Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Biura podróży bankrutują. Będą wyższe gwarancje?

Monika Kaczyńska
Od początku roku upadły cztery biura podróży. Rekord już został pobity. A do końca sezonu daleko. Ministerstwo Sportu i Turystyki chce wyższych ubezpieczeń, a Polska Izba Turystyki - utworzenia funduszu gwarancyjnego

Zanim przebrzmiały echa upadku warszawskiego Sky Clubu, który zostawił na lodzie kilkanaście tysięcy osób, do kraju turystów wysłanych do Egiptu przez poznańskie biuro Alba Tour musiał sprowadzać za pieniądze podatników marszałek Wielkopolski.

Kończący się tydzień zaczął się upadkiem kolejnego biura z Poznania - tym razem znacznie mniejszego Africano Travel.
Ostatni jego klienci wrócili do Polski w piątek nad ranem, ale coraz wyraźniej słychać głosy, że na tym może się nie skończyć.

W Krajowym Rejestrze Długów zadłużonych organizatorów turystyki figuruje blisko 500 i w każdym kolejnym miesiącu przybywa. Na turystów padł blady strach. Zwłaszcza że upadek Sky Club dowiódł, że polisy ubezpieczeniowe, które obowiązkowo wykupują organizatorzy wypoczynku tak naprawdę nie gwarantują ich klientom pełnego bezpieczeństwa. Pozwalają co prawda z reguły na zapewnienie powrotu do kraju, ale już zwrot całości pieniędzy wpłaconych na poczet imprez, które się nie odbyły stoi pod wielkim znakiem zapytania. Sami turyści zaś mają bardzo ograniczone możliwości sprawdzenia kondycji finansowej biura podróży, z którym decydują się na wyjazd.

Dyskusja o tym jak uszczelnić system, by klienci nie tracili na porażkach biur już się rozpoczęła. Koncepcji jest kilka - począwszy od podniesienia wysokości obowiązkowych polis, przez utworzenie funduszu gwarancyjnego z wpłat organizatorów turystyki, po nadanie marszałkom województw szerszych uprawnień do kontrolowania biur i zobowiązania ich samych do składania marszałkom comiesięcznych sprawozdań finansowych.

Za pierwszym rozwiązaniem opowiada się Ministerstwo Sportu i Turystyki.
- Aby uszczelnić system na tyle, by chronić klientów przed skutkami zjawisk, z którymi ostatnio mieliśmy do czynienia jedynym skutecznym narzędziem jest podnoszenie gwarancji ubezpieczeniowych - powiedziała w czasie piątkowego spotkania na temat kondycji biur podróży wieceminister Katarzyna Sobierajska. - Jednak myślę, że są możliwe jeszcze inne rozwiązania, które w sposób skuteczny chroniłyby klientów na wypadek tego typu działań - stwierdziła.

Za utworzeniem funduszu gwarancyjnego opowiada się Polska Izba Turystki. - To rozwiązanie funkcjonujące w innych krajach Europy i, naszym zdaniem, najlepiej zabezpieczyłoby interesy turystów - twierdzi Tomasz Rosset, sekretarz generalny PIT.

Jednak którekolwiek z rozwiązań zostanie wybrane, zadziała nie wcześniej niż w przyszłym sezonie. W tym - obawy turystów mogą pogrążyć jeszcze niejedno biuro.
- Zawsze upadek biura podróży podważa zaufanie klientów do branży. Kilka pod rząd - jak w tym roku, tym bardziej - mówi przedstawiciel jednego z poznańskich organizatorów wypoczynku. - A branża turystyczna to nie są wbrew pozorom kokosy. Rentowność biur podróży w Polsce wynosi od 1 do 2 proc. W zamożniejszych krajach sięga 3 proc. Czasem niewiele więc trzeba, by powstały straty.

W przypadku polskich biur są one często nie do odrobienia, bo wiele z nich działa na kredyt.
Turysta wyjeżdżający dziś na wakacje w najlepszym razie opłaca pół swojego wyjazdu i bilet lotniczy w jedną stronę. Za resztę pobytu i powrót zapłacą następni. Jeśli ich zabraknie biuro najczęściej nie ma z czego uregulować rachunków, a turyści lądują na ulicy, zdani na zdolności organizacyjne marszałków, którzy muszą sprowadzić ich do kraju.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski