Budowa trzeciego pasa ruchu na odcinku Poznań Zachód – Poznań Krzesiny jest coraz bliżej. Do końca listopada spółka Autostrada Wielkopolska (która zarządza odcinkiem A2 od Świecka do Konina) planuje podpisać umowę z wyłonionym już wykonawcą prac. Termin składania ofert upłynął w połowie września. Chociaż specyfikację techniczną wykupiły trzy firmy, tylko jedna zdecydowała się na złożenie oferty w przetargu.
Sprawdź też: Autostrada Wielkopolska zwróciła Polsce miliard złotych. Trybunał Sprawiedliwości zdecyduje czy słusznie
– Autostrada Wielkopolska otrzymała jedną ofertę od firmy A2Route Sp. z o.o. – informuje Zofia Kwiatkowska, rzecznik Autostrady Wielkopolskiej. I to właśnie z tą firmą zostanie podpisana umowa na wykonanie prac.
– Fakt iż, do przetargu zgłosiła się ostatecznie tylko jedna firma świadczy o bardzo trudnej sytuacji jaka panuje obecnie wśród wykonawców tak dużych inwestycji drogowych – komentuje Zofia Kwiatkowska.
Jednocześnie dodaje, że rozbudowa południowej obwodnicy Poznania na 16-kilometrowym odcinku między węzłami Poznań Zachód i Poznań Krzesiny będzie realizowana w znacznie szerszym zakresie niż przewiduje to umowa koncesyjna z 1997 roku.
Przypomnijmy, że wspomniana umowa od początku zakładała rozbudowę autostrady w przypadku, gdy ruch pojazdów na niej wyniesie powyżej 45 tys. aut na dobę.
– Obecnie obwodnicą Poznania przejeżdża dziennie ok. 65 tys. pojazdów co oznacza, że rocznie z obwodnicy korzysta blisko 23 mln kierowców – mówi Zofia Kwiatkowska.
I dodaje: – Rozbudowa obwodnicy obejmuje nie tylko poszerzenie o trzeci pas ruchu, ale również modernizację nawierzchni z przystosowaniem do większego ruchu oraz poszerzeniem łącznic na wybranych węzłach. Realizowana będzie również rozbudowa wielu istniejących i dobudowa nowych ekranów akustycznych tam, gdzie wymagają tego przepisy związane z zabezpieczeniem przed hałasem generowanym przez ruch.
Czytaj też: Autostrada A2: Budowa trzeciego pasa na południowej obwodnicy Poznania ruszy dopiero w 2019 roku
Rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest w marcu 2019 roku. – Ukończenie wszystkich prac planowane jest w połowie 2020 roku, jednakże prace nawierzchniowe, czyli dobudowa trzeciego pasa i wzmocnienie nawierzchni na istniejących już pasach, mogą zostać ukończone jeszcze w 2019 roku – informuje Zofia Kwiatkowska.
Gdyby tak się stało, jeszcze pod koniec 2019 roku kierowcy mogliby korzystać ze wszystkich trzech pasów ruchu w jednym kierunku, zaś w 2020 roku trwałyby już tylko prace związane z np. budową ekranów akustycznych.
– Szybsze ukończenie tej części prac możliwe będzie jedynie w przypadku sprzyjających warunków pogodowych. Będzie to pierwsza tak skomplikowana inwestycja prowadzona na autostradach w Polsce, która wymagać będzie od wykonawcy dużego doświadczenia oraz mobilizacji w krótkim czasie ogromnych zasobów sprzętowych i ludzkich – nie ma wątpliwości Zofia Kwiatkowska.
Nawet jeśli jeszcze w 2019 roku uda się udostępnić dla ruchu trzy pasy ruchu, kierowcy zapewne i tak będą musieli się liczyć z ograniczeniami w ruchu do zakończenia wszystkich prac. Ograniczenia i utrudnienia będą także podczas budowy samych dodatkowych pasów. Chociaż kierowcy stale będą mieli do dyspozycji po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, będą obowiązywały zwężenia oraz ograniczenia prędkości.
Ponadto najbardziej prawdopodobne jest rozwiązanie polegające na wytyczeniu trzech pasów ruchu na jednej jezdni (dwa pasy w jednym kierunku i jeden w przeciwnym) oraz jednego pasa na drugiej jezdni, na której w tym czasie będą prowadzone prace budowlane. Dodatkowe pasy mają zostać wybudowane od wewnętrznej strony jezdni, w miejscu, gdzie obecnie przebiega pas zieleni rozdzielający obie jezdnie autostrady.
– Na rozbudowę obwodnicy czeka wiele milionów kierowców nie tylko z Poznania i okolic, ale również i z całej Polski. Autostrada A2 jest głównym ciągiem komunikacyjnym łączącym wschodnią i zachodnią Polskę – nie ma wątpliwości Zofia Kwiatkowska. Budowa trzeciego pasa ruchu ma pochłonąć ok. 100 mln zł.
Czytaj więcej o rozbudowie autostrady A2- Trzeci pas na autostradzie A2 coraz bliżej. Jest już wniosek o pozwolenie na budowę
- Nowy zakaz wyprzedzania na A2. Jest też projekt trzeciego pasa
- Autostrada A2 będzie miała trzeci pas!
POLECAMY:
Na własne oczy: Infinity Float (kapsuła) - zobacz wideo:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?