Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Będzie remont starego dworca PKP w Poznaniu. Dla pasażerów ma być dostępny w 2023 roku

Błażej Dąbkowski
Błażej Dąbkowski
W 2013 r. zamknięto stary budynek dworca kolejowego Poznań Główny, jego funkcję przejął otwarty w 2012 r. obiekt, w którym mieści się m.in. galeria handlowa.
W 2013 r. zamknięto stary budynek dworca kolejowego Poznań Główny, jego funkcję przejął otwarty w 2012 r. obiekt, w którym mieści się m.in. galeria handlowa. Waldemar Wylegalski
Do 2023 roku zmodernizowany zostanie stary dworzec Poznań Główny. PKP oraz władze miasta zapowiadają, że znów będzie pełnił funkcje pasażerskie. - Spore ideowe odstawiamy na półkę - zapewnia Jadwiga Emilewicz, minister rozwoju i posłanka Zjednoczonej Prawicy.

W 2013 r. zamknięto stary budynek dworca kolejowego Poznań Główny, jego funkcję przejął otwarty w 2012 r. obiekt, w którym mieści się m.in. galeria handlowa. Od tej chwili nowy dworzec znajdował się w ogniu krytyki ruchów miejskich, pasażerów, urbanistów, a w końcu władz Poznania, które uznają go za niefunkcjonalny i nieczytelny.

W 2015 r. zaczęto mówić o tym, że stary budynek zostanie odnowiony, a ponadto w tym miejscu powstaną nowoczesne biurowce oraz hotele. Za inwestycję miała wspólnie odpowiadać kolej ze spółką TriGranit, która wybudowała nowy dworzec i galerię handlową Avenida.

Polecamy: Tak jeszcze kilka lat temu wyglądał dworzec Poznań Główny. Zobacz zdjęcia sprzed budowy nowego budynku

Remont dworca PKP w Poznaniu: Już były projekty

Jednak w 2016 r. wojewoda wielkopolski odmówił ustalenia lokalizacji rozbudowy poznańskiego dworca według koncepcji TriGranit, zaś kolej zrezygnowała ze współpracy ze spółką i postanowiła samodzielnie wyremontować dworzec. Ówczesny wojewoda Zbigniew Hoffmann powołał zespół mający się zająć kwestią modernizacji dworca, a były poseł PiS Tadeusz Dziuba wiele razy zapowiadał przywrócenie funkcji pasażerskiej staremu dworcowi, ale niewiele z tego wynikało. Na początku ubiegłego roku PKP S.A. podpisały umowę o wartości ponad 1,7 mln zł z firmą Pas Projekt, która ma przygotować projekt rozbiórki i budowy nowego budynku starego dworca.

Generalny wykonawca miał zostać wyłoniony do marca 2020 r., a realizacja robót docelowo zakończy się do maja 2022 r. Ale i z tych zapowiedzi, jak się okazało, nic nie wynikało, bowiem projekt nie spełniał wymagań miejskiego konserwatora zabytków.
Teraz sytuacja ma się zmienić. W środę w urzędzie wojewódzkim przedstawiciele PKP S.A podpisały z władzami Poznania list intencyjny, który przewiduje modernizację starego dworca Poznań Główny. To przede wszystkim efekt starań i kampanijnych zobowiązań minister rozwoju i poznańskiej posłanki Jadwigi Emilewicz, która w ubiegłym roku zainicjowała „okrągły stół” w sprawie przyszłości dworca.

Trwa głosowanie...

Czy dawny dworzec PKP w Poznaniu zostanie zmodernizowany do 2023 roku?

– Do końca czerwca nastąpi wybór pracowni architektonicznej, a do końca 2020 r. przygotowany zostanie projekt architektoniczno-budowlany – zapowiada Jadwiga Emilewicz. I dodaje: - Zakończenie inwestycji nastąpi w 2023 r., wtedy pojawią się w budynku kasy pasażerskie i punkty obsługi pasażera. Wiemy już, po uzgodnieniach z miejskim konserwatorem zabytku, że większość budynku będzie musiała pozostać.

Sam projekt będzie jednak przedstawiał nie tylko bryłę dworca, ale także tereny bezpośrednio do niego przylegające. Chodzi między innymi o plac dworcowy, który należy do miasta, a także ewentualne budynki biurowe i hotel, który może pojawić się w przyszłości za dworcem. Prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak podkreśla, że tym razem wierzy w przywrócenie dworca poznaniakom i podróżnym.

– Teraz współpracujemy z konkretnymi, rzeczowymi osobami, które są politykami, ale mają inne podejście niż były poseł Dziuba, czy minister Szynkowski vel Sęk. Chcemy, by dworzec był funkcjonalny, a jego najważniejszymi parametrami były wygoda podróżujących i elementy estetyczne – tłumaczy.

Miasto, wykorzystując remont dworca, chce zintegrować przystanki komunikacji miejskiej z dworcem autobusowym i w perspektywie doprowadzić do powstania zintegrowanego węzła komunikacyjnego. Ma w tym pomóc współdziałanie z PKP S.A przy wyborze pracowni architektonicznej, która przygotuje projekt. Wybór ma nastąpić, korzystając z formuły dialogu konkurencyjnego.

Remont dworca PKP w Poznaniu: 37 milionów nie wystarczy

– Poznań to piękne miasto z nadal trochę brzydkim dworcem, dlatego chcemy tu, przy ścisłej współpracy z miastem, stworzyć węzeł multimodalny. Uważam, że po remoncie kasy w części handlowej powinny zostać zamknięte, ponieważ funkcje pasażerskie powinny znaleźć się w jednym miejscu i być dobrze ze sobą skomunikowane – mówi Małgorzata Zielińska , członek zarządu PKP S.A.

Wiadomo już, że na przebudowę dworca nie wystarczy 37 mln zł z pieniędzy unijnych, ale jak zapewnia M. Zielińska, dodatkowe finansowanie zapewni spółka.

Zarówno władze miasta, minister Emilewicz, jak i wojewoda Łukasz Mikołajczyk podkreślają, że w przypadku modernizacji dworca polityka pozostanie na drugim planie. – Spory ideowe odstawiamy na półkę – zapewnia pani minister.

Sprawdź też:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wybory Losowanie kandydatów

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski