Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Budowa trasy na Franowo: Byliśmy w tunelu! [ZDJĘCIA, FILM]

Katarzyna Fertsch
Szyny czekają już na zalanie elastycznym betonem
Szyny czekają już na zalanie elastycznym betonem Waldemar Wylegalski
Najpierw szyny są obkładane kauczukowymi "plastrami". Następnie, odpowiednio rozstawione, podwiesza się je na metalowych wysięgnikach. Pod nimi układa się matę wyciszającą wibracje. Dopiero wtedy wszystko zalewa się elastycznym betonem. I tak powstają tzw. szyny pływające. To najnowocześniejsza obecnie technologia. Właśnie takie torowisko powstaje w tunelu na Franowo.

Wszystkie elastyczne elementy mają sprawić, że szyny będą pracowały. Dzięki temu jadące tramwaje nie będą hałasowały.

- Hałas powstaje na styku szyn z podłożem - wyjaśnia Gerard Masłowski ze spółki Infrastruktura Euro Poznań 2012. - W tunelu został maksymalnie wyeliminowany.

Nie tylko torowisko w tunelu będzie się wyróżniało na tle całego miasta. Inna będzie także sieć trakcyjna. Wiszące kable zastąpią aluminiowe szyny z elementami miedzi, do których automatycznie będzie się podłączał pantograf tramwaju.

- Sztywna sieć używana jest w metrze czy kolejnictwie - wyjaśnia Gerard Masłowski. - Jest to rozwiązanie bardzo wytrzymałe i praktyczne.

Żywotność sztywnej trakcji szacuje się na około 15 lat. A gdy zostanie uszkodzona, wystarczy weekend by ją wymienić.

Imponujące są także ściany tunelu. Na całej długości ułożone są pomarańczowe kanały, w których będą się znajdowały kable. Dzisiaj są widoczne, jednak już wkrótce zostaną odgrodzone od tunelu przeciwpożarowymi ściankami. Co ciekawe, jeden kanał na razie będzie pusty. Został zamontowany z myślą o przyszłości.

Praca w tunelu wre na kilku odcinkach. Robotnicy tu coś przybijają, tu dokręcają, tu montują czy tną.

Najważniejsze prace - wylewanie betonu - trzeba jednak było przerwać. Mrozy wstrzymały pracę betoniarni, a tym samym dostawy na budowę samego betonu. Na razie termin zakończenia budowy nie jest jeszcze zagrożony. Jeśli mrozy utrzymają się maksymalnie dwa tygodnie, to pierwszy tramwaj pojedzie tam w maju.

CZYTAJ RÓWNIEŻ:
Poznań: Powstaje tunel na Franowo [WIDEO]
Poznań: Wiadukt Chartowo będzie gotowy później
Poznań: Budowy na Franowie i Ostrowie Tumskim - prezydent zadowolony

Koszt budowy tunelu szacowany jest na 130 mln zł. Do budowy całej trasy na Franowo 108 mln zł dołożyła nam Unia Europejska. Cała trasa łącznie z pętlą tramwajową i projektami pochłonie 270 mln zł.

Chcesz skontaktować się z autorem informacji? [email protected].

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski