Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Chociaż fotoradary łapią dziesiątki tysięcy kierowców przekraczających prędkość, to nikt nie może wystawić mandatów. Państwo traci miliony

Norbert Kowalski
Norbert Kowalski
Fotoradary na ul. Dąbrowskiego, Grunwaldzkiej i Głogowskiej w Poznaniu mogłyby być wykorzystywane do wystawiania mandatów. Chociaż są sprawne i działają, to na podstawie ich pomiarów od lat nie można jednak karać kierowców.
Fotoradary na ul. Dąbrowskiego, Grunwaldzkiej i Głogowskiej w Poznaniu mogłyby być wykorzystywane do wystawiania mandatów. Chociaż są sprawne i działają, to na podstawie ich pomiarów od lat nie można jednak karać kierowców. Google Maps
Od pięciu lat na ul. Dąbrowskiego, Grunwaldzkiej i Głogowskiej w Poznaniu stoi sześć fotoradarów, które wyłapują przekroczenia prędkości przez kierowców. Mimo tego żaden z nich jest jest za nie karany i w najbliższym czasie na pewno to się nie zmieni. Wszystko dlatego, że wspomniane fotoradary do dziś nie zostały przejęte przez Inspekcję Transportu Drogowego. A jeden z nich w ciągu zaledwie trzech miesięcy zarejestrował, jak kierowcy milion razy przekroczyli prędkość na ul. Dąbrowskiego. To ogromne straty także dla Skarbu Państwa.

W 2015 roku, w ramach prac nad systemem ITS, czyli inteligentnego sterowania ruchem, który wdrażały władze Poznania, zainstalowano sześć fotoradarów - po dwa na ul. Dąbrowskiego, Grunwaldzkiej oraz Głogowskiej. Zgodnie z założeniami zarządzać miała nimi Straż Miejska, co pozwoliłoby na karanie kierowców, którzy przekraczają prędkość.

Trwa głosowanie...

Czy poznańskie ulice są bezpieczne?

Inspekcja Transportu Drogowego wytypowała 10 miejsc w Wielkopolsce, w których mogą pojawić się nowe fotoradary, odcinkowy pomiar prędkości lub kamerki nagrywające, jak kierowcy przejeżdżają na czerwonym świetle. Wśród nich jest m.in. autostrada A2, droga S11 oraz ulice w Poznaniu, Koninie, Nowym Tomyślu czy Obornikach. Gdzie dokładnie w Wielkopolsce miałyby stanąć nowe fotoradary, kamery lub zacząć obowiązywać odcinkowy pomiar prędkości? Sprawdź w naszej galerii ---->

Uwaga! W tych miejscach w Wielkopolsce będą fotoradary, odci...

Jednak jeszcze w 2015 roku doszło do zmiany przepisów. Na mocy nowych Straż Miejska utraciła prawo do korzystania z fotoradarów, a co za tym idzie uniemożliwiło to karanie kierowców. Od tego czasu fotoradary przeszły w ręce Zarządu Dróg Miejskich w Poznaniu. Ten jednak nie ma żadnych kompetencji, by wystawiać kierowcom mandaty. A tych na pewno by nie zabrakło.

Masowe łamanie przepisów na Dąbrowskiego. Fotoradar robi zdjęcia, ale mandatów nie ma

Dość napisać, że tylko w ubiegłym roku w ciągu trzech miesięcy fotoradar na ul. Dąbrowskiego zarejestrował ponad milion przekroczeń prędkości przez kierowców. Ponad 14 tys. kierowców przekroczyło prędkość o więcej niż 50 km na godzinę. "Rekordowym" wyczynem była jazda z prędkością aż 207 km na godzinę. Kierowca tego samego pojazdu został zarejestrowany na przekraczaniu prędkości w sumie 82 razy!

Wyjątkowo duże przekroczenie prędkości zanotował fotoradar w miejscowości Kosztowo w powiecie pilskim. W maju tego roku zrobił on zdjęcie, jak kierowca przekroczył prędkość o 115 km na godzinę! W miejscu, gdzie obowiązywało ograniczenie prędkości do 50 km na godzinę, kierowca bmw pędził 165 km na godzinę. Nie jest on jednak pod tym względem rekordzistą.Sprawdźcie na dalszych zdjęciach, w których miejscach w Wielkopolsce kierowcy najczęściej przekraczali prędkość i które fotoradary zanotowały najwięcej takich przypadków?Przejdź do następnego slajdu ------>

Pędził ponad 160 km na godzinę w mieście! Oto rekordziści i ...

- Sprzęt cały czas działa - mówi Agata Kaniewska, rzecznik Zarządu Dróg Miejskich w Poznaniu. Dlatego też ZDM już w 2016 roku zwrócił się z prośbą do Inspekcji Transportu Drogowego o przejęcie fotoradarów, co umożliwiłoby karanie kierowców. Prośbę ponowił w 2017 roku. Wtedy Inspekcja Transportu Drogowego zobowiązała się do przeanalizowania możliwości organizacyjnych.

W 2019 roku ZDM ponownie zapytał GITD. W odpowiedzi, nadesłanej w kwietniu 2019 roku, zastępca Głównego Inspektora Transportu Drogowego, informował, że nie może zwiększyć liczby obsługiwanych urządzeń rejestrujących, a więc rozszerzyć system o poznańskie fotoradary

- opowiada Agata Kaniewska.

I dodaje: - GITD wyjaśniał również, że rozpoczął prace nad projektem zwiększenia skuteczności i efektywności systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym i po jego wdrożeniu możliwa będzie ponowna analiza dotycząca rozszerzenia systemu. W ostatniej odpowiedzi, przesłanej we wrześniu, GITD informuje, że przeanalizuje ewentualność podłączenia fotoradarów z Poznania w 2023 roku, po wdrożeniu projektu wspomnianego w piśmie z 2019 roku.

W pierwszym półroczu 2020 roku na wielkopolskich drogach doszło do 1292 wypadków, w których zginęły 92 osoby, zaś 1503 zostały ranne. Policjanci nie mają wątpliwości, że najczęstszą przyczyną wypadków, w tym śmiertelnych, jest nadmierna prędkość oraz brawura. Z kolei jazda pod wpływem alkoholu niejednokrotnie kończy się tragicznie.– Głównymi przyczynami śmiertelnych wypadków drogowych są nadmierna prędkość, brawura lub jazda pod wpływem alkoholu. Jeśli jest prosty odcinek drogi, na którym nie ma żadnych przeszkód i jest on rzadko uczęszczany, to nic nie powinno się wydarzyć. A kiedy kierowca wypada na nim z trasy i np. uderza w drzewo lub wypada z niewielkiego łuku, to stoi za tym najczęściej nadmierna prędkość, alkohol czy brawura – mówi Piotr Garstka z biura prasowego wielkopolskiej policji.Na zdjęciu: Do tragicznego wypadku doszło 31 sierpnia w miejscowości Czyściec na drodze wojewódzkiej numer 306 między Lipnicą a Sękowem (pow. szamotulski). Samochód uderzył w drzewo. Przejdź do kolejnego zdjęcia --->

Śmiertelne wypadki w Wielkopolsce. W pierwszym półroczu 2020...

Inspekcja Transportu Drogowego przejmie fotoradary w Poznaniu?

– Główny Inspektorat Transportu Drogowego nie przejął fotoradarów Poznańskiego ITS ze względu na brak możliwości przystosowania i włączenia ich do automatycznego systemu CANARD – odpowiadają przedstawiciele biura komunikacji ITD.

Udało nam się także skontaktować z przedstawicielami firmy Video Radar, która wygrała przetarg i w 2015 roku na zlecenie miasta montowała wspomniane fotoradary.

- Każde z tych urządzeń jest sprawne. Każde z nich miało co roku przeprowadzaną niezbędną legalizację, dzięki czemu na ich podstawie można byłoby wystawiać kierowcom mandaty. Każdy z tych fotoradarów notował dziesiątki tysięcy przekroczeń prędkości miesięcznie. Inspekcja się zaparła. Blisko półmilionowe miasto nie potrzebuje fotoradaru...

- mówił nam Marek Kulik z firmy Video Radar.

Zobacz też:

W ostatnich latach w Poznaniu i okolicach dochodziło do wielu wypadków samochodowych, w których śmierć ponosili piesi. Wśród nich były m.in. tragiczne wypadki na Dębcu, Łazarzu, Wierzbięcicach, Sołaczu, Grunwaldzie czy Murowanej Goślinie. Poznań był wstrząśnięty po tym, jak motornicza śmiertelnie potrąciła 8-letniego chłopca na przejściu dla pieszych, a kilka miesięcy później 69-letnia kobieta śmiertelnie potrąciła 8-letnią dziewczynkę, która przechodziła na zielonym świetle przez pasy. Przedstawiamy najgłośniejsze wypadki samochodowe w ostatnich latach, w których śmierć ponieśli piesi.Przejdź do kolejnego zdjęcia --->

Poznań: Najgłośniejsze wypadki drogowe w ostatnich latach. J...

Kłęby czarnego dymu, brak lamp czy zdezelowane i przeciekające auta. Sprawdźcie w naszej galerii jak niesprawne samochody jeżdżą w Poznaniu oraz jak wygląda praca policjantów, którzy zajmują się ich "wyłapywaniem".Przejdź do galerii --->

Zdezelowane, przeciekające i z kłębami dymu. Takie samochody...

Aż 3 mln zł kosztował specjalistyczny „bombowóz”, czyli pojazd, którym policjanci przewożą ładunki wybuchowe np. na miejsce ich neutralizacji. Wielkopolska policja w tym roku dostała taki samochód, który jest jednym z najnowocześniejszych w Polsce.Czytaj dalej --->

Poznań: Bombowóz, robot, dron czy nowoczesny skaner. Wielkop...

W ostatnich latach w Wielkopolsce nie brakowało spraw kryminalnych, o których dużo się mówiło.Mieszkańcy Wielkopolski byli poruszeni zaginięciem Ewy Tylman, zdruzgotani po wybuchu kamienicy na Dębcu czy zszokowani po tragicznych wypadkach spowodowanych przez młodych kierowców, w których ginęli ludzie. Nie obyło się też bez brutalnych zabójstw, długoletnich procesów oraz wyroków skazujących prawników czy komorników. Sprawdź, czy pamiętasz najgłośniejsze sprawy kryminalne z ostatnich lat.Przejdź dalej --->

Najgłośniejsze sprawy kryminalne w Wielkopolsce. Nie tylko ś...

Kryminalny Poznań z lat 90. nadal kryje wiele zagadek. Oprócz głośnych, wyjaśnionych zabójstw, były też niewyjaśnione zbrodnie i tajemnicze porwania. Przedstawiamy 10 różnych historii z lat 90., które wydarzyły się w Poznaniu i okolicach. Część zbrodni doczekała się finału w sądzie, ale w niektórych sprawach do dzisiaj nie ustalono, co stało się z ciałami zamordowanych osób lub wyjaśniono tylko niektóre wątki. Czytaj więcej na kolejnych slajdach --->

Głośne zabójstwa, niewyjaśnione zbrodnie i tajemnicze znikni...

Sprawdź też:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski