Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ciśnienie w oponach. Ma znaczenie także latem

Wojciech Frelichowski; Cykl powstał we współpracy z marką Skoda
Wielu kierowców uważa, że ciśnienie w oponach częściej trzeba sprawdzać zimą niż latem. To błąd. Latem znacznie więcej jeździmy i przemierzamy dłuższe trasy, a co za tym idzie prawidłowe ciśnienie w oponach ma ogromne znaczenie.

Pogląd, że zimą trzeba częściej sprawdzać ciśnienie niż latem wziął się prawdopodobnie z tego, że chłodniejsze miesiące są cięższym okresem i dla samochodu, i dla kierowcy. Taka sytuacja wymaga zatem częstszej kontroli głównych podzespołów pojazdu, do których należy również ogumienie. Tymczasem latem opony również pracują w trudnych warunkach. Wysoka temperatura, zdarzające się ulewy, długie przebiegi i obciążenie samochodu załadowanego pasażerami i bagażami wymagają okresowego sprawdzania ciśnienia. Według badania Moto Data, 58 procent kierowców zbyt rzadko sprawdza ciśnienie w oponach.

Ciśnienie w oponach. Ma znaczenie także latem

Zbyt niskie lub zbyt wysokie ciśnienie w ogumieniu przekłada się na bezpieczeństwo jazdy. Opony to jedyne elementy auta, które mają kontakt z nawierzchnią drogi. Jak wyjaśniają specjaliści ze Skoda Auto Szkoły, powierzchnia styku jednej opony z ziemią jest równa wielkości dłoni albo kartki pocztowej, a powierzchnia czterech opon dotykających drogi to powierzchnia jednej kartki A4. Dlatego prawidłowe ciśnienie ma istotne znaczenie podczas hamowania.

Niedopompowane opony mają nierównomierny nacisk bieżnika na nawierzchnię. Ma to negatywny wpływ na przyczepność opon i – zwłaszcza przy mocno obciążonym samochodzie – na jego właściwości jezdne. Droga hamowania wydłuża się, a przyczepność na zakrętach niebezpiecznie spada, co może prowadzić do utraty kontroli nad pojazdem. Ponadto jeśli opona jest niedopompowana, ciężar samochodu przenosi się na zewnętrzną część bieżnika zwiększając tym samym nacisk na ściany boczne opon i ich podatność na odkształcenia czy mechaniczne uszkodzenia.

- Droga hamowania pojazdu z oponami z zaniżonym ciśnieniem wydłuża się. Na przykład przy prędkości 70 km/h wzrasta o pięć metrów - tłumaczy Radosław Jaskólski, instruktor Skoda Auto Szkoły.

Szkodliwe jest także zbyt wysokie ciśnienie, gdyż powierzchnia styku opony z nawierzchnią jest mniejsza, co wpływa na nadsterowność pojazdu, a w rezultacie również na przyczepność. Za wysokie ciśnienie powoduje też pogorszenie funkcji amortyzacyjnych, co przekłada się na mniejszy komfort jazdy i sprzyja szybszemu zużyciu elementów zawieszenia samochodu.

Nieprawidłowe ciśnienie w ogumieniu oznacza także wzrost kosztów eksploatacji auta. Przede wszystkim szybszemu zużyciu ulegają opony (nawet o 45 procent), ale rośnie wtedy także zużycie paliwa. Obliczono, że samochód, którego opony mają ciśnienie o 0,6 bara niższe od prawidłowego, zużyje średnio o 4 procent paliwa więcej.

Gdy ciśnienie jest o 30-40 procent za niskie, opona w czasie jazdy może rozgrzać się do takiej temperatury, że wystąpią uszkodzenia wewnętrzne oraz rozerwanie. Tymczasem poziomu napompowania opony nie można ocenić „na oko”. Jak informuje Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego, w nowoczesnym ogumieniu widoczny spadek ciśnienia w oponie można zauważyć dopiero, gdy brakuje 30 procent, a to już o wiele za późno.

Mając na uwadze względy bezpieczeństwa oraz zaniechania kierowców w regularnym sprawdzaniu ciśnienia, producenci samochodów stosują systemy kontroli ciśnienia w oponach. Od 2014 roku każde nowe auto sprzedawane w Unii Europejskiej musi mieć taki system w wyposażeniu standardowym.

Ciśnienie w oponach. Ma znaczenie także latem

Stosowane są dwa rodzaje systemów monitorujących ciśnienie powietrza w ogumieniu - bezpośredni i pośredni. Ten pierwszy jest w wyposażeniu wielu lat w autach klasy wyższej. Dane z czujników umieszczonych najczęściej przy zaworze opony przekazywane są za pomocą fal radiowych i wyświetlane na ekranie monitora pokładowego lub tablicy rozdzielczej auta.

W samochodach klasy średniej i kompaktowej stosowany system pośredni TPM (ang. Tyre Pressure Monitoring System). Jest to rozwiązanie tańsze od systemu bezpośredniego, ale równie skuteczne i niezawodne. System TPM jest stosowany m.in. w modelach Skody. Do pomiarów wykorzystuje się stosowane w systemach ABS i ESC czujniki prędkości kół. Poziom ciśnienia ogumienia obliczany jest na podstawie wibracji lub obrotów kół. Jeśli ciśnienie w jednej z opon spadnie poniżej normy, kierowca jest o tym informowany komunikatem na wyświetlaczu oraz sygnałem dźwiękowym. Użytkownik auta może też sam sprawdzić czy ciśnienie opon jest prawidłowe przyciskając przycisk lub włączając odpowiednią funkcję w komputerze pokładowym.

Zatem jakie jest właściwe ciśnienie? Nie ma jednego prawidłowego ciśnienia dla wszystkich pojazdów. To producent samochodu określa, jaki jego poziom jest prawidłowy dla danego modelu czy wersji silnika. Dlatego prawidłowych wartości ciśnienia trzeba szukać w instrukcji obsługi. Większość aut takie informacje ma zapisane również w kabinie lub na którymś z elementów nadwozia. Np. w Skodzie Octavii wartości ciśnienia są zapisane pod klapką wlewu paliwa.

I jeszcze jedno. Prawidłowe ciśnienie dotyczy również opony na kole zapasowym. Jeśli zatem jedziemy na długie wakacje, przed ruszeniem w drogę sprawdźmy jakie ciśnienie jest w oponie zapasowej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Ciśnienie w oponach. Ma znaczenie także latem - Motofakty

Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski