Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ciężarówki mają omijać Poznań. Czujnik wyłapie przeciążone pojazdy

SAGA
Ciężarówki mają bardzo duży wpływ na płynność ruchu oraz bezpieczeństwo na drogach
Ciężarówki mają bardzo duży wpływ na płynność ruchu oraz bezpieczeństwo na drogach Fot. Marek Zakrzewski
Na razie na Głogowskiej i Dąbrowskiego, ale w przyszłości także na innych trasach wjazdowych do Poznania mają powstać "stacje preselekcyjne". Tłumacząc najprościej: w jezdniach ukryte będą czujniki ważące pojazdy i uruchamiające kamerę, gdy najedzie na nie samochód.

Pomoże to w walce z ciężarówkami rozjeżdżającymi ulice Poznania. Ułatwi też poszukiwanie na przykład kradzionych aut (fotografowane jest bowiem każde auto, choć system alarmuje tylko w przypadku przekroczenia dopuszczalnego ciężaru).

- Trwa przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie tego systemu - tłumaczy Jerzy Nawrocki, miejski inżynier ruchu. - Jego wykonanie planujemy na lata 2013-2014.

Podobne urządzenia znajdują się już na obwodnicy Poznania. - Dlatego wiemy, że przejeżdżają tamtędy nawet pojazdy ważące 60-70 ton. Obecnie nie jest wykluczone, że wjeżdżają one do miasta - mówi Sławomir Nastał z Inspekcji Transportu Drogowego w Poznaniu. - Aby tego uniknąć system musi być szczelny, co oznacza zamontowanie urządzeń na każdej trasie dojazdowej do Poznania - radzi.

Dlaczego miasto chce ograniczyć wjazd ciężarówek? - Bo te pojazdy mają duży wpływ na bezpieczeństwo na drogach, stan jezdni oraz płynność ruchu - zaznaczają radni z komisji bezpieczeństwa i porządku publicznego, którzy już wiosną prosili prezydenta o przeznaczenie dodatkowych pieniędzy na system preselekcyjny. Wczoraj sprawdzali, jak wygląda sytuacja i co zrobiono w tej sprawie.

- W samym Poznaniu w tym roku wystawiliśmy kierowcom ciężarówek prawie 1,8 tys. mandatów za naruszenia przepisów ruchu drogowego, głównie za nadmierną prędkość i lekceważenie znaków zakazu - mówi Sławomir Nastał. - Niemal 900 kar dotyczyło natomiast przekroczenia czasu pracy kierowców, braków w dokumentacji, czy też manipulacji przy tachografach - zwraca uwagę, że wszystkie te wybryki mogły doprowadzić do tragedii. Wyłapano też ponad 30 przeładowanych pojazdów.

Możesz wiedzieć więcej! Kliknij i zarejestruj się: www.gloswielkopolski.pl/piano

- Zdarzeń z udziałem kierowców samochodów ciężarowych w tym roku było mniej, niż w zeszłym. Od stycznia do końca sierpnia w mieście było ponad 670 wypadków i kolizji, najwięcej na ulicy Lechickiej. Sytuacja bardzo poprawiła się natomiast na Lutyckiej, Bałtyckiej i Dąbrowskiego - mówi Józef Klimczewski, naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Poznaniu. W tym wydziale powstaje ośmioosobowy zespół policjantów, którzy ściśle będą współpracować z inspektorami transportu i będą specjalizować się w ciężarówkach. - Niestety, przyłapaliśmy też 45 kierowców ciężarówek, którzy wsiedli za kółko po alkoholu - dodaje naczelnik.

Miasto od dawna wprowadza kolejne ograniczenia w ruchu ciężarówek po mieście. Najpierw zaczęto egzekwować zakaz wjazdu pojazdów ważących ponad 10 ton do śródmieścia, później wprowadzono kolejne ograniczenia.

- Dla TIR-ów zamknięto ulicę Krzywoustego, wprowadzono również ograniczenia na alternatywnych trasach w okolicy, które mogliby wybrać kierowcy ciężarówek. Ograniczenia są także na Grochowskiej, Szpitalnej, Biskupińskiej , na Jana Pawła II i Bałtyckiej jest zakaz wyprzedzania przez pojazdy ciężarowe - wymienia Jerzy Nawrocki. - A to nie koniec. Planowane jest bowiem wprowadzenie ograniczeń w ruchu dla pojazdów powyżej 16 ton na Malwowej. Przy Dąbrowskiego i Bałtyckiej (przy węźle Antoninek) mają powstać kolejne punkty kontrolne, gdzie można ustawić maty ważące.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski