BMW iX3. Nadwozie i wnętrze
BMW iX3 na pierwszy rzut oka wygląda jak klasyczne X3, ale detale i dodatki stylistyczne mocno wpływają na estetykę auta. Praktycznie gdyby nie zielone tablice i specyficzne wypełnienie „nerek”, odróżnienie BMW iX3 od konwencjonalnej X3-ki byłoby niezwykle trudne. Na myśl od razu przychodzi Mercedes EQC, który bazuje na modelu GLC, ale w przypadku Mercedesa, zmiany są zdecydowanie bardziej rozległe, a przednia i tylna część auta, głównie światła, zostały zdecydowanie zmienione.
Wróćmy jednak do BMW iX3 o oznaczeniu LCI na rok 2022 i zacznijmy od przedniej części, gdzie zauważymy między innymi nowe klosze lamp o zdecydowanie smuklejszej sygnaturze wewnętrznej. Zniknęła górna „brew”, pojawiły się za to nieco bardziej agresywne „ringi”. Zdecydowanej modyfikacji poddano również zderzak. Jest bardziej agresywny, ma większe wloty powietrza i przetłoczenia, pojawiły się również niebieskie akcenty. Grill zostawiono praktycznie bez zmian, podobnie jak profil boczny auta – tutaj pojawiły się nieco inne skrzela za przednim nadkolem oraz listwy progowe.
Dość mocno zmienił się również tył. Główną rolę grają tutaj nowe klosze lamp o bardziej technicznej sygnaturze LED. Poza tym same klosze zyskały konstrukcję trójwymiarową, więc w zależności od kąta padania światła, wyglądają nieco inaczej. Prezentuje się to bardzo dobrze. Zmieniono również zderzak, zaś atrapa dyfuzora stała się nieco bardziej agresywna. Ogólnie auto wygląda sportowo, co w testowanym egzemplarzu podkreślały jeszcze 20-calowe felgi. A co we wnętrzu?
Na pierwszy rzut oka zmieniło się niewiele, ale wystarczy porównać zdjęcia wersji sprzed i po liftingu, aby zauważyć bardzo wiele różnic. Po pierwsze – kierownica. Wydaje się nieco mniejsza, bardziej mięsista, ma mniejszą część centralną i pojedynczą poprzeczkę dolną. Zmodyfikowano również panel na tunelu środkowym wokół skrzyni biegów, pokrętła systemu i przełączników zmiany trybów jazdy. Zmieniono również konsolę środkową, panel do obsługi klimatyzacji, kształt nawiewów, ekran także jest większy. Jak widać, diabeł tkwi w szczegółach, a tych jest naprawdę dużo.
Bagażnik w tym modelu ma 510 litrów pojemności. Całkiem nieźle. Po złożeniu oparć kanapy przestrzeń rośnie do 1560 litrów. Jak to się ma do pojemności bagażnika w odmianie z silnikiem spalinowym? Co ciekawe, zmiana jest symboliczna – zaledwie 40 litrów na niekorzyść „elektryka”. Moim zdaniem to fantastyczny wynik! Wszystkie akumulatory (pojemność 80 kWh brutto) umieszczono pod podłogą, co wpłynęło negatywnie na prześwit (179 mm kontra 204 mm w wersji spalinowej), ale we wnętrzu zmiany są raczej znikome.
Przy okazji należy wspomnieć, że BMW iX3 bazuje na platformie BMW CLAR i produkowane jest w Dadong, Shenyang w Chinach.
BMW iX3. Napęd, zużycie energii i wrażenia z jazdy
Do napędu BMW iX3 służy silnik elektryczny o mocy 286 KM oraz momencie obrotowym 400 Nm. Napęd kierowany jest na tylną oś, podobnie jak w przypadku Volkswagena ID.3, ID.4 itp. Jak to się spisuje na co dzień? O tym za chwilę. Jak widać, zmian w porównaniu do wersji sprzed liftingu na pierwszy rzut oka nie widać. Czy to źle? W sumie ostatnio narzekałem tylko na to, że nawet w opcji nie ma wersji z napędem na obie osie. Nie jest to oczywiście wada dyskwalifikująca, ale zapewne wielu potencjalnych klientów ucieszyłby fakt, że w ofercie jest ta bezpieczniejsza odmiana. Nie oznacza to, że producent nie poczynił zmian. Mam wrażenie, że poprawiło się zarządzanie energią.
Auto wyposażono w pakiet akumulatorów o pojemności 80 kWh (73,8 kWh netto), a zdaniem producenta (norma WLTP), średnie zużycie energii to 18,6 kWh, a deklarowany zasięg to 459 kilometrów. Poprzednio było praktycznie tak samo, ale podczas testów, jadąc trasą z Radomia do Warszawy (umiarkowany ruch) z przepisową prędkością do 120 km/h, średnie zużycie nieznacznie przekroczyło 20 kWh/100km. Tym razem na tej samej trasie i w bardzo podobnych warunkach, średnie zużycie spadło poniżej 19 kWh/100km. Jeśli chodzi o zużycie w mieście, poprzednio oscylowało w okolicach 18-19 kWh/100km, tym razem znów było o około 1 kWh/100km mniej. Gdy się postarałem, udało się uzyskać bez większych problemów 16 kWh/100km, a to już wynik imponujący, jak na sporego SUV-a.
- zużycie energii w trasie 140 km/h: 22 kWh /100km;
- zużycie energii w trasie 120 km/h: 19 kWh /100km;
- zużycie energii w trasie 70-100 km/h: 15-17 kWh/100km;
- zużycie energii w mieście 50 km/h: 16-18 kWh/100km.
Podczas normalnej jazdy napęd spisuje się bardzo dobrze i nawet na mokrej, śliskiej nawierzchni nie stresuje kierowcy. Jeździłem wspomnianym Volkswagenem ID.3 z tylnym napędem i tam również obawy o nadsterowność są bezzasadne. Ba! Napęd na tył pozwolił w pełni wykorzystać architekturę elektryka i zdecydowanie poprawić jego zwrotność. W iX3, ze względu na bazę z X3 (platforma BMW CLAR), nie udało się tego znacząco poprawić, ale również nie można narzekać na to, że auto jest niezgrabne w mieście. Oczywiście dynamika jest na świetnym poziomie. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 6,8 sekundy, a prędkość maksymalna to 180 km/h.
BMW iX3. Ceny i wyposażenie
Bazowe BMW iX3 w odmianie Inspiring to koszt co najmniej 287 500 złotych. Za wersję Impressive trzeba zapłacić już 323 000 złotych. Dla porównania model z napędem hybrydowym typu plug-in o mocy 292 KM kosztuje co najmniej 267 000 złotych. Różnica w cenie jest, ale nie miażdżąca. Już w bazowej odmianie w wyposażeniu znajdziemy m.in.:
- pakiet sportowy M ze skórzaną kierownicą;
- podświetlane listwy progowe;
- 19-calowe felgi aluminiowe;
- BMW Live Cockpit Professional z usługami Connected Driving;
- ogrzewanie postojowe;
- 3-strefową klimatyzację;
- sportowe fotele;
- szklany dach.
Co ciekawe, wybór dodatkowego wyposażenia nie jest onieśmielający, jak to bywa w przypadku innych modeli. Wybierając topową odmianę Impressive za 323 000 złotych, dopłacimy m.in. za:
- listwy ozdobne – od 700 do 1400 PLN;
- pakiet M Shadowline – 1000 PLN;
- BMW Drive Recorder – 1000 PLN;
- reflektory M Shadowline – 1200 PLN;
- ogrzewanie kierownicy – 1200 PLN;
- zawieszenie adaptacyjne M – 2300 PLN;
- reflektory laserowe – 7000 PLN.
BMW iX3. Podsumowanie
Już przedliftingowa wersja BMW iX3 bardzo przypadła mi do gustu. Mimo elektrycznego napędu, zachowała charakter bawarskiej marki jeśli chodzi o stylistykę, wnętrze i wykończenie. Po liftingu zmieniło się pozornie niewiele, ale w wielu miejscach zauważymy zdecydowaną poprawę. Wygląd stał się nieco bardziej agresywny, napęd wydaje się oszczędniejszy, zaś jakość pozostała taka sama – na najwyższym poziomie. Nawet cena nie jest zaporowa w stosunku do odmian spalinowych.
BMW iX3 – zalety:
- pod względem wizualnym to nadal bardzo ładny crossover;
- stylistyka stała się nieco bardziej sportowa już od bazowej wersji;
- świetnej jakości materiały we wnętrzu;
- kosmetyczne, ale pozytywne zmiany w środku;
- bardzo wysoki komfort podróży;
- przyzwoity zasięg (na plus po liftingu);
- cenowo porównywalny do wersji spalinowych;
- bardzo bogate wyposażenie standardowe.
BMW iX3 – wady:
- czasami brakuje mocy i napędu na cztery koła;
- groźna konkurencja ze strony „prawdziwych” elektryków.
Porównanie BMW iX3 286 KM (RWD) do wybranych konkurentów:
BMW iX3 286 KM (RWD) | Kia EV6 325 KM (AWD) | Ford Mustang Mach-E 269 KM (RWD) | |
Cena (zł, brutto) | od 287 500 zł | od 279 900 zł | od 292 000 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | crossover/5 | crossover /5 | crossover /5 |
Długość/szerokość (mm) | 4734/1891 | 4695/1890 | 4713/1930 |
Rozstaw kół przód/tył (mm) | 1616/1632 | b.d. | 1617/1626 |
Rozstaw osi (mm) | 2864 | 2900 | 2987 |
Pojemność bagażnika (l) | 510/1560 | 490/1300 | 322/1422 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Masa własna (kg) | 2185 | 1955 | 1894 |
Pojemność baterii brutto (kWh) | 80 | 77,4 | 75 |
Napędzana oś | tylna | 4x4 | tylna |
Osiągi | |||
Moc (KM) | 286 | 325 | 269 |
Moment obrotowy (Nm) | 400 | 605 | 430 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 6,8 | 5,4 | 6,9 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 180 | 185 | 180 |
Zużycie energii (kWh/100km) | 18,6 | 17,2 | 16,5 |
Zasięg deklarowany (km) | 459 | 490 | 440 |
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?