Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Autostrada A2: Wiosną 2019 roku ruszy budowa trzeciego pasa ruchu. Na kierowców czekają utrudnienia

Redakcja
Obecnie obwodnicą Poznania przejeżdża dziennie ok. 65 tys. pojazdów.
Obecnie obwodnicą Poznania przejeżdża dziennie ok. 65 tys. pojazdów. Grzegorz Dembiński
W marcu 2019 roku ma się rozpocząć budowa trzeciego pasa ruchu na odcinku autostrady A2 stanowiącym południową obwodnicę Poznania. Prace powinny się zakończyć w połowie 2020 roku. Chociaż w trakcie budowy kierowcy nadal będą mogli korzystać z dwóch pasów ruchu w każdą stronę, nie unikną też pewnych utrudnień.

Budowa trzeciego pasa ruchu na odcinku Poznań Zachód – Poznań Krzesiny jest coraz bliżej. Do końca listopada spółka Autostrada Wielkopolska (która zarządza odcinkiem A2 od Świecka do Konina) planuje podpisać umowę z wyłonionym już wykonawcą prac. Termin składania ofert upłynął w połowie września. Chociaż specyfikację techniczną wykupiły trzy firmy, tylko jedna zdecydowała się na złożenie oferty w przetargu.

Sprawdź też: Autostrada Wielkopolska zwróciła Polsce miliard złotych. Trybunał Sprawiedliwości zdecyduje czy słusznie

– Autostrada Wielkopolska otrzymała jedną ofertę od firmy A2Route Sp. z o.o. – informuje Zofia Kwiatkowska, rzecznik Autostrady Wielkopolskiej. I to właśnie z tą firmą zostanie podpisana umowa na wykonanie prac.

– Fakt iż, do przetargu zgłosiła się ostatecznie tylko jedna firma świadczy o bardzo trudnej sytuacji jaka panuje obecnie wśród wykonawców tak dużych inwestycji drogowych – komentuje Zofia Kwiatkowska.

Jednocześnie dodaje, że rozbudowa południowej obwodnicy Poznania na 16-kilometrowym odcinku między węzłami Poznań Zachód i Poznań Krzesiny będzie realizowana w znacznie szerszym zakresie niż przewiduje to umowa koncesyjna z 1997 roku.

Przypomnijmy, że wspomniana umowa od początku zakładała rozbudowę autostrady w przypadku, gdy ruch pojazdów na niej wyniesie powyżej 45 tys. aut na dobę.

– Obecnie obwodnicą Poznania przejeżdża dziennie ok. 65 tys. pojazdów co oznacza, że rocznie z obwodnicy korzysta blisko 23 mln kierowców – mówi Zofia Kwiatkowska.

I dodaje: – Rozbudowa obwodnicy obejmuje nie tylko poszerzenie o trzeci pas ruchu, ale również modernizację nawierzchni z przystosowaniem do większego ruchu oraz poszerzeniem łącznic na wybranych węzłach. Realizowana będzie również rozbudowa wielu istniejących i dobudowa nowych ekranów akustycznych tam, gdzie wymagają tego przepisy związane z zabezpieczeniem przed hałasem generowanym przez ruch.

Czytaj też: Autostrada A2: Budowa trzeciego pasa na południowej obwodnicy Poznania ruszy dopiero w 2019 roku

Rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest w marcu 2019 roku. – Ukończenie wszystkich prac planowane jest w połowie 2020 roku, jednakże prace nawierzchniowe, czyli dobudowa trzeciego pasa i wzmocnienie nawierzchni na istniejących już pasach, mogą zostać ukończone jeszcze w 2019 roku – informuje Zofia Kwiatkowska.

Gdyby tak się stało, jeszcze pod koniec 2019 roku kierowcy mogliby korzystać ze wszystkich trzech pasów ruchu w jednym kierunku, zaś w 2020 roku trwałyby już tylko prace związane z np. budową ekranów akustycznych.

– Szybsze ukończenie tej części prac możliwe będzie jedynie w przypadku sprzyjających warunków pogodowych. Będzie to pierwsza tak skomplikowana inwestycja prowadzona na autostradach w Polsce, która wymagać będzie od wykonawcy dużego doświadczenia oraz mobilizacji w krótkim czasie ogromnych zasobów sprzętowych i ludzkich – nie ma wątpliwości Zofia Kwiatkowska.

Nawet jeśli jeszcze w 2019 roku uda się udostępnić dla ruchu trzy pasy ruchu, kierowcy zapewne i tak będą musieli się liczyć z ograniczeniami w ruchu do zakończenia wszystkich prac. Ograniczenia i utrudnienia będą także podczas budowy samych dodatkowych pasów. Chociaż kierowcy stale będą mieli do dyspozycji po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, będą obowiązywały zwężenia oraz ograniczenia prędkości.

Ponadto najbardziej prawdopodobne jest rozwiązanie polegające na wytyczeniu trzech pasów ruchu na jednej jezdni (dwa pasy w jednym kierunku i jeden w przeciwnym) oraz jednego pasa na drugiej jezdni, na której w tym czasie będą prowadzone prace budowlane. Dodatkowe pasy mają zostać wybudowane od wewnętrznej strony jezdni, w miejscu, gdzie obecnie przebiega pas zieleni rozdzielający obie jezdnie autostrady.

– Na rozbudowę obwodnicy czeka wiele milionów kierowców nie tylko z Poznania i okolic, ale również i z całej Polski. Autostrada A2 jest głównym ciągiem komunikacyjnym łączącym wschodnią i zachodnią Polskę – nie ma wątpliwości Zofia Kwiatkowska. Budowa trzeciego pasa ruchu ma pochłonąć ok. 100 mln zł.

Czytaj więcej o rozbudowie autostrady A2

POLECAMY:

Na własne oczy: Infinity Float (kapsuła) - zobacz wideo:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski