Będą walczyć ze stereotypami w reklamach

Karolina KoziolekZaktualizowano 
Ta reklama długo wisiała w Poznaniu.
Ta reklama długo wisiała w Poznaniu.
W Poznaniu powstał oddział stowarzyszenia Twoja Sprawa, które od 2008 r. działa w Warszawie i zasłynęło z kilku głośnych akcji przeciwko nieetycznym reklamom. Dzięki jego działaniom z tego rodzaju promocji zrezygnował np. Media Markt, a także Empik.

Czytaj także:
Oto najgorsze reklamy w Polsce
Poznań: Świecące reklamy pod okiem inspektorów

- Chodzi o reklamy, które utwierdzają stereotypy np. o kobietach czy osobach starszych, banalizują np. śmierć czy zdrady małżeńskie. Chodzi także o treści, które uznaje się za pornograficzne i nie powinny być eksponowane w przestrzeni publicznej, tak aby były dostępne dla dzieci - twierdzi Tomasz Henclewski, koordynator poznańskiego oddziału stowarzyszenia.

Do tej pory stowarzyszeniu udało się zablokować emisję reklam Media Markt. W tej reklamie do niedoszłego samobójcy stojącego na parapecie przy oknie na dziesiątym piętrze podchodzi ktoś i mówi "Nie rób sceny! Liczą się ceny", wręczając gazetkę promocyjną Media Markt. W przypadku Empiku, chodziło o stoisko z prasą pornograficzną, które było umieszczone tuż przy zabawkach dla dzieci i materiałach szkolnych.

To, jakie inicjatywy stowarzyszenie planuje w Poznaniu i Wielkopolsce, na razie jest tajemnicą. W tej chwili przygotowywana jest pierwsza akcja poznańskiego ośrodka.

- Na sukces można liczyć wtedy, kiedy działa się z zaskoczenia. Dlatego nie możemy mówić o szczegółach - tłumaczy Henclewski.

Wiadomo jednak, że może chodzić o podobną sytuację jak ta z ulicy Kościelnej w Poznaniu. Na billboardzie zawieszonym na jednej z kamienic widać było kobiece nogi, ze spuszczonymi majtkami. Jeden ze sklepów reklamował w ten sposób opuszczanie cen.

- Jest to jeszcze jeden przykład, kiedy kobiety zostały potraktowane w sposób instrumentalny - mówi dr Jarosław Liberek, językoznawca z UAM. - Eksploatowany jest stereotyp, który mówi, że kobiety to wyłącznie obiekty seksualne albo kuchty - dodaje.

Dr Liberek uważa, że działalność takiego stowarzyszenia jest bardzo potrzebna.

- Reklamy bombardują nas z każdej strony. Nie mamy szansy się przed nimi obronić. Jedyne, co możemy zrobić, to walczyć z tymi firmami, które przekraczają granicę etyki - twierdzi dr Liberek.

Przykład reklamy, z którą mogłoby walczyć stowarzyszenie, to także billboard, który wisiał jakiś czas temu tuż nad wejściem do jednej ze szkół podstawowych na poznańskim Łazarzu. Na plakacie widać było dziesięciu rozebranych mężczyzn, których dolne partie ciała zasłonięte były kanapą.
- Czekamy na zgłoszenia od mieszkańców Poznania i całego regionu. Jeśli ktoś zauważy coś bulwersującego, powinien zgłosić się do nas, a my będziemy działać - zapewnia Henclewski.

Twoja Sprawa to tzw. stowarzyszenie konsumenckie, które swą siłę bierze z "masowości".

- Jeśli walczymy z konkretną reklamą, najpierw ustalamy, kto jest za to odpowiedzialny - tłumaczy Henclewski. - Potem przygotowujemy projekt listu, w którym grzecznie przedstawiamy, na czym polega problem. Wzór takiego listu otrzymują wszyscy, którzy zapisali się do naszej listy mailingowej. Te osoby podpisują się pod nim i wysyłają bezpośrednio do prezesa danej firmy - mówi.

W Wielkopolsce w akcje stowarzyszenia angażuje się ok. 300 osób, w samych strukturach działa kilkanaście, choć członkowie stowarzyszenia liczą, że będą zgłaszać się kolejne osoby.

Zgłoś reklamę nieetyczną

Stowarzyszenie Twoja Sprawa wspólnie z "Głosem Wielkopolskim" rozpoczyna akcję skierowaną przeciwko nieetycznym reklamom. Czy jakieś reklamy szczególnie Państwa bulwersują? Nie powinny być dostępne dla dzieci? Czekamy na zgłoszenia pod adresem e-mailowym k.koziolek@glos.com.

polecane: Wyniki wyborów parlamentarnych 2019

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 4

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

A
Anka

"„Najbardziej lubimy to, co znamy” – na pewno kojarzycie to powiedzenie. I rynek reklamowy czerpie z tego pełnymi garściami, dlatego jednym ze sprawdzonych sposobów dotarcia do grupy docelowej jest granie na stereotypach. Nawet jeśli nie zawsze są one zgodne z panującą rzeczywistością."
Więcej tutaj: chcenawczoraj. pl /post/dlaczego-reklama-uwielbia-stereotypy

p
piter

Głupota nie zna granic! "Ceny spadają na maxa" i w tle kobiece majtki spuszczone do kostek. Gdzie tu instrumentalne traktowanie kobiet? Ludzie! Bez przesady! Dla mnie ta reklama jest, powiedziałbym nawet, humorystyczna. Zacznijmy oddzielać żartobliwe reklamy od prawdziwego seksistowskiego poniżania, bo jak nie, to za chwilę dojdzie do absurdów. A dlaczego kobiety na jakichś galach ubierają suknie z dekoltami? Przecież to propagowanie seksu. Zakażmy im tego! Niech ubierają się w golfy. Albo nie. Golfy ktoś może uznać za zbyt seksowne. Niech będą się ubierać w worki! Tak! A jeśli i to ktoś uzna za nieodpowiednie? To może niech lepiej w ogóle nie występują nigdzie.
Zabrońmy ludziom się całować w telewizji. To nieprzyzwoite! Lepiej niech nikt nie macha ręką, żeby to nie było źle zrozumiane, jako zaproszenie do łóżka. A półnadzy ludzie leżący na plaży reklamujący jakieś wakacje? No ludzie! Czy naprawdę do tego dojdziemy? Jeśli tak, to dlaczego kilka lat temu pozwolono na puszczenie "perwersyjnej" reklamy - Maryla Rodowicz reklamująca... lody! Ba! Sama rozerotyzowana Doda je reklamowała. I co? Kto wtedy zaprotestował? Nikt. Nie było w tym ani trochę zboczenia. Nie róbmy z igły wideł!

p
piter

Głupota nie zna granic! "Ceny spadają na maxa" i w tle kobiece majtki spuszczone do kostek. Gdzie tu instrumentalne traktowanie kobiet? Ludzie! Bez przesady! Dla mnie ta reklama jest, powiedziałbym nawet, humorystyczna. Zacznijmy oddzielać żartobliwe reklamy od prawdziwego seksistowskiego poniżania, bo jak nie, to za chwilę dojdzie do absurdów. A dlaczego kobiety na jakichś galach ubierają suknie z dekoltami? Przecież to propagowanie seksu. Zakażmy im tego! Niech ubierają się w golfy. Albo nie. Golfy ktoś może uznać za zbyt seksowne. Niech będą się ubierać w worki! Tak! A jeśli i to ktoś uzna za nieodpowiednie? To może niech lepiej w ogóle nie występują nigdzie.
Zabrońmy ludziom się całować w telewizji. To nieprzyzwoite! Lepiej niech nikt nie macha ręką, żeby to nie było źle zrozumiane, jako zaproszenie do łóżka. A półnadzy ludzie leżący na plaży reklamujący jakieś wakacje? No ludzie! Czy naprawdę do tego dojdziemy? Jeśli tak, to dlaczego kilka lat temu pozwolono na puszczenie "perwersyjnej" reklamy - Maryla Rodowicz reklamująca... lody! Ba! Sama rozerotyzowana Doda je reklamowała. I co? Kto wtedy zaprotestował? Nikt. Nie było w tym ani trochę zboczenia. Nie róbmy z igły wideł!

J
Ju noł

"Na billboardzie zawieszonym na jednej z kamienic widać było kobiece nogi, ze spuszczonymi majtkami. Jeden ze sklepów reklamował w ten sposób opuszczanie cen." .... "Eksploatowany jest stereotyp, który mówi, że kobiety to wyłącznie obiekty seksualne albo kuchty - dodaje. "

"Na plakacie widać było dziesięciu rozebranych mężczyzn, których dolne partie ciała zasłonięte były kanapą."

I tego właśnie nie lubię w równościowych teściach. Wszędzie gdzie jest kobieta ludzie dopatrzą się jakiejś oznaki upodlenia. Facet zaś może być obsmarowany od góry do dołu i nikt tego faktu z płcią wiązać nie będzie. Czy mam w takim razie odczytywać ww. mężczyzn z kanapą jako symbol faceta tragarza, który nic życiu nie robi tylko nosi kanapy, tudzież wykonuje inne prace fizyczne by utrzymać rodzinę?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3