalnej.

Na czterech liniach z Poznania do Grodziska Wielkopolskiego, Wągrowca, Nowego Tomyśla i Jarocina kursować będą 23 pary pociągów. W praktyce oznacza to, że w stosunku do tego co jest obecnie pojawią się po trzy dodatkowe pary pociągów na każdej z tych linii. Dzięki temu w godzinach szczytu będą kursować one co 30 minut.

Funkcjonowanie Poznańskiej Kolei Metropolitalnej będzie finansowane przez samorządy – województwa oraz te, które są położone wzdłuż czterech linii kolejowych:

  • Poznań – Grodzisk Wielkopolski;
  • Poznań – Wągrowiec;
  • Poznań – Nowy Tomyśl;
  • Poznań – Jarocin.

- Pokazujemy, że potrafimy się porozumieć. Mamy partnera w marszałku województwa, Stowarzyszeniu Metropolia Poznań oraz w gminach i trzech powiatach – wągrowieckim, średzkim i poznańskim. Spośród powiatów poznański płaci za wszystkie linie – mówi Jan Grabkowski, starosta poznański. - Chcemy, by mieszkańcy jeździli do Poznania koleją. Dzięki temu będzie mniej samochodów na drogach, mniej korków.

Zobacz też: Magazyn Info z Polski

W poniedziałek Wojciech Jankowiak, wicemarszałek województwa wielkopolskiego podpisał z częścią samorządów umowę, dotycząca finansowania pierwszych linii Poznańskiej Kolei Metropolitalnej.

- Kolejne umowy podpiszemy 7 maja – zapowiada W. Jankowiak. I wyjaśnia: - Nie wszystkie gminy zdążyły podjąć uchwały, przeznaczające pieniądze na wsparcie tego przedsięwzięcia. Z Poznańską Koleją Metropolitalną ruszamy 10 czerwca. Chciałbym, aby do tego czasu udało się podpisać wszystkie umowy.
Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania, podkreśla, że to rozwiązanie jest korzystne dla poznaniaków, sąsiednich gmin i całej aglomeracji. - Kluczem do sukcesu jest możliwość łączenia różnych form transportu – mówi prezydent Jaśkowiak. - Jeśli nie stworzymy alternatywy dla transportu indywidualnego, to nigdy nie rozwiążemy problemów komunikacyjnych aglomeracji poznańskiej. Dla poznaniaków dużą uciążliwością jest 100 tysięcy samochodów wjeżdżających do miasta. Skarżą się na to podczas spotkań.

Zobacz też: Poznańska Kolej Metropolitalna: W czerwcu na cztery linie kolejowe wyruszą dodatkowe pociągi. W szczycie będą kursować co 30 minut

Jacek Sommerfeld, wójt gminy Czerwonak podpisał w poniedziałek umowę o dofinansowaniu PKM. - Budujemy i modernizujemy drogi, ścieżki rowerowe, dworce i parkingi przy nich, aby nasi mieszkańcy w jeszcze większym stopniu korzystali z szynobusów - mówi J. Sommerfeld. - Remontujemy dworzec w Czerwonaku, w którym w wakacje zostanie uruchomiona filia wydziału komunikacji Starostwa Powiatowego w Poznaniu. Rozpoczyna się też remont drugiej części dworca, w której powstanie poczekalnia dla pasażerów. W kolejce czeka modernizacji dworca w Bolechowie. Pierwsze środki na ten cel już pozyskaliśmy.
Nie wszystkie jednak samorządy chcą się dołożyć do tego projektu. Są to Komorniki i Opalenica.
- Spotkałem się z Radą Miasta i Gminy Opalenica oraz z mieszkańcami – twierdzi wicemarszałek Jankowiak. - Sądząc po nastrojach wśród radnych, wydaje się, że temat jest przesądzony i uchwała w sprawie dofinansowania tego przedsięwzięcia zostanie przyjęta. Z wójtem Komornik planuję porozmawiać w najbliższym czasie. On nie neguje idei kolei metropolitalnej, jego uwagi są pozamerytoryczne, dotyczą nieporozumień wykorzystania pieniędzy w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

O co chodzi wójtowi Komornik? Jak twierdzi starosta Grabkowski, gmina Komorniki nie dostała dotacji unijnej z ZIT-ów na budowę węzłów przesiadkowych w Szreniawie i Rosnówku. - Trzeba złożyć dobry projekt, by dostać dofinansowanie i nie zapominać o tym, że olbrzymie pieniądze zostały położone na węzeł Grunwaldzka – przypomina J. Grabkowski. - Nie ma co się obrażać, ale należy działać w kierunku poprawy komunikacji.

Gmina Komorniki wystąpiła o dofinansowanie budowy węzła przesiadkowego w Szreniawie. Inne samorządy dostały na takie samo zadanie po 20 czy 16 milionów złotych. Komornikom zabrakło pół punktu, by otrzymać unijną dotację z ZIT-ów.

- To był dobry projekt – twierdzi Tomasz Stellmaszyk, zastępca wójta Komornik. - Zabezpieczyliśmy na ten cel w budżecie gminy 3,8 miliona złotych. Z własnych pieniędzy zrealizujemy to zadanie. Musimy wybudować parkingi, drogę dojazdową. Jak zapewnimy pasażerom niezbędną infrastrukturę, to dołączymy do projektu Poznańskiej Kolei Metropolitalnej.

W. Jankowiak ma nadzieję, że uda się przekonać wójta Komornik i gminę Opalenicy do współfinansowania Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. - Ten kto nie będzie uczestniczył, nie będzie z tego korzystał – twierdzi J. Jaśkowiak. - Albo jest solidarność, albo jest cwaniakowanie, że może inni zapłacą, a ja będę z tego korzystał. Sądzę, że mieszkańcy rozliczą ich z tego.

Starosta Grabkowski potwierdza, że część samorządowców jest zdania, by pociągi nie zatrzymywały się w tych gminach, które nie chcą współfinansować kolei metropolitalnej. - Są głosy, by takie retorsje stosować. Mnie się to nie podoba, bo krzywdzilibyśmy mieszkańców za grzechy ludzi, których wybrali – przyznaje J. Grabkowski i przypomina, że wkrótce są wybory samorządowe. - Uważam, że jeśli tyle samorządów bierze udział w tym projekcie, chce zwiększenia oferty komunikacyjnej, to trzeba to zrobić dla dobra mieszkańców.

Zobacz też: Poznańska Kolej Metropolitalna: W czerwcu na cztery linie kolejowe wyruszą dodatkowe pociągi. W szczycie będą kursować co 30 minut

Uruchomienie dodatkowych par pociągów na czterech wspomnianych liniach to pierwszy etap wdrożenia Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. Do 2021 r. sukcesywnie będą włączania kolejne połączenia co jest uzależnione od zakończenia remontów poszczególnych linii kolejowych przez PKP PLK. I tak w drugim etapie PKM obejmie linie do Rogoźna (2019/2020), Wrześni (2020 r.), Kościana (2020 r.), Szamotuł (2021 r.) i Gniezna (2021 r.).

POLECAMY:

Co jest na zdjęciach? [TEST GWARY]

Wszystko o tragedii na Dębcu

Stary Poznań na zdjęciach!

Loty z Poznania w 2018 roku

Wszystko o Lechu Poznań

Szybki test dla poznaniaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski