Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Autostrada A2: Trwa budowa trzeciego pasa obwodnicy między Luboniem a Komornikami. Gdzie są utrudnienia? Sprawdź! [ZDJĘCIA]

Grzegorz Okoński
Na A2 trwa budowa trzeciego pasa obwodnicy między Luboniem a Komornikami.Przejdź do kolejnego zdjęcia --->
Na A2 trwa budowa trzeciego pasa obwodnicy między Luboniem a Komornikami.Przejdź do kolejnego zdjęcia --->Łukasz Gdak
Kierowcy dojeżdżający autostradą A2 do węzła Luboń od strony Krzesin widzą tablice ostrzegające przed pracami drogowymi. Od 24 kwietnia obowiązuje nowa organizacja ruchu w związku z budową trzeciego pasa – na szczęście ograniczenia w ruchu w praktyce są niewielkie, choć, jak mówią drogowcy – i tak niespecjalnie przestrzegane przez kierowców.

Na ośmiokilometrowym odcinku na północnej jezdni w kierunku Świecka trwają prace na dotychczasowym pasie rozdziału, a także pod wiaduktami. Południowa jezdnia już ma zakończoną budowę nawierzchni do poziomu istniejących wcześniej pasów, stąd drogowcy przenieśli się na jezdnię północną. Od Komornik trzeci pas będzie budowany po zewnętrznej stronie dotychczasowej jezdni (jest już przygotowywany), bo tam pas rozdziału jest za wąski.

- Obecne prace są zaplanowane do połowy czerwca: mamy nadzieję że pogoda nam na to pozwoli i będziemy mogli je prowadzić nadal w imponującym tempie – mówi Zofia Kwiatkowska, rzeczniczka prasowa spółki Autostrada Wielkopolska SA. - Następnie wrócimy na jezdnię południową, gdzie układana będzie warstwa docelowa nawierzchni, wzmacniana konstrukcja obiektów, prace na poboczu i instalacja systemu zarządzania ruchem.

Sprawdź też: Trwa przebudowa obwodnicy Poznania. Jest trzeci pas autostrady A2 między węzłami Komorniki i Luboń

Tablice tegoż systemu, wyświetlające ostrzeżenia o zdarzeniach i informacje o warunkach jazdy na odcinku, o korkach, natężeniu ruchu, które będą instalowane w rejonie węzłów, mają już działać w połowie przyszłego roku.

- Podkręcamy tempo prac, by ograniczyć do minimum utrudnienia: chcemy oddać trzeci pas w obu kierunkach do końca tego roku, a w przyszłym roku, zapewne od marca, dokończyć prace z ekranami akustycznymi, wymienić bariery ochronne na węzłach Krzesiny, Luboń i Komorniki, wymienić elementy oświetlenia – już przy działającym trzecim pasie - informuje Zofia Kwiatkowska.

- To pierwsze tego typu tak skomplikowane prace w Polsce, prowadzone na otwartej drodze, przy zachowaniu jej dwupasmowości i natężeniu ruchu pojazdów rzędu 60 tys. pojazdów na dobę. Ale patrząc na wyniki prac prowadzonych od 18 marca i na znakomitą współpracę z wykonawcą, jesteśmy dobre myśli, że skończymy trzeci pas przed czasem, zgodnie z obietnicami!

Trzeba zaznaczyć, że mimo prac prowadzonych przez około 200 osób i ciężki sprzęt, kierowcy nie spotykają się ze znaczącymi utrudnieniami: jedynie pasy są węższe, prędkość ograniczona jest do 70 km/godz (w niektórych miejscach do 50 km/godz), a ciężarówki mają trzymać się prawych pasów i nie wyprzedzać. Dwa pasy są zachowane kosztem pasa awaryjnego, zamknięta jest jedynie łącznica w Luboniu – zjazd z wiaduktu w stronę Świecka.

Jednak, jak okazuje się, w czasie wspólnego patrolu pracowników Autostrady Wielkopolskiej S.A. i Głosu Wielkopolskiego, nie wszyscy kierowcy chcą zauważyć znaki i tablice ostrzegawcze. Jedziemy oznakowanym samochodem prawym pasem z przepisową prędkością i stale wyprzedzają nas znacznie szybciej jadące samochody, w tym ciężarowe.

Zobacz też: Ruszyła budowa na autostradzie A2. Utrudnienia między węzłami Zachód a Komorniki

- Ruch jest płynny i jak dotąd nie było wypadków, które zablokowałyby go; raz tylko zanotowaliśmy dachowanie samochodu, który wypadł z pasa, ale była to wina zbyt szybko jadącego kierowcy, do zdarzenia doszło też w nocy, w sobotę, przy bardzo małym ruchu i nie było stąd żadnych utrudnień – opowiada Marcin Szczepański, kierownik budowy.

- Jesteśmy jednak przygotowani na niespodziewane zdarzenia: samochody służb ratunkowych mogą w każdej chwili korzystać z dojazdu przez teren budowy. Autostrada Wielkopolska S.A. utrzymuje całodobowy patrol objeżdżający teren budowy, sprawdzający oznakowanie i warunki bezpieczeństwa. Jest to konieczne, bo wśród przejeżdżających obwodnicą kierowców są bezmyślni złodzieje, którzy po prostu kradną elementy systemów bezpieczeństwa, narażając innych na wypadek: „znikają” zatem lampy ostrzegawcze, a w święta, jednej nocy skradziono dziewięć akumulatorów zasilających światła ostrzegawcze...

W sobotę 4 maja, już po opublikowaniu tego artykułu, doszło do tragicznego wypadku: za węzłem Poznań-Luboń na trasie w kierunku Warszawy, samochód osobowy, którym podróżowały trzy osoby, zderzył się z ciężarówką. Zginęły dwie osoby, trzecia w ciężkim stanie trafiła do szpitala.

Poznań: Prokuratura wszczęła śledztwo w sprawie wypadku na autostradzie A2. Dwie osoby zginęły a jedna w stanie ciężkim trafiła do szpitala

Autostrada Wielkopolska S.A. informuje: od 6. maja prowadzone będą prace na łącznicy wyjazdowej z autostrady z Warszawy w kierunku Poznania i Lubonia. W związku z tym, że prace będą prowadzone po zewnętrznej stronie łącznicy – nie spowodują zamknięcia dla ruchu z wyjątkiem krótkiego okresu potrzebnego do ułożenia warstwy ścieralnej.

POLECAMY:

Jesteś świadkiem wypadku? Zobacz, jak udzielić pierwszej pomocy:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski