MKTG SR - pasek na kartach artykułów

17 lat temu uruchomiono nową trasę tramwajową w Poznaniu. Połączyła Rataje i Politechnikę Poznańską z centrum. Potrzebny był nowy most

Paweł Antuchowski
Opracowanie:
Nowa trasa tramwajowa wymagała budowy nowego Mostu św. Rocha. Połączyła ona północną część Rataj i Politechnikę Poznańską z centrum. Na co dzień kursują nią trzy linie tramwajowe.
Nowa trasa tramwajowa wymagała budowy nowego Mostu św. Rocha. Połączyła ona północną część Rataj i Politechnikę Poznańską z centrum. Na co dzień kursują nią trzy linie tramwajowe. Robert Woźniak
14 sierpnia 2007 roku w Poznaniu otwarto nową linię tramwajową, która łączy plac Wiosny Ludów z ulicą Jana Pawła II, przechodząc przez ulice Podgórną, Dowbora Muśnickiego, Mostową, Most św. Rocha oraz Kórnicką. W ten sposób bezpośrednie połączenie z centrum zyskała Politechnika Poznańska oraz północna część Rataj. Prace budowlane, które rozpoczęły się 28 października 2004 roku, zakończyły się 5 września 2007, już po otwarciu trasy.

Spis treści

Nowa trasa potrzebowała nowego mostu św. Rocha

Prace nad nową linią tramwajową rozpoczęły się 28 października 2004 roku i trwały niemal trzy lata. W trakcie budowy zbudowano 12 nowych peronów tramwajowych na całej długości trasy. Inwestycja ta była niezbędna, aby usprawnić komunikację miejską i poprawić komfort podróżowania mieszkańcom Poznania.

Jednym z kluczowych elementów nowej trasy była budowa solidnej przeprawy przez rzekę. Istniejący most nie był już w stanie utrzymać ciężaru nowoczesnych tramwajów, dlatego zdecydowano się na budowę nowej konstrukcji. Po ponad półwiecznej służbie, stary most św. Rocha musiał ustąpić miejsca nowemu.

Innowacyjne rozwiązania techniczne

Ze względu na bliskość budynków mieszkalnych, zastosowano szereg innowacyjnych rozwiązań technicznych, aby zminimalizować hałas i drgania. Wykonawca użył tzw. „szyn szepczących”, które są ułożone w gumowej otulinie, izolującej szyny od podbudowy. Dodatkowo, zastosowano maty antywibracyjne, co sprawiło, że tramwaje poruszają się znacznie ciszej. W momencie otwarcia, była to najbardziej nowoczesna konstrukcja toru tramwajowego w Europie.

Otwarcie nowej trasy tramwajowej przyniosło wiele korzyści mieszkańcom Poznania. Dzięki nowej linii, podróż z Rataj do centrum miasta, a także na piątkowskie osiedla, stała się szybsza i bardziej wygodna. Nowa trasa pozwoliła także odciążyć ulicę Strzelecką. Cała inwestycja, łącznie z budową nowego mostu, kosztowała około 150 mln zł. Była to jedna z największych i najważniejszych inwestycji komunikacyjnych w Poznaniu w tamtym okresie.

Uroczyste otwarcie

14 sierpnia 2007 roku odbył się uroczysty przejazd inauguracyjny nową trasą tramwajową. Na trasie od ulicy Kórnickiej do zbiegu ulic Podgórnej i Wrocławskiej zgromadził się tłum poznaniaków, którzy chcieli zobaczyć nowe tramwaje w akcji. Na torach pojawiły się różne modele tramwajów, od konnego, po nowoczesne niskopodłogowe Combino.

Historyczny wagon konny Herbrand był tradycyjnie prowadzony przez ówczesnego Prezydenta Miasta Poznania, Ryszarda Grobelnego, oraz prezesa MPK Poznań, Wojciecha Tulibackiego. Korowód otwierała Orkiestra Miasta Poznania przy MPK Poznań, ubrana w odświętne mundury, co dodało uroczystości wyjątkowego charakteru.

Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]

Na czas remontu uczniowie szkoły chodzili do tymczasowego budynku zbudowanego z kontenerów. Dzieci uważały to za wielką przygodę.

Ta szkoła w Poznaniu przeniosła się do kontenerów. Teraz dzi...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski