Budowa CH Posnania: Miały być pieniądze na rondo Rataje, będą na osiedla

Marcin IdczakZaktualizowano 
Trwają prace przy budowie centrum handlowego Posnania na Łacinie. Ma być ono gotowe do 2016 roku. Okoliczne tereny mają być przeznaczone pod budownictwo Grzegorz Dembiński
Nawet 10 tysięcy osób zamieszka przy CH Posnania. Inwestor centrum handlowego ma stworzyć infrastrukturę pod budownictwo mieszkaniowe.

WIĘCEJ ZDJĘĆ:
CH Posnania: Na Ratajach praca wre. Zobacz najnowsze zdjęcia z budowy!

Miasto zmieniło umowę partycypacyjną, którą miało podpisaną z firmą Apsys budującą centrum handlowe Posnania na Łacinie. W pierwotnej wersji prywatny inwestor miał wspomóc (czyli współsfinansować) przebudowę ronda Rataje.

- Jednak stwierdziliśmy, że na ten cel będziemy starać się o unijne dofinansowanie - twierdzi Paweł Marciniak, rzecznik Ryszarda Grobelnego, prezydenta Poznania. W zmian Apsys ma przygotować nową infrastrukturę podziemną na terenie Łaciny. - Tak, by można było tutaj stworzyć nowe osiedla mieszkaniowe, na których zamieszka do 10 tysięcy osób - wyjaśnia Aleksander Rosa, reprezentujący CH Posnania.

Trwają prace przy budowie centrum handlowego Posnania na Łacinie. Ma być gotowe do 2016 roku. Okoliczne tereny mają być przeznaczone pod budownictwo

Rzecznik Ryszarda Grobelnego zapewnia, że Poznań tylko na takiej zmianie skorzysta.
- Prace, które przeprowadzi inwestor, są o wiele większe, niż chcieliśmy: będzie to nowa kanalizacja, kolektor deszczowy, drogi - wylicza Paweł Marciniak.

Bardziej sceptycznie patrzy na taką zamianę poseł Tadeusz Dziuba, który wraz z okolicznymi mieszkańcami (domagają się zmiany przebiegu jednej z planowanych dróg na Łacinie) blokował wjazd na teren budowy marketów.

- Nie wiem, czy rzeczywiście udział prywatnego inwestora w przedsięwzięciu drogowym takim jak przebudowa ronda wyklucza miasto z możliwości otrzymania dofinansowania unijnego - stwierdza Tadeusz Dziuba. - Jednak mam nadzieję, że miasto nie będzie szło drogą ustępstw wobec inwestora, podpisując jakieś kolejne aneksy, które będą ściągały z niego obowiązek wykonania prac na rzecz Poznania - dodaje poseł.

ZOBACZ:
QUIZ: Co wiesz o centrach handlowych w Poznaniu? Sprawdź się!

Tym bardziej, że po wybudowaniu centrum handlowego, a później i osiedli mieszkaniowych znacznie zwiększy się ruch samochodowy w tym rejonie miasta. Dlatego postanowiono wybudować nowe skrzyżowanie na ul. Krzywoustego.
- Będzie się znajdowało między rondem Rataje a wiaduktami estakady katowickiej - zapowiada Aleksander Rosa.

Pierwotnie planowano, że będzie można wyjeżdżać nim tylko w stronę ronda Rataje, jednak później postanowiono, że będzie też wyjazd w stronę autostrady A2. Tym samym na bardzo ruchliwej ul. Krzywoustego powstanie skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną. Budowę ma sfinansować Apsys. Minusem tego rozwiązania będzie to, że obok ma powstać bezkolizyjne, wielopoziomowe rondo Rataje, a tuż obok samochody będą musiały zatrzymywać się na światłach.

- Zastosowane rozwiązania mają sprawić, że przejazd powinien być w miarę komfortowy - mówił "Głosowi" Jacek Thiem z Biura Inżynierii Transportu, które opracowuje warianty rozwiązań drogowych dla Poznania Wyjaśnia, że korki mogą się tworzyć, ale nie przy samym rondzie, tylko przesuną się w kierunku A2.

Kiedy ruszy budowa nowych osiedli? Tego jeszcze nie wiadomo. Najpierw musi zostać przygotowana infrastruktura przez Posnanię. Prace budowlane będą mogły ruszyć dopiero po otwarciu centrum handlowego, czyli w 2016 roku.

Z pewnością tereny położone tak blisko centrum miasta będą łakomym kąskiem dla deweloperów. Mogą oni tam budować bloki do wysokości 4 lub 6 kondygnacji (w zależności od dokładnej lokalizacji). Na każde mieszkanie ma przypadać 1,5 miejsca postojowego. Zgodnie z miejskimi planami tuż przy rondzie Rataje ma zostać także wydzielony teren pod cele sakralne, czyli prawdopodobnie na budowę kościoła a

Sprawa drogi
Ulica Milczańska ma być jedną z głównych dróg na Łacinie. Mieszkańcy istniejącego już osiedla mówią, że to zła decyzja i podają alternatywny przebieg.
Według nich dojazd do CH Posnania można poprowadzić bliżej estakady katowickiej. Takie rozwiązanie wg nich może być tańsze dla miasta (nie trzeba będzie wykupywać gruntów), a sama jezdnia nie będzie przebiegała zbyt blisko domów. Od prawie miesiąca organizują protesty, blokując dojazd na budowę centrum handlowego. To spotkało się z reakcją inwestora, który wskazał, że jeśli blokady będą się powtarzać, to zamknie drogę i tamtejsze przejścia dla pieszych.

polecane: Wyniki wyborów parlamentarnych 2019

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 30

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

p
poz

spalarnia się buduje , dług poznania to chyba ponad 3 mld zł poznań inwestuje bardzo duże pieniądze i każdy wyciąga rękę po kasę, a sam nic nie zrobi

N
NSNP

no to wypierd...j i zamknij ryj!

A
Autor

...Kruszyńskiego raczej nie było. Natomiast przy zmianach w umowie i warunkach zabudowy, przy różnych aneksach i wyłączeniach, co zaowocowało m.in. pozostawieniem skrzyżowania w takim stanie jak dzisiaj, to już Kruszyński był.

P
POZNANIAK

Nawet wywalenie Grobelnego 16 listopada nic nie pomoże. Wszystko rozgrabione.
Dziwię się wszystkim kandydatom na prezydenta,dlaczego grzecznie nie poproszą o dokumenty dot. STANU MIASTA!!!. Umowy,finanse,spółeczki. Przecież muszą to wiedzieć jak chcą rządzić Poznaniem!!Przecież umowa z Apsysem była na przebudowę Ronda Rataje. Gdzie jest,sprawdzić warunki. Co robią radni-bezradni??
Gdzie kontrola wszystkich służb,prokuratur,działania sądów,NIK. Umowa w sprawie spalarni- DWA MILIARDY schowana w biurku Grobelnego. Nie ujawnia bo tak chce inwestor !!!. A MY Obywatele,właściciele miasta, pokornie mamy płacić.TONIEMY !!!

k
krscp

No dobra, a jak będziesz skręcać w lewo, i dlaczego Twój projekt będzie tańszy?

c
cn

będzie odwleczony. Dzięki temu jest jakaś szansa, że będzie to zrobione tak jak trzeba. Teraz jest plan, aby za ponad 200mln przenieść rondo pod ziemię. Totalny bezsens, za wielką kasę będziemy mieć tak samo jak teraz, tyle, że pod ziemią. Najlepszy pomysł to, w jedną stronę na poziomie +1, w drugą -1, a poziom 0 dla pieszych, rowerów, tramwajów itp.

p
pyra z gzikiem

albo już je kupił. Kolejne 10.000 mieszkańców niech się przełoży na 5.000 samochodów. Plan odkorkowania miasta konsekwentnie realizowany

a
abc

Przecież już od dawna było wiadomo, że Apsys nie dołoży się do remontu Ronda właśnie po to, by można było uzyskać na nie dofinansowanie z Unii. Poseł Dziuba się totalnie ośmiesza, skoro nie wie takich podstawowych rzeczy! Jak już chce się robić kampanię polityczną, to wypadałoby poczytać coś nie coś, a nie opowiadać banialuki.

t
tg

Ta sytuacja to obraz całych rządów tego niebywałego szkodnika Ryszarda Grobelnego. Znów cuchnie Grobelnym. Wersja przedstawiana przez Marciniaka świadczy o kompletnej indolencji, kunktatorstwie i partactwie tej ekipy. Jak zatem wygląda umowa między miastem a Apsysem, co do finansowania budowy ronda Rataje i gdzie znajduje się projekt ustaleń budowy infrastruktury w zamian za rezygnację z budowy ronda i jak wyglądają koszty jednego i drugiego wariantu. Czy Rada Miasta sklecona z leśnych dziadków klubu prezydenckiego i beznadziejnych radnych PO taki dokument widziała? Jak się przedstawiają wyliczenia porównawcze tych wariantów skoro Marciniak wie co korzystniejsze?
Grobelny kpi sobie z tego miasta. Jego buta i bezczelność przekracza już wszelkie kategorie przyzwoitości. Grobelny jest w stanie w następnej kadencji oddać Poznań za friko kolesiom, deweloperom, a będzie łupić Poznaniaków bez reszty, co też czyni przez najbliższą POdwyżkę opłat za wieczyste użytkowanie gruntów.

t
tey

ale jak walnę w ten rudy łeb......prawda Marciniak!

g
grobelozaur

naprawdę nie będzie czego zbierać...

s
szopen

To nie ma znaczenia, czy mieszkańcy wiedzieli, czy nie, bo protesty nie są przeciwko galerii Posrania, ani nawet przeciwko drodze jako takiej. Mieszkańcy chcą po prostu, by zamiast wywłaszczać mieszkańców, wycinać drzewa, poprowadzić drogę 10 metrów dalej, koło estakady, po gruntach miejskich, gdzie nie trzeba będzie nikogo wywłaszczać, wycinać drzew itd.

k
krscp

Przecież to jest skrajna nieodpowiedzialność. Ta część miasta zostanie całkowicie zatkana. Wydajemy 300 mln na odbudowę estakady katowickiej, bez sprawdzenia możliwości obniżenia kosztów przez wyznaczenie drogi po ziemi. Głównym argumentem jest zapewnienie przepustowości tej drogi i bezpieczeństwa w ruchu poprzecznym. Ignorowane są argumenty, że droga o takiej przepustowości będzie generować zatory na Rondzie Rataje. Teraz dokładamy do tego skrzyżowanie, które już wiadomo, że będzie generować zatory, co potwierdza BIT. Po co więc odbudowywać bezkolizyjną estakadę za pieniądze, które można by przeznaczyć na wkład własny w tramwaj na Naramowice, mający dużą szansę na zgarnięcie dużego dofinansowania unijnego?
Po drugie, do już niewydolnej II ramy dokładamy kolejne centrum handlowe, a w perspektywie kilku lat 10-tysięczne osiedle? To tylko wygeneruje kolejny ruch po II ramie na najbardziej zakorkowanym odcinku, Jana Pawła II!
Prezydent z ekipą na gwałt szukają pieniędzy, bo niedługo nie będzie starczać na nic. Sprzedaż tych terenów deweloperom na chwile da oddech budżetowi, ale przy kolejnych rozdmuchanych inwestycjach i te pieniądze szybko się skończą. Już teraz ZDM nie może posprzątać drogi z piasku po zimie, tłumacząc się brakami w budżecie (koszt 1800 PLN). Niedługo naprawdę nie starczy na nic. A co chwila pojawiają się absurdalne pomysły jak hala sportowa za 300 mln zł. Poznań tonie.

m
maciek

Może nikt z mieszkańców nie przypuszczał, ale mogli chociaż się zainteresować. To, że będzie centrum handlowe wiadomo mniej więcej od przełomu wieków.

No ale po co pomyśleć prawda?

G
Gość

z Powska sitwa.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3