Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Będzie kolejny strajk na kolei? Dzisiaj decyzja

Robert Domżał
Wszystkie oczy zwrócone są dzisiaj na kolej. W Warszawie związki zawodowe rozmawiają z zarządem spółki Przewozy Regionalne. Jeśli zarząd nie przystanie na warunki protestujących, albo nie przekona ich do swoich racji, pociągi staną w piątek na 48 godzin.

Strajk może przyspieszyć upadek zadłużonej spółki, która i w tym roku najpewniej wygeneruje dług rzędu 30 mln zł. Tylko pierwsza doba postoju pociągów sprawiła, że spółka straciła 30 procent pieniędzy, jakie miały być przeznaczone na podwyżkę płac dla pracowników.

Czytaj także:
Po strajku na kolejach. Pasażerowi źli na kolejarzy
Strajk na kolei: Za tydzień powtórka? [FILM]

Rozmowy jednak nie będą się toczyć tylko w Warszawie. W Poznaniu o transporcie kolejowym będą dzisiaj dyskutować radni sejmiku wojewódzkiego, którzy zwołali sesję nadzwyczajną. Niektórzy z nich uważają, że marszałek nie potrafi zapewnić mieszkańcom transportu kolejowego. Inni radni są z kolei zdania, że Wielkopolska powinna pozbyć się udziałów w Przewozach Regionalnych.

Przypomnijmy, że nasze województwo ma około 10 procent udziałów w zadłużonej spółce, która przekazana została samorządom wojewódzkim. Mimo to marszałek utworzył kolejną, samorządową spółkę, która już zaczęła wozić pasażerów. Niestety, poza ambitnymi planami niewiele ona prezentuje.
Przypomnijmy, że Koleje Wielkopolskie wożą obecnie mieszkańców południowo-zachodniej części Wielkopolski, czyli Leszna i okolic. Często jednak awaryjne szynobusy zastępuje się autobusami. KW przygotowuje też tabor, czyli szynobusy na potrzeby Przewozów Regionalnych. Z tym również jest nie najlepiej.

- Zamiast jedenastu zamówionych szynobusów otrzymywaliśmy od trzech do czterech - wyjaśnia Tomasz Andrzejewski, rzecznik Wielkopolskiego Zakładu Przewozów Regionalnych.

W takiej sytuacji Przewozy Regionalne muszą wynajmować lokomotywę i tradycyjne wagony. Ponieważ ważą one więcej niż szynobus, spółka PR więcej płaci za dostęp do torów. Lokomotywa zużywa pięć raz więcej paliwa niż szynobus i to drugi powód wyższych kosztów.

To jednak nie wszystko. Od czerwca przyszłego roku Koleje Wielkopolskie chcą wozić pasażerów między Poznaniem a Gnieznem. A to oznacza przejęcie przez Koleje co najmniej kilu tysięcy podróżnych dziennie. Właśnie dlatego, że Koleje Wielkopolskie chcą poszerzyć obszar swojego działania, wydzierżawiły Dworzec Letni w Poznaniu.

emisja bez ograniczeń wiekowychnarkotyki
Wideo

Strefa Biznesu: Czterodniowy tydzień pracy w tej kadencji Sejmu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski