Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Cegielski wyprodukuje elektryczny samochód przyszłości! [ZDJĘCIA, WIDEO]

Marta Danielewicz
Marta Danielewicz
Wspólnymi siłami Ursus i zakłady Cegielskiego mają stworzyć elektryczny samochód przyszłości. W piątek prototyp zobaczył wicepremier Mateusz Morawiecki.
Wspólnymi siłami Ursus i zakłady Cegielskiego mają stworzyć elektryczny samochód przyszłości. W piątek prototyp zobaczył wicepremier Mateusz Morawiecki. Waldemar Wylegalski
Zakłady Cegielskiego rozpoczynają produkcję silnika elektrycznego do dostawczaka Ursusa, Volkswagen natomiast bierze pod uwagę Wrześnię do produkcji e-craftera.

Niemiecki koncern Volkswagen planuje produkcję elektrycznego Craftera w nowej fabryce pod Wrześnią. To na razie plan. Pojazd póki co został zaprezentowany podczas targów samochodów użytkowych w Hanowerze.

- W początkowej fazie projektu ostateczny kształt samochodu będzie nadawany w Hanowerze, co jest wyrazem współpracy między zakładami w Polsce i w Niemczech. W kolejnych fazach realizacji produkcja zostanie przeniesiona do zakładu we Wrześni - poinformowała media Dagmara Prystacka, rzeczniczka Volkswagen Poznań.

To oznacza, że same projekty będą powstawały w Niemczech, natomiast produkcja wszystkich silników, przede wszystkim elektrycznego odbywać się będzie pod Wrześnią. Produkcję aut elektrycznych w Polsce sugerował już w rok temu - Jens Ocksen, prezes fabryki Volkswagen Poznań w rozmowie z „Głosem Wielkopolskim”. - Jeśli chodzi o przyszłość i elektryfikację aut użytkowych, to Volkswagen Poznań będzie odgrywał bardzo ważną rolę. Musimy pracować nad autem elektrycznym. Będzie ono bardziej przyjazne dla środowiska, zwłaszcza w centrum miasta, które z kolei ma być chronione przed ruchem. Już niedługo duże tiry nie będą mogły wjeżdżać do miasta - zapowiadał Jens Ocksen.

Dla polskiego rządu to rozwiązanie idealne, zwłaszcza że Rada Ministrów pod koniec marca przyjęła Plan Rozwoju Elektro-mobilności w Polsce. Jednym z celów przyjętej strategii jest, by do 2025 przynajmniej 30 procent producentów i poddostawców aut elektrycznych zarejestrowanych i kojarzonych było z Polską.

W tę politykę od dawna wpisuje się działalność firmy Solaris. W tym roku elektryczny autobus Solaris Urbino zdobył statuetkę „Bus of the Year”, jednak do takiego sukcesu firma dochodziła latami.

- Solaris w 2001 roku wypuścił na ulice polskich i zagranicznych miast najpierw elektryczne trolejbusy. Następnie w 2006 roku zostaliśmy pierwszym europejskim producentem autobusów hybrydowych, by w końcu, w 2011 roku wyprodukować pierwszy nasz autobus elektryczny. Dziś autobusów tego typu jest 100 w Polsce i na świecie - mówi Mateusz Figaszewski, pełnomocnik zarządu do spraw rozwoju elektromobilności.

Ambitne plany w tym zakresie mają też zakłady HCP, które w piątek ogłosiły oficjalnie, że wraz z firmą Ursus chcą stworzyć elektryczny samochód przyszłości. Innowacyjny napęd do auta, zaprojektowany przez naukowców z Politechniki Gdańskiej będzie produkowany w HCP. Podczas konferencji prezes zapewniał, że produkt będzie konkurencyjny. - Innowacyjne napędy z indukcyjnymi silnikami pięciofazowymi wyróżnia podwyższony moment obrotowy. Jest o 15 proc. większy niż rozwiązania dostępne na rynku. Nasz produkt wyróżnia też bezczujnikowe sterowanie silnikiem i lekkość. Wcześniej naukowcy robili badania dla zagranicznych koncernów, ale teraz to nam udostępnią całą technologię - mówi Wojciech Więcławek, prezes HCP.

Auto ma być seryjnie produkowane od przyszłego roku. W jego powstanie i realizację nowej strategii rozwoju HCP, Fundusz Rozwoju zainwestuje w Poznaniu 40 mln złotych. Konkurencja jednak studzi zapał prezesa HCP. - Sama prezentacja prototypu na targach to jedno. Samochód trzeba jeszcze wyprodukować i wypromować. Budowanie takiej pozycji na rynku to kilkanaście lat prac nad produktem. Po okresie dziesięciu lat, gdy produkt jest już na rynku, dopiero wtedy następuje jego weryfikacja, czy on w ogóle się sprawdza -zauważa Figaszewski.

Dodatkowo fachowcy z branży mówią, że fundusz, który założył HCP może nie wystarczyć. Takie marki jak Volvo przeznaczają na produkcję aut elektrycznych 100 mld euro.

Pieniądze dla HCP

Polski Fundusz Rozwoju inwestuje 40 milionów złotych w realizację nowej strategii rozwoju Spółki, która umożliwi wejście w perspektywiczne obszary działalności i wprowadzenie innowacyjnych produktów, takich jak zaprezentowany podczas targów Hannover Messe napęd do pojazdów elektrycznych.

Umowa inwestycyjna pomiędzy zakładami Cegielskiego, akcjonariuszem spółki, reprezentowanym przez Ministerstwo Rozwoju oraz Funduszem Rozwoju została podpisana w ostatni piątek, 28 kwietnia. Plan opracowany przez Zarząd H. Cegielskiego ma na celu przywrócenie Spółce stałej rentowności i wprowadzenie jej na tor rozwoju na najbliższe lata.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski