Spis treści
Nowa trasa potrzebowała nowego mostu św. Rocha
Prace nad nową linią tramwajową rozpoczęły się 28 października 2004 roku i trwały niemal trzy lata. W trakcie budowy zbudowano 12 nowych peronów tramwajowych na całej długości trasy. Inwestycja ta była niezbędna, aby usprawnić komunikację miejską i poprawić komfort podróżowania mieszkańcom Poznania.
Jednym z kluczowych elementów nowej trasy była budowa solidnej przeprawy przez rzekę. Istniejący most nie był już w stanie utrzymać ciężaru nowoczesnych tramwajów, dlatego zdecydowano się na budowę nowej konstrukcji. Po ponad półwiecznej służbie, stary most św. Rocha musiał ustąpić miejsca nowemu.
Czytaj także: Zwrot w sprawie boiska na os. Lecha w Poznaniu. Będą zmiany w jego funkcjonowaniu. "Inaczej pójdziemy do sądu"
Innowacyjne rozwiązania techniczne
Ze względu na bliskość budynków mieszkalnych, zastosowano szereg innowacyjnych rozwiązań technicznych, aby zminimalizować hałas i drgania. Wykonawca użył tzw. „szyn szepczących”, które są ułożone w gumowej otulinie, izolującej szyny od podbudowy. Dodatkowo, zastosowano maty antywibracyjne, co sprawiło, że tramwaje poruszają się znacznie ciszej. W momencie otwarcia, była to najbardziej nowoczesna konstrukcja toru tramwajowego w Europie.
Otwarcie nowej trasy tramwajowej przyniosło wiele korzyści mieszkańcom Poznania. Dzięki nowej linii, podróż z Rataj do centrum miasta, a także na piątkowskie osiedla, stała się szybsza i bardziej wygodna. Nowa trasa pozwoliła także odciążyć ulicę Strzelecką. Cała inwestycja, łącznie z budową nowego mostu, kosztowała około 150 mln zł. Była to jedna z największych i najważniejszych inwestycji komunikacyjnych w Poznaniu w tamtym okresie.
Uroczyste otwarcie
14 sierpnia 2007 roku odbył się uroczysty przejazd inauguracyjny nową trasą tramwajową. Na trasie od ulicy Kórnickiej do zbiegu ulic Podgórnej i Wrocławskiej zgromadził się tłum poznaniaków, którzy chcieli zobaczyć nowe tramwaje w akcji. Na torach pojawiły się różne modele tramwajów, od konnego, po nowoczesne niskopodłogowe Combino.
Historyczny wagon konny Herbrand był tradycyjnie prowadzony przez ówczesnego Prezydenta Miasta Poznania, Ryszarda Grobelnego, oraz prezesa MPK Poznań, Wojciecha Tulibackiego. Korowód otwierała Orkiestra Miasta Poznania przy MPK Poznań, ubrana w odświętne mundury, co dodało uroczystości wyjątkowego charakteru.
Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?