Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Co dalej ze ścieżkami rowerowymi w centrum Kalisza?

Elżbieta Bielewicz
Elżbieta Bielewicz
Nie ma chętnych na wykonanie projektu organizacji ruchu w ul. Śródmiejskiej uwzględniającego ruch jednośladów w obu kierunkach. Pierwszy termin składania ofert minął 3 lipca i nikt się nie zgłosił.

- To nie jest proste zadanie - informuje Maciej Cieloszyk, zastępca dyrektora Zarządu Dróg Miejskich w Kaliszu. - Konieczne będzie wyznaczenie po lewej stronie jezdni w kierunku mostu Kamiennego kontrapasa. Trudniej będzie znaleźć rozwiązanie dla rowerzystów jadących od mostu w kierunku Rogatki. Wystosowaliśmy zaproszenie do składania ofert, ale na razie nikt się nie zgłosił. Będziemy wyznaczać kolejne terminy.

Przypomnijmy. Budowa ścieżki rowerowej na Śródmiejskiej to inwestycja wybrana przez kaliszan do realizacji w ramach Funduszu Obywatelskiego. Termin zakończenia prac ustalono na 30 września. Czy tak się stanie? Na razie nie wiadomo. Tym bardziej że nie brakuje słów krytyki. Ci, którzy zamiast dwóch kółek wolą cztery, twierdzą, że ścieżka rowerowa w ul. Śródmiejskiej, już i tak obstawionej przez parkujące tam auta, to zły pomysł, bo pogorszy się płynność ruchu.Rowerzyści widzą jednak zalety.

- Powinniśmy brać przykład z Poznania czy Wrocławia, gdzie można rowerem poruszać się po śródmieściu, a do dyspozycji mieszkańców są wypożyczalnie rowerów - mówi Marek Glapiński z Klubu Turystyki Kolarskiej Cyklista w Kaliszu. - Przecież nie potrzeba nawet specjalnej ścieżki, wystarczy jedynie wydzielony pas dla rowerów. Dzięki temu rowerzyści nie będą jeździć chodnikami i będzie bezpieczniej.

Kłopot ze znalezieniem projektanta dla tej inwestycji to nie jedyny zgrzyt w kwestii ścieżek dla rowerzystów. Ostatnio Arkadiusz Pacholski, wiceprezes stowarzyszenia ,,Rowerem do Nowoczesności", złożył rezygnację z członkostwa w Zespole ds. Komunikacji Rowerowej, grupy powołanej przez prezydenta Kalisza, by doradzał władzom miasta, a zwłaszcza Zarządowi Dróg Miejskich, we wszystkich sprawach związanych z przystosowaniem ulic miasta dla ruchu rowerowego.

W piśmie skierowanym w tej sprawie do prezydenta Pacholski stwierdza, iż nie widzi możliwości współpracy z dyrektorem ZDM Krzysztofem Gałką, który jego zdaniem opóźnia ,,przyjęcie standardów ogólnych i technicznych dla infrastruktury rowerowej". Dodajmy, że Kalisz miał się wzorować w tej kwestii na doświadczeniach Bydgoszczy. Różnice zdań dotyczą też materiałów, z którym mają być wykonane ścieżki. Rowerzyści opowiadają się za asfaltem, dyrektor ZDM ponoć za kostką brukową.

- Nie mam wątpliwości, że upór dyrektora Gałki w sprawie kostki ma bardzo prostą psychologiczną przyczynę. Przecież prawie wszystkie drogi rowerowe i ciągi pieszo-rowerowe powstałe w Kaliszu od chwili, gdy p. Gałka pełni funkcję dyrektora ZDM, zostały zbudowane... właśnie z kostki! To samo dotyczy dróg rowerowych dopiero co oddanych do użytku – na ulicy Łódzkiej i Wrocławskiej. Zgadzając się z nami, że kostka absolutnie nie nadaje się na nawierzchnię nowoczesnych dróg rowerowych, p. Gałka musiałby przyznać sam przed sobą, przed nami i przed całym miastem, że stworzona przez niego infrastruktura rowerowa nie spełnia wymogów nowoczesnego budownictwa ani nie zaspakaja oczekiwań kaliskich rowerzystów. Najwyraźniej p. Gałka nie jest stanie zdobyć się na taki samokrytycyzm - pisze Gałka. - Pan Gałka oraz jego współpracownicy z ZDM należą do tego pokolenia polskich drogowców, które oddało nasze miasto w niemal niepodzielne władanie kierowców i ich aut. Całe swoje zawodowe życie zmieniali oni ulice Kalisza w szosy, chodniki i trawniki przerabiali na jezdnie lub miejsca parkingowe. Nie rozumieli – i wciąż nie rozumieją – że ulice w mieście pełnią wiele funkcji i że wiele z tych funkcji jest równie ważna, a często nawet znacznie ważniejsza niż funkcja transportowa (notabene, wygląda na to, że wciąż nie zdaje sobie z tego sprawy również większość kaliskiej klasy politycznej, choć to temat na osobny artykuł). Konieczność kosztownej rewitalizacji, jaka czeka Kalisz, o ile chcemy go uchronić przed dalszą wieloaspektową degradacją, to przede wszystkim owoc ich błędnych decyzji i wieloletnich działań. O zgrozo, działań wciąż kontynuowanych... - pisze Pacholski.

ZiemiaKaliska.com.pl Dołącz do naszej społeczności na Facebooku!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski