Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Caracal na testach w Powidzu. Zobacz śmigłowiec, który chce kupić polska armia [ZDJĘCIA]

Piotr Robakowski, BAZA
Śmigłowiec Caracal na testach w Powidzu
Śmigłowiec Caracal na testach w Powidzu Grzegorz Dembiński
Czy polska armia wzbogaci się o francuskie śmigłowce Caracal? O tym zadecydują testy, które prowadzone są w Bazie Lotnictwa Transportowego w Powidzu.

10 maja rozpoczęły się testy francuskiego śmigłowca Caracal, który przeszedł do kolejnego etapu konkursu. Wcześniej odpadły dwie polskie firmy.

W czwartek, 14 maja o godzinie 10 na lotnisku 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu wojskowi pokazali francuskiego Caracala, który rozpoczął testy. - Przetarg został tak opracowany, by polskie lotnictwo otrzymało najlepszą z możliwych maszyn – mówił podczas spotkania z dziennikarzami pułkownik Adam Marciniak, szef komisji weryfikacyjnej. - Zgłoszone do konkursu maszyny ocenialiśmy pod kątem czterech podstawowych kategorii, wspólna platforma, konstrukcja, osiągi i wyposażenie pokładowe. Obecnie zaczynamy testy śmigłowca, który zakwalifikował się do kolejnego etapu – dodał Marciniak.

Wspólna platforma jest ważna w przypadku udziału naszych wojsk w akcjach poza granicami Polski. Musi być wspólna z maszynami, które obecnie służą w wojskach NATO i Unii Europejskiej. W przypadku uszkodzeń, platforma zapewnia szybszą naprawę i ponowne wykorzystanie maszyny w akcjach. Konieczna jest także sprawna, ale też wytrzymała konstrukcja. Poza tym ważne są również osiągi i wyposażenie pokładowe.

Caracal waży 11 ton, a jego silniki mają moc 5000 KM. Wewnątrz, w zależności od wersji, pomieści maksymalnie 28 żołnierzy z lekkim uzbrojeniem i kilkunastu w ciężkim. Jest wyposażony w najnowocześniejsze urządzenia pozwalające na udział w nocnych akcjach. Posiada pięciopłatowy wirnik bezprzegubowy, a poszczególne łopaty wykonane są z kilkudziesięciu warstw materiału. Na wyposażeniu jest także zewnętrzny zbiornik paliwa, który można odłączyć w momencie zagrożenia lub potrzeby np. szybkiej zmiany pułapu. Poza tym urządzenia pozwalają na tankowanie go w locie lub podczas zwisu ze znajdujących się na ziemi maszyn.

- Śmigłowiec może być także opancerzony – mówi Wojciech Kowalewski, przedstawiciel francuskiego konsorcjum i szef zespołu weryfikacyjnego reprezentujący oferenta. - Nasza maszyna została przygotowana do operowania w nocy, a także daleko na lądzie, gdzie nie może liczyć na wsparcie innych jednostek. Dostosowany jest do przenoszenia ogromnych ciężarów, a jego silniki są zabezpieczone przez morską, mocno zasoloną wodą. Może zatem operować także na lotniskowcach – dodał.

Po krótkiej prezentacji, maszyna zaprezentowała się trwającym około 20 minut locie testowym. Przez kolejnych kilka tygodni trwać będą testy wytrzymałościowe i sprawnościowe śmigłowca.

Śmigłowiec wojskowy EC 725 Caracal produkowany jest od 2005 roku. Obecnie znajduje się na wyposażeniu armii francuskiej, brazylijskiej, indonezyjskiej, malezyjskiej, tajskiej, meksykańskiej i brazylijskiej.

Caracal sprawdzany będzie do czerwca.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski