Budowa trasy na Franowo: Byliśmy w tunelu! [ZDJĘCIA, FILM]

Katarzyna Fertsch
Szyny czekają już na zalanie elastycznym betonem Waldemar Wylegalski
Najpierw szyny są obkładane kauczukowymi "plastrami". Następnie, odpowiednio rozstawione, podwiesza się je na metalowych wysięgnikach. Pod nimi układa się matę wyciszającą wibracje. Dopiero wtedy wszystko zalewa się elastycznym betonem. I tak powstają tzw. szyny pływające. To najnowocześniejsza obecnie technologia. Właśnie takie torowisko powstaje w tunelu na Franowo.

Wszystkie elastyczne elementy mają sprawić, że szyny będą pracowały. Dzięki temu jadące tramwaje nie będą hałasowały.

- Hałas powstaje na styku szyn z podłożem - wyjaśnia Gerard Masłowski ze spółki Infrastruktura Euro Poznań 2012. - W tunelu został maksymalnie wyeliminowany.

Nie tylko torowisko w tunelu będzie się wyróżniało na tle całego miasta. Inna będzie także sieć trakcyjna. Wiszące kable zastąpią aluminiowe szyny z elementami miedzi, do których automatycznie będzie się podłączał pantograf tramwaju.

- Sztywna sieć używana jest w metrze czy kolejnictwie - wyjaśnia Gerard Masłowski. - Jest to rozwiązanie bardzo wytrzymałe i praktyczne.

Żywotność sztywnej trakcji szacuje się na około 15 lat. A gdy zostanie uszkodzona, wystarczy weekend by ją wymienić.

Imponujące są także ściany tunelu. Na całej długości ułożone są pomarańczowe kanały, w których będą się znajdowały kable. Dzisiaj są widoczne, jednak już wkrótce zostaną odgrodzone od tunelu przeciwpożarowymi ściankami. Co ciekawe, jeden kanał na razie będzie pusty. Został zamontowany z myślą o przyszłości.

Praca w tunelu wre na kilku odcinkach. Robotnicy tu coś przybijają, tu dokręcają, tu montują czy tną.

Najważniejsze prace - wylewanie betonu - trzeba jednak było przerwać. Mrozy wstrzymały pracę betoniarni, a tym samym dostawy na budowę samego betonu. Na razie termin zakończenia budowy nie jest jeszcze zagrożony. Jeśli mrozy utrzymają się maksymalnie dwa tygodnie, to pierwszy tramwaj pojedzie tam w maju.

CZYTAJ RÓWNIEŻ:
Poznań: Powstaje tunel na Franowo [WIDEO]
Poznań: Wiadukt Chartowo będzie gotowy później
Poznań: Budowy na Franowie i Ostrowie Tumskim - prezydent zadowolony

Koszt budowy tunelu szacowany jest na 130 mln zł. Do budowy całej trasy na Franowo 108 mln zł dołożyła nam Unia Europejska. Cała trasa łącznie z pętlą tramwajową i projektami pochłonie 270 mln zł.

Chcesz skontaktować się z autorem informacji? k.fertsch@glos.com.

Co w Polsce drożeje najszybciej?

Wideo

Komentarze 5

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

q
qwerty

nie no, nie obejrzę do końca zdjęć, bo takie ładowanie się strony od nowa po prostu wku...

c
czytelnik

Za każdym razem, gdy wciskam ikonki "kciuk do góry" lub "kciuk w dół" przeładowuje się cała strona. Czy dyżurny informatyk może poprawić ten irytujący błąd?

r
redaktor bezczelny

O CZYM GŁOS NIE CHCE PISAĆ? A NO OTYM!!

X (gość) 30.01.12, 23:44:01
*** Anita Gargas wygrała z Grobelnym
Sąd Okręgowy w Poznaniu odrzucił zarzuty, jakie wobec Anity Gargas, twórczyni "Misji Specjalnej", wysuwał prezydent Poznania Ryszard Grobelny.

Grobelny był bohaterem jednego z odcinków "Misji Specjalnej" dotyczącym Kupca Poznańskiego i poczuł się urażony podanymi w nim informacjami. Dlatego skierował do Sądu Okręgowego w Poznaniu prywatny akt oskarżenia przeciwko Anicie Gargas, twierdząc, że został zniesławiony w oczach opinii publicznej.

Sąd już na pierwszym posiedzeniu sprawę umorzył, oddalając zarzuty prezydenta Poznania wobec dziennikarki i uznając, że materiał "Misji Specjalnej" został przygotowany w sposób rzetelny i z zachowaniem wszystkich zasad obiektywnego dziennikarstwa. Uznał, że nie doszło do czynów zabronionych, o których mówił Grobelny w akcie oskarżenia.

Postanowienie o umorzeniu jest nieprawomocne. ***

PANIE I PANOWIE Z GŁOSU WIELKOPOLSKIEGO, MACIE ZA ZADANIE PISAĆ I INFORMOWAC O SPRAWACH NASZEGO MIASTA A NIE PRZEMILCZAC PEWNE SPRAWY.WSTYD!!

r
redaktor bezczelny

--A dlaczego Szanowna Redakcja Głosu Wielkopolskiego nie napisze o przegranym procesie Pana Prezydenta Ryszarda Grobelnego? Od czego wy jesteście Panie i Panowie dziennikarze Głosu Wielkopolskiego?! Natychmiast to naprawcie!!---

*** Anita Gargas wygrała z Grobelnym
Sąd Okręgowy w Poznaniu odrzucił zarzuty, jakie wobec Anity Gargas, twórczyni "Misji Specjalnej", wysuwał prezydent Poznania Ryszard Grobelny.

Grobelny był bohaterem jednego z odcinków "Misji Specjalnej" dotyczącym Kupca Poznańskiego i poczuł się urażony podanymi w nim informacjami. Dlatego skierował do Sądu Okręgowego w Poznaniu prywatny akt oskarżenia przeciwko Anicie Gargas, twierdząc, że został zniesławiony w oczach opinii publicznej.

Sąd już na pierwszym posiedzeniu sprawę umorzył, oddalając zarzuty prezydenta Poznania wobec dziennikarki i uznając, że materiał "Misji Specjalnej" został przygotowany w sposób rzetelny i z zachowaniem wszystkich zasad obiektywnego dziennikarstwa. Uznał, że nie doszło do czynów zabronionych, o których mówił Grobelny w akcie oskarżenia.

Postanowienie o umorzeniu jest nieprawomocne. ***

B
BMI Baby

Ogólnie fajna inwestycja, ale komentarz pani redaktor: "najważniejsze, że tunel mamy prawie za darmo" jest oczywistym nadużyciem. Przypuszczalnie wynika to z niewiedzy. UE dokłada 108 z 270 milionów kosztów. Jest to 40%. Pozostaje zadac sobie pytanie dlaczego inne miasta są w stanie uzyskać 50-75% dofinansowanie. Bez tunelu też byłoby dofinansowanie, tylko koszt całości niższy...

Dodaj ogłoszenie