Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Chrzest bojowy F-16, ale pilotów wciąż za mało

Łukasz Cieśla
Szkolenia pilotów F-16 są długotrwałe i bardzo kosztowne
Szkolenia pilotów F-16 są długotrwałe i bardzo kosztowne Andrzej Szozda
Zakupione przez Polskę myśliwce F-16 rozpoczęły dyżur bojowy na naszym niebie. Przez całą dobę dwóch pilotów z bazy w podłódzkim Łasku ma być gotowych do startu w ciągu 15 minut. Celem jest ochrona polskiej przestrzeni powietrznej oraz pomoc samolotom, które zabłądziły, bądź utraciły łączność radiową.

Mimo rozpoczęcia dyżuru bojowego, nadal brakuje pilotów zdolnych do obsługi nowoczesnych myśliwców. Niedawno w bazie w Krzesinach odsunięto od lotów doświadczonego pilota, który kilka lat temu jako jeden z pierwszych ukończył szkolenie w USA. To nie pierwszy taki przypadek. W przeszłości zdarzało się już, że komisje lekarskie orzekały o czasowej niezdolności żołnierzy do zasiadania za sterami F-16.

O kłopotach z pilotami mówiło się już w przeszłości. Media informowały, że część pilotów nabawiła się poważnych schorzeń i nie może obsługiwać myśliwców. Przedstawiciele MON twierdzili jednak, że tamte rewelacje były przesadzone i tworzyły nieprawdziwy obraz. Bo piloci wracali do latania, gdy tylko ich stan zdrowia się poprawił. Faktem jednak jest, że w tej chwili nasza armia ma więcej samolotów F-16 niż pilotów z certyfikatami na latanie.

W Krzesinach stacjonują 32 myśliwce, a pilotów, którzy przeszli wszystkie szkolenia, jest 30. Ta liczba niebawem zwiększy się do 36 osób. Dwóch lotników kończy specjalistyczny kurs w USA - koszt wyszkolenia jednej osoby wynosi 1,5 miliona dolarów. Czterech innych przystąpiło zaś do pilotażowego programu, który odbywa się w poznańskiej bazie. Zakwalifikowano do nich żołnierzy posiadających doświadczenie w lotach, np. na rosyjskich myśliwcach. Po przejściu kursu teoretycznego oraz ćwiczeń na symulatorze lotów, wiosną będą kontynuować w Poznaniu szkolenie za sterami F-16.

Dowództwo Sił Powietrznych zapowiada, że w najbliższych latach zostaną wyszkoleni kolejni piloci. Łącznie ma ich być 72, tak by statystycznie na jeden samolot przypadało 1,5 pilota.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski