reklama

2 proc. od sklepów zasili wkrótce budżet

RedakcjaZaktualizowano 
3,5 mld zł ma wpłynąć do budżetu państwa po wprowadzeniu podatku od hipermarketów
3,5 mld zł ma wpłynąć do budżetu państwa po wprowadzeniu podatku od hipermarketów Mariusz Kapala
W I kwartale 2016 roku ma obowiązywać już 2 proc. podatek od przychodów sklepów o powierzchni powyżej 250 mkw

Jest jeszcze drugi wariant opodatkowania sklepów. Przewiduje on wysokość stawki uzależnioną od podstawy opodatkowania. - Do Sejmu jednak najprawdopodobniej trafi projekt zakładający 2 proc. stawkę od przychodów sklepów o powierzchni powyżej 250 mwk. Zgodnie z wyliczeniami ma to przynieść do państwowej kasy 3,5 mld zł. - zapowiada Henryk Kowalczyk z PiS, współautor projektu. Jak dodaje w wielu przypadkach wielkie sieci handlowe mają obecnie możliwości unikania płacenia podatku dochodowego (którego realna wysokość jest i tak bardzo niska). Przykładowo, koncerny wykazują straty podatkowe, by nie płacić podatków dochodowych, a zyski faktycznie transferowane są do innych państw. W uzasadnieniu projektu ustawy czytamy, że w 2013 roku 175 sieci handlowych, które działały w sektorze sprzedaży detalicznej, wpłaciło łącznie podatki dochodowe w wysokości 440 mnln zł. Autorzy propozycji twierdzą, że ta kwota stanowi jedynie 0,47 proc. przychodów marketów. Nowy podatek ma również zapobiegać ekspansji zagranicznych sieci handlowych, które dysponując środkami i odpowiednim doświadczeniem potrafiły szybko podporządkować sobie rynek handlu detalicznego w Polsce. Witold Orłowski główny doradca ekonomiczny PricewaterhouseCoopers Polska (PwC) twierdzi, że jeżeli Państwo uważa, że trzeba nałożyć nowy podatek, to ma pełne prawo to zrobić. Pytanie kto zapłaci ostatecznie ten podatek.

-Jeżeli objęta będzie nim większość sklepów, a dotychczasowe plany zakładały, że nie tylko hipermarkety, to najprawdopodobniej jeżeli wszyscy będą musieli go płacić, to wszyscy to wkalkulują w ceny i finalnie przerzucą na klientów - twierdzi Orłowski. - Małe sklepy na tym zyskają, jednak małe sklepy płaca wyższe marże, więc najprawdopodobniej nie będą pozyskiwać więcej klientów, tylko również podniosą ceny w ślad za cenami w dużych sklepach. Koniec końców - podatek będzie ściągnięty, ale w większości będzie on ściągnięty z klientów, a nie z samych hipermarketów. Z tą opinią zgadza się też niezależny analityk Paweł Majtkowski. - Podatek proponowany przez PiS jest bardzo skuteczny, bo w porównaniu do tego, jak dotychczas hipermarkety płaciły podatki, on niestety na pewno przełoży się na to ile płacimy za towary w sklepach. - Między hipermarketami jest bardzo duża konkurencja, ceny są mocno wyśrubowane, więc tam marża jest bardzo niska. Dlatego dodatkowy podatek na pewno zostanie przerzucony częściowo na konsumentów, a częściowo na dostawców, ponieważ należy pamiętać, że markety bardzo mocno śrubują marże swoim dostawcom - uważa Majtkowski. Jak zapowiada Kowalczyk z PiS, w ciągu pierwszych 100 dni rządów mają być wprowadzone w życie wszystkie zapowiadane podczas wyborów obietnice m.in. opodatkowanie banków, hipermarketów. Wg. Polskiej Izby Handlu podatek ten nie może obejmować systemów franczyzowych: zarówno franczyzodawców jak i franczyzobiorców. Jedynym kryterium ewentualnego opodatkowania sieci handlowych mogłoby być kryterium realizacji określonego progu obrotów przez konkretny podmiot (czyli jeden numer NIP). Przedstawiciele Polskiej Izby Handlu twierdzą, że jeśli podatek obejmie franczyzę  doprowadzi to do utraty dorobku integracji polskiego handlu i zaszkodzi handlowi nowoczesnemu z tradycjami.  To właśnie franczyza jest odpowiedzią małego i średniego handlu na siłę dyskontów – zrzeszając się mniejsze sklepy mają szanse konkurować z największymi. Tak właśnie wygląda współczesny handel tradycyjny – podatek obrotowy może uderzyć w ten segment rynku, który powinien chronić – komentuje Waldemar Nowakowski, Prezes Polskiej Izby Handlu.

60 Sekund Biznesu: Wyczerpuje się imigracja ukraińska

Wideo

Materiał oryginalny: 2 proc. od sklepów zasili wkrótce budżet - Polska Times

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3