Administracja systemami SAP to bardzo ważny obszar działania każdej firmy, która pracuje w oparciu o oprogramowanie ERP. Ciągły monitoring jest konieczny żeby zapewnić wysoką wydajność oraz bezpieczeństwo systemu. Niektóre przedsiębiorstwa decydują się na administrację systemem w ramach swoich wewnętrznych działów IT. Daje to pełną kontrolę nad procesami, wiąże się jednak z koniecznością ponoszenia dodatkowych kosztów na sprzęt potrzebny do utrzymania systemu. A jak to wygląda w przypadku współpracy z zewnętrznym dostawcą?

Różne poziomy wsparcia

Firmy IT, które zajmują się administracją systemami SAP oferują rożne poziomy współpracy. Np. Hicron proponuje trzy pakiety usług:


  • Platinum - dla firm, które chcą oddać pełną odpowiedzialność za utrzymanie systemów zewnętrznym specjalistom

  • Gold - dla firm, które posiadają swój dział IT i chcą jedynie uzupełnić go wsparciem zewnętrznym

  • Flex - dla firm, które wymagają indywidualnego podejścia

Wszelkie procesy związane z administracją systemami SAP odbywają się za pośrednictwem systemu ticketowego, który umożliwia m.in. automatyczne zakładanie zgłoszeń, konfigurację priorytetu w zależności od rodzaju błędu czy automatyczną aktualizację zgłoszenia w ramach kolejnych błędów tego samego typu. Przed wyborem zewnętrznego dostawcy warto przyjrzeć się więc bliżej dostępnym wariantom współpracy i wybrać taki, który będzie najlepiej dostosowany do specyfiki firmy.

Istota raportowania

Warto zwrócić także uwagę na proponowane zasady raportowania. Aby mieć pełną kontrolę nad outsourcowanymi procesami, najlepiej będzie otrzymywać dzienny raport, w którym znajdą się takie elementy jak m.in.


  • bieżące wykorzystanie procesów roboczych SAP oraz buforów systemów SAP

  • średni czas reakcji procesów cyfrowych

  • lista błędów aktualizacji systemów SAP

  • ważne komunikaty z bazy danych

Jakie korzyści?

Powierzenie administracji systemu zewnętrznej firmie przynosi szereg korzyści. Przede wszystkim są to oszczędności wynikające z braku konieczności inwestycji w sprzęt niezbędny do utrzymania systemu. Skorzystanie z outsourcingu sprawia także, że wewnętrzny dział IT ma więcej czasu na skoncentrowanie się na obszarach związanych z kierunkiem rozwoju firmy. Poza aspektem finansowym oraz czasowym, bardzo ważne są także czynniki dotyczące samego systemu takie jak:


  • wysoki poziom bezpieczeństwa systemu

  • płynne i bezawaryjne działanie systemu

  • zwiększenie funkcjonalności systemu

  • wysoka wydajność systemu