Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Andrzej Malinowski o biznesie w czasie pandemii: - Środowiska pracodawców wspólnie pracują już nad Tarczą 2.0

Strefa Biznesu
Andrzej Malinowski, doktor nauk ekonomicznych, prezydent Pracodawców Rzeczypospolitej Polskiej, przewodniczący Rady Dialogu Społecznego
Andrzej Malinowski, doktor nauk ekonomicznych, prezydent Pracodawców Rzeczypospolitej Polskiej, przewodniczący Rady Dialogu Społecznego
Co o Tarczy Antykryzysowej mówią pracodawcy? Jakiej pomocy potrzebują firmy w czasie pandemii? Dlaczego masowe zwolnienia odbiją się negatywnie na kondycji przedsiębiorstw? Odpowiada Andrzej Malinowski, prezydent Pracodawców RP.

Tak zwana Tarcza Antykryzysowa nie stanowi w oczach przedsiębiorców realnej pomocy. Nie daje ona szansy na utrzymanie płynności finansowej przez cały okres pandemii. Przedsiębiorcy zostali więc zmuszeni do szukania oszczędności, w tym poprzez redukcję zatrudnienia. Wiele z problemów można było rozwiązać stosując np. zwolnienia z danin na rzecz państwa, szybki zwrot VAT i zawieszenie split paymentu. Niestety nasze postulaty w tych kwestiach nie zostały uwzględnione w ustawie.

Dlatego wszystkie środowiska pracodawców wspólnie pracują już nad Tarczą 2.0. Razem przedstawimy nasze propozycje tak, by rząd miał jak najbardziej ułatwione zadanie.

Co w tym trudnym okresie mogą zrobić sami przedsiębiorcy? W miarę szybko opracować strategię przetrwania. Uwzględnić przy tym nie tylko sytuację na najbliższe tygodnie, ale też to, co nas czeka po ustąpieniu pandemii. Jest to trudne zadanie i wymaga dużej precyzji. Dlatego mówię „w miarę szybko”, a nie „jak najszybciej”.

Co zazwyczaj robią przedsiębiorcy w czasie kryzysu? Tną koszty. Ale decyzje o ewentualnym cięciu kosztów zatrudnienia powinny być podejmowane na samym końcu. Szczególnie w branżach, w których deficyt wykwalifikowanych pracowników występował jeszcze przed kryzysem. Taki pracownik jest dobrem, które należy chronić do samego końca.

Na szczęście nie wszystkie firmy zastanawiają się teraz nad redukcją zatrudnienia. Są nawet takie przedsiębiorstwa i branże, które mają dziś szansę na bardzo dynamiczny rozwój. Spodziewam się, że nawet po ustaniu pandemii w wielu przypadkach utrzyma się zwiększone zainteresowanie ich produktami i usługami. Mogą to być na przykład rozwiązania związane z e-learningiem oraz pracą zdalną.

W tym trudnym dla większości z nas okresie apeluję o solidarność zarówno przedsiębiorców, jak i społeczeństwa. O to, by firmy znajdujące się w dobrej sytuacji nie zrywały od razu kontraktów z tymi, które przeżywają trudniejsze chwile. Dajmy im szansę przeżycia. Bądźmy solidarni z pracownikami, klientami i innymi przedsiębiorstwami. Nie możemy myśleć tylko o sobie. Epidemia jest stanem przejściowym. Wyjdziemy z tego kryzysu. Myślmy więc już o tym, co będzie za kwartał czy za pół roku. I postarajmy się być przy tym optymistami – sam nieustannie powtarzam, że w Polsce, żeby prowadzić biznes, trzeba być urodzonym optymistą. Dziś optymizm może być lekarstwem na nasze kłopoty.

Pamiętajmy też, że od naszych dzisiejszych działań zależy nasz wizerunek w przyszłości. Przedsiębiorcy przy każdej swojej decyzji powinni mieć na uwadze dbałość o własną markę. Nie podejmujmy pochopnych działań, np. o grupowych zwolnieniach. Takim posunięciem łatwo utracić renomę. Być może taki ruch pozwoliłby przetrwać kryzys w lepszej kondycji finansowej, ale odbiłby się negatywnie na dochodach po pandemii. Zachowujmy się racjonalnie.

Nie powinniśmy też tracić z pola widzenia kwestii społecznej odpowiedzialności biznesu. Teraz jest właśnie czas na udowodnienie, że dbamy nie tylko o własny interes, ale i otoczenie. To wspaniale, gdy firmy pokazują jak pomagają w walce z wirusem. Warto się tym chwalić i należy to bardzo mocno propagować. Bo jeśli ktoś do tej pory jeszcze o tym nie pomyślał, to słuchając o takich akcjach sam ruszy do działania. Nagłaśniajmy takie przykłady – pokażmy, że warto być solidarnym oraz że biznes jest solidarny ze społeczeństwem.

Andrzej Malinowski

doktor nauk ekonomicznych, prezydent Pracodawców Rzeczypospolitej Polskiej, przewodniczący Rady Dialogu Społecznego.

Chcecie wiedzieć, co eksperci mówią o pandemii koronawirusa? Jak wpłynie ona na biznes i polską gospodarkę? Kto zyska, a kto straci na koronawirusie? Zachęcamy do śledzenia cyklu Biznes w czasie pandemii.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Andrzej Malinowski o biznesie w czasie pandemii: - Środowiska pracodawców wspólnie pracują już nad Tarczą 2.0 - Gazeta Pomorska

Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski