Zgodnie z danymi GUS w 2019 roku w Polsce blisko 50 milionów kur zniosło ponad 10 miliardów jaj przeznaczonych do spożycia. Jak podaje Główny Inspektorat Weterynarii, zdecydowana większość tych zwierząt spędza całe życie w klatkach. Chów alternatywny - czyli ściółkowy, wolnowybiegowy oraz ekologiczny - stanowi mniej niż 20 procent udziału w hodowli niosek.
Biedronka wycofuje z oferty jajka "trójki"
W Biedronce w 2019 r. 25 procent sprzedaży świeżych jaj stanowiły te od kur z chowu ściółkowego, wolnego wybiegu lub ekologicznego. Natomiast w 2018 r. było to 20 procent świeżych jaj. Grudniowa deklaracja Biedronki oznacza, że od 1 stycznia 2022 roku sieć będzie sprzedawała jedynie jaja oznaczane jako 2, 1 lub 0, a wycofa te z symbolem 3.
Bardzo dokładnie przygotowywaliśmy się do ogłoszenia tej decyzji. To wyzwanie operacyjne także dla naszych partnerów i dostawców. Jednak wiemy, że tak jak dla nas w Biedronce, dla wielu Polaków dobrostan zwierząt jest bardzo istotny
- mówi Marcin Domański, dyrektor handlowy w sieci Biedronka.
Czytaj też:
Jaja z chowu klatkowego wycofane z Biedronki
Decyzja dotyczy zarówno świeżych jaj sprzedawanych pod markami własnymi Biedronki, jak i marek producentów, które okazjonalnie pojawiają się w sklepach sieci Biedronka, jako uzupełnienie asortymentu. W ciągu najbliższego roku jaja klatkowe będą sukcesywnie wycofywane z kolejnych regionów na terenie kraju.
Proces wycofywania jaj klatkowych rozpoczyna się już teraz, pierwszy region wycofa jaja klatkowe od 1 stycznia 2021 roku. Ponad 150 sklepów sieci Biedronka na terenie Warszawy, obsługiwanych przez centrum dystrybucyjne w Parzniewie, będzie oferowało klientom jaja świeże tylko z chowu alternatywnego.
Czy jajka z wolnego wybiegu są o wiele droższe od klatkowych?
- Rok temu za 10 jaj z wolnego wybiegu trzeba było oddać powyżej 10 zł. Teraz ta cena jest niższa co najmniej o 3 złote. Zdarza mi się kupić opakowanie nawet za 6,99 zł. Mam nadzieję, że upowszechnianie się chowu na wolnym wybiegu sprawi że te jajka będą taniały. Przyczyni się do tego na pewno wycofanie ze sprzedaży jaj z chowu klatkowego - mówi pani Monika z Poznania.
Sprawdziliśmy ceny jajek w Biedronce w Poznaniu. Na początku grudnia 2020 za opakowanie 10 jajek od kur z chowu klatkowego trzeba zapłacić od 4,29 zł (rozmiar M) do 5,49 zł (rozmiar L). Jajka ściółkowe w zależności od wielkości kosztują od 4,99 zł (rozmiar M) do 5,99 zł (rozmiar L), czyli około 50 gorszy droższe. Jajka od kur z wolnego wybiegu natomiast kosztują 6,49 zł (rozmiar L) za opakowanie 10 sztuk. To oznacza, że są droższe od tak zwanych "trójek" tylko o 1 zł.
Firmy rezygnują z używania i sprzedaży jaj z chowu klatkowego
Rosnące wymagania konsumentów i coraz większa odpowiedzialność społeczna przedsiębiorstw powodują, że kolejne firmy decydują się na rezygnację z używania jaj pochodzących z chowu klatkowego.
Do tej pory, w wyniku rozmów z przedstawicielami koalicji Open Wing Alliance, do której w Polsce należą Fundacja Alberta Schweitzera oraz stowarzyszenie Otwarte Klatki, zobowiązanie rezygnacji z jaj klatkowych podpisało wiele sklepów, restauracji oraz producentów żywności.
Sieci handlowe, które rezygnują ze sprzedaży jaj klatkowych do 2025 roku:
- Aldi,
- Arhelan,
- Auchan,
- Biedronka,
- Carrefour,
- Chata Polska,
- frisco.pl,
- Grupa Eurocash (abc, Delikatesy Centrum, Gama, Lewiatan, Euro Sklep, Groszek),
- Intermarche,
- Kaufland,
- Lagardere Travel Retail,
- Lidl,
- Makro,
- Mila,
- Netto,
- Piotr i Paweł,
- Tesco,
- Topaz,
- Żabka
Lokale gastronomiczne, czyli m. in. restauracje i piekarnie które rezygnują ze sprzedaży jaj klatkowych do 2025 roku:
- Blikle,
- Burger King,
- Compass Group/Eurest,
- Da Grasso,
- Etno Cafe,
- Galeria Wypieków Lubaszka,
- Gorąco Polecam,
- Grupa Baltona,
- Lukullus,
- Manekin,
- McDonald’s,
- Piekarnia Grzybki,
- Piekarnie Cukiernie Putka,
- Sfinks,
- Sodexo,
- Starbucks,
- Subway,
- Vapiano
Producenci żywności, które rezygnują ze sprzedaży jaj klatkowych do 2025 roku:
- Bahlsen,
- Czanieckie Makarony,
- Dan Cake,
- Danone,
- Ferrero,
- Food Garden,
- Frosta,
- Grycan,
- Iglotex,
- Kraft Heinz,
- Kuhne,
- Lantmannen,
- Lubella,
- Mars,
- Mondelez,
- Nestle,
- Unilever,
- Wedel
Hotele, które rezygnują ze sprzedaży jaj klatkowych do 2025 roku:
- Accor Hotels,
- Hilton Worldwide,
- Inter Continental Hotels Group,
- Louvre Hotels Group
Zobacz też:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?