Budowa trasy na Franowo: Byliśmy w tunelu! [ZDJĘCIA, FILM]

Katarzyna Fertsch
Szyny czekają już na zalanie elastycznym betonem
Szyny czekają już na zalanie elastycznym betonem Waldemar Wylegalski
Udostępnij:
Najpierw szyny są obkładane kauczukowymi "plastrami". Następnie, odpowiednio rozstawione, podwiesza się je na metalowych wysięgnikach. Pod nimi układa się matę wyciszającą wibracje. Dopiero wtedy wszystko zalewa się elastycznym betonem. I tak powstają tzw. szyny pływające. To najnowocześniejsza obecnie technologia. Właśnie takie torowisko powstaje w tunelu na Franowo.

Wszystkie elastyczne elementy mają sprawić, że szyny będą pracowały. Dzięki temu jadące tramwaje nie będą hałasowały.

- Hałas powstaje na styku szyn z podłożem - wyjaśnia Gerard Masłowski ze spółki Infrastruktura Euro Poznań 2012. - W tunelu został maksymalnie wyeliminowany.

Nie tylko torowisko w tunelu będzie się wyróżniało na tle całego miasta. Inna będzie także sieć trakcyjna. Wiszące kable zastąpią aluminiowe szyny z elementami miedzi, do których automatycznie będzie się podłączał pantograf tramwaju.

- Sztywna sieć używana jest w metrze czy kolejnictwie - wyjaśnia Gerard Masłowski. - Jest to rozwiązanie bardzo wytrzymałe i praktyczne.

Żywotność sztywnej trakcji szacuje się na około 15 lat. A gdy zostanie uszkodzona, wystarczy weekend by ją wymienić.

Imponujące są także ściany tunelu. Na całej długości ułożone są pomarańczowe kanały, w których będą się znajdowały kable. Dzisiaj są widoczne, jednak już wkrótce zostaną odgrodzone od tunelu przeciwpożarowymi ściankami. Co ciekawe, jeden kanał na razie będzie pusty. Został zamontowany z myślą o przyszłości.

Praca w tunelu wre na kilku odcinkach. Robotnicy tu coś przybijają, tu dokręcają, tu montują czy tną.

Najważniejsze prace - wylewanie betonu - trzeba jednak było przerwać. Mrozy wstrzymały pracę betoniarni, a tym samym dostawy na budowę samego betonu. Na razie termin zakończenia budowy nie jest jeszcze zagrożony. Jeśli mrozy utrzymają się maksymalnie dwa tygodnie, to pierwszy tramwaj pojedzie tam w maju.

CZYTAJ RÓWNIEŻ:
Poznań: Powstaje tunel na Franowo [WIDEO]
Poznań: Wiadukt Chartowo będzie gotowy później
Poznań: Budowy na Franowie i Ostrowie Tumskim - prezydent zadowolony

Koszt budowy tunelu szacowany jest na 130 mln zł. Do budowy całej trasy na Franowo 108 mln zł dołożyła nam Unia Europejska. Cała trasa łącznie z pętlą tramwajową i projektami pochłonie 270 mln zł.

Chcesz skontaktować się z autorem informacji? k.fertsch@glos.com.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Inflacja przyhamuje na jesieni

Wideo

Komentarze 5

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

q
qwerty
nie no, nie obejrzę do końca zdjęć, bo takie ładowanie się strony od nowa po prostu wku...
c
czytelnik
Za każdym razem, gdy wciskam ikonki "kciuk do góry" lub "kciuk w dół" przeładowuje się cała strona. Czy dyżurny informatyk może poprawić ten irytujący błąd?
r
redaktor bezczelny
O CZYM GŁOS NIE CHCE PISAĆ? A NO OTYM!!

X (gość) 30.01.12, 23:44:01
*** Anita Gargas wygrała z Grobelnym
Sąd Okręgowy w Poznaniu odrzucił zarzuty, jakie wobec Anity Gargas, twórczyni "Misji Specjalnej", wysuwał prezydent Poznania Ryszard Grobelny.

Grobelny był bohaterem jednego z odcinków "Misji Specjalnej" dotyczącym Kupca Poznańskiego i poczuł się urażony podanymi w nim informacjami. Dlatego skierował do Sądu Okręgowego w Poznaniu prywatny akt oskarżenia przeciwko Anicie Gargas, twierdząc, że został zniesławiony w oczach opinii publicznej.

Sąd już na pierwszym posiedzeniu sprawę umorzył, oddalając zarzuty prezydenta Poznania wobec dziennikarki i uznając, że materiał "Misji Specjalnej" został przygotowany w sposób rzetelny i z zachowaniem wszystkich zasad obiektywnego dziennikarstwa. Uznał, że nie doszło do czynów zabronionych, o których mówił Grobelny w akcie oskarżenia.

Postanowienie o umorzeniu jest nieprawomocne. ***

PANIE I PANOWIE Z GŁOSU WIELKOPOLSKIEGO, MACIE ZA ZADANIE PISAĆ I INFORMOWAC O SPRAWACH NASZEGO MIASTA A NIE PRZEMILCZAC PEWNE SPRAWY.WSTYD!!
r
redaktor bezczelny
--A dlaczego Szanowna Redakcja Głosu Wielkopolskiego nie napisze o przegranym procesie Pana Prezydenta Ryszarda Grobelnego? Od czego wy jesteście Panie i Panowie dziennikarze Głosu Wielkopolskiego?! Natychmiast to naprawcie!!---

*** Anita Gargas wygrała z Grobelnym
Sąd Okręgowy w Poznaniu odrzucił zarzuty, jakie wobec Anity Gargas, twórczyni "Misji Specjalnej", wysuwał prezydent Poznania Ryszard Grobelny.

Grobelny był bohaterem jednego z odcinków "Misji Specjalnej" dotyczącym Kupca Poznańskiego i poczuł się urażony podanymi w nim informacjami. Dlatego skierował do Sądu Okręgowego w Poznaniu prywatny akt oskarżenia przeciwko Anicie Gargas, twierdząc, że został zniesławiony w oczach opinii publicznej.

Sąd już na pierwszym posiedzeniu sprawę umorzył, oddalając zarzuty prezydenta Poznania wobec dziennikarki i uznając, że materiał "Misji Specjalnej" został przygotowany w sposób rzetelny i z zachowaniem wszystkich zasad obiektywnego dziennikarstwa. Uznał, że nie doszło do czynów zabronionych, o których mówił Grobelny w akcie oskarżenia.

Postanowienie o umorzeniu jest nieprawomocne. ***
B
BMI Baby
Ogólnie fajna inwestycja, ale komentarz pani redaktor: "najważniejsze, że tunel mamy prawie za darmo" jest oczywistym nadużyciem. Przypuszczalnie wynika to z niewiedzy. UE dokłada 108 z 270 milionów kosztów. Jest to 40%. Pozostaje zadac sobie pytanie dlaczego inne miasta są w stanie uzyskać 50-75% dofinansowanie. Bez tunelu też byłoby dofinansowanie, tylko koszt całości niższy...
Więcej informacji na stronie głównej Głos Wielkopolski
Dodaj ogłoszenie