Będą wyburzenia domów pod tramwaj na Naramowice w Poznaniu. Mają ruszyć jeszcze w listopadzie. Kiedy nowa linia tramwajowa będzie gotowa?

Mikołaj Woźniak
Mikołaj Woźniak
Jeszcze w listopadzie ruszą wyburzenia budynków pod tramwaj na Naramowice. Znikną m. in. bloki z ulicy Naramowickiej, czy budynki przy Sarmackiej i ul. Czarna Rola.Przejdź do kolejnego zdjęcia --->
Jeszcze w listopadzie ruszą wyburzenia budynków pod tramwaj na Naramowice. Znikną m. in. bloki z ulicy Naramowickiej, czy budynki przy Sarmackiej i ul. Czarna Rola.Przejdź do kolejnego zdjęcia --->Grzegorz Dembiński
Lokatorzy opuścili już wszystkie budynki, których wyburzenie jest konieczne dla powstania tramwaju na Naramowice. Ich rozbiórka ma ruszyć jeszcze w listopadzie. W dwóch innych miejscach planowane są także prace archeologiczne. Jedne z nich prowadzone będą w parku Kosynierów, gdzie dawniej znajdował się cmentarz ewangelicki. Główne prace na budowie tramwaju na Naramowice ruszą wiosną 2020 roku. Ma być gotowy w ciągu dwóch lat.

- Kluczowe budynki, które trzeba usunąć na potrzeby budowy nowej trasy tramwajowej na Naramowice, są już w rękach miasta. Część nieruchomości była zamieszkana do końca września, by lokatorzy mieli czas na przeprowadzkę i znalezienie nowego lokalu - poinformowali urzędnicy z Poznańskich Inwestycji Miejskich. Wyburzenia budynków są niezbędne, by mógł powstać tramwaj na Naramowice.

Czytaj też: Poznań. Tramwaj na Naramowice: Mieszkańcy nie godzą się na drogę serwisową

Jak informuje Gerard Masłowski, dyrektor ds. realizacji kluczowych inwestycji w PIM, wyburzenia powinny ruszyć już w listopadzie. Łącznie ma zniknąć pięć budynków: trzy przy ul. Naramowickiej, jeden przy Sarmackiej i jeden przy ul. Czarna Rola, gdzie przez lata funkcjonował gabinet stomatologiczny.

Sprawdź też:

- Zależało nam na rozpoczęciu wyburzeń jeszcze w tym roku, w ramach prac przygotowawczych. W tym wypadku nie musimy czekać na ostateczne decyzje realizacyjne, a wszystkie prace wykonane przed ich wydaniem, zaprocentują w przyszłości. Teren pod budowę będzie niemal całkowicie gotowy - podkreśla Masłowski.

Na początek zniknąć mają trzy budynki: dwa bloki przy ul. Naramowickiej 149 i 149a oraz ten przy ul. Czarna Rola. Później przyjdzie czas na pozostałe dwa, przy Sarmackiej 1 oraz Naramowickiej 213. Konieczna będzie też rozbiórka bunkra przy ul. Sarmackiej, ale najpierw należy tam wykonać prace archeologiczne i zdobyć zgodę Miejskiego Konserwatora Zabytków.

Podobne prace ruszą niebawem w parku Kosynierów przy os. Pod Lipami, u zbiegu Słowiańskiej oraz Naramowickiej. To rejon wyremontowanej już pętli Wilczak, skąd tramwaj będzie prowadził do ul. Błażeja.

- Prace archeologiczne są związane z dawnym cmentarzem ewangelickim znajdującym się w dzisiejszym parku. Wobec tego wiele możemy w tym miejscu odkryć, ale dlatego zaczynamy prace wcześniej, by uniknąć ewentualnych opóźnień. Sprzyja im także pora roku - wyjaśnia Masłowski.

Sprawdź: Tramwaj na Naramowice: Zakończyły się prace na pętli Wilczak. Tramwaje będą dojeżdżać tam od września [ZDJĘCIA]

Wspomnianych, docelowych decyzji realizacyjnych, które pozwolą na rozpoczęcie głównych prac, urzędnicy spodziewają się w marcu. Wtedy na dobre ruszy budowa tramwaju na Naramowice. Zakończenie prac jest planowane na przełom 2021 i 2022 roku, a całkowite oddanie do użytku nowej trasy tramwajowej wraz z drogami ma się odbyć najpóźniej na wiosnę 2022 roku.

Sprawdź też:

Przy okazji poinformowania o planowanych wyburzeniach, urzędnicy nie ukrywali zadowolenia, że udało się osiągnąć porozumienie z lokatorami usuwanych budynków.

- Według naszych informacji wszyscy mieszkańcy zostali przeniesieni lub otrzymali odpowiednie zadośćuczynienie, i nie mamy żadnych sygnałów, aby byli niezadowoleni z podjętych przez miasto działań. Nikt nie blokuje inwestycji, jak to miewało miejsce w przeszłości. Wypracowane rozwiązania określiłbym jako dalece prospołeczne i duża w tym zasługa w szczególności urzędników z Wydziału Gospodarki Nieruchomościami oraz ZKZL - podsumowuje Masłowski.

Zobacz: Poznań: Tak będzie jechał tramwaj na Naramowice na odcinku od Garbar do pętli Wilczak [WIDEO]

Przypomnijmy, że cała trasa tramwajowa na Naramowice ma liczyć 3,3 km. Dodatkowo powstaje też 7,5 km dróg, w tym trasy dojazdowe i skrzyżowania. Odcinek od pętli Wilczak do ul. Błażeja, to pierwszy etap całego projektu. Drugi zakłada budowę trasy od Wilczaka do Małych Garbar.

Te budynki zostaną wyburzone:

Jeszcze w listopadzie ruszą wyburzenia budynków pod tramwaj na Naramowice. Znikną m. in. bloki z ulicy Naramowickiej, czy budynki przy Sarmackiej i ul. Czarna Rola.Przejdź do kolejnego zdjęcia --->

Będą wyburzenia domów pod tramwaj na Naramowice w Poznaniu. ...

Sprawdź też:

Gazeta Lubuska. Ewakuacja w Zielonej Górze. W garażu były bomby

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

M
Marek

Niestety nie wszyscy właściciele posesji otrzymali zadośćuczynienie i skąd te informacje jestem współwłaścicielem jednej z działek gdzie sprawy własności jeszcze trwają w sadzie i na pewno do marca się nie zakończy pozdrawiam

N
Noe

Ale ten tramwaj będzie dla niego doskonałym pretekstem do dalszej walki ze zmotoryzowanymi mieszkańcami, bo "przecież jest rozwijany transport publiczny". Będzie więc można stawiać kolejne zakazy, likwidować miejsca postojowe, podnosić opłaty za strefę itp.

G
Gość

Tak, miasto finansuje tramwaj, który w większości będzie służyć słoikom, którzy postanowili zamieszkać na Naramowicach... Taa! Jasne! A drzewa na os. Pod Lipami, które służą od lat mieszkańcom ma w poważaniu. Ciekawe, że kiedy budowano kościół na tym osiedlu i kiedy mieszkańcy protestowali przeciw wycince drzew pod budowę kościół, tłumaczono im, że jeszcze tyle drzew zostanie...

Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski
Dodaj ogłoszenie