Co można zrobić, żeby uczniowie znali historię?

Anna Jarmuż
Marek Grefling, dyrektor VIII LO uważa, że potrzebne są zmiany w programie nauczania historii. Trzeba jednak znaleźć złoty środek
Marek Grefling, dyrektor VIII LO uważa, że potrzebne są zmiany w programie nauczania historii. Trzeba jednak znaleźć złoty środek Paweł Miecznik
Marek Grefling, dyrektor VIII LO uważa, że potrzebne są zmiany w programie nauczania historii. Trzeba jednak znaleźć złoty środek.

Rozmowa z Markiem Greflingiem, dyrektorem VIII Liceum Ogólnokształcącego w Poznaniu i nauczycielem historii

Wiceminister sprawiedliwości - Patryk Jaki przekazał minister edukacji Annie Zalewskiej projekt ustawy na temat „przywrócenia” do szkół lekcji historii. Krytycznie odnosi się do przedmiotu historia i społeczeństwo, który realizują uczniowie, nie zdający matury z historii. Czy zmiany są potrzebne?

Marek Grefling: Kiedyś narzekano, że uczeń najpierw uczył się pewnych treści w podstawówce - od 5 do 8 klasy, a później powtarzał je w liceum. Potem nastąpiły zmiany. Młody człowiek uczył się historii w gimnazjum, a następnie na nowo powtarzał wszystko w 1,2 i 3 klasie liceum. Z czasem stwierdzono, że podstawa programowa, będzie wyglądać tak, jak obecnie. W pierwszej klasie liceum uczniowie poznają wiek XX. To bardzo ważny okres, który po raz pierwszy od wielu lat, możemy zrealizować aż do współczesności. Wybierając moduły do nauczania HiS-u (historia i społeczeństwo przyp. red.) w klasach drugich i trzecich, bazujemy na podstawie programowej i podręcznikach różnych wydawnictw. Nauczanie tego przedmiotu nie polega na tym, że omawiamy wszystko jeszcze raz. Realizujemy problemy typu: panteon narodowy - ojczyste spory, rządzący - rządzeni, obcy - swojskość. To są moduły, które wymagają pewnej wiedzy. I tu pojawia się problem. Gdy chcemy realizować zajęcia, okazuje się, że tej wiedzy nie ma. Nie chodzi o to, że nauczyciele w gimnazjach źle uczą. Młodzież bardzo często zapomina to, czego się już nauczyła. To jest prawo wieku. W tej kwestii powinno się coś zmienić.

Jak powinny wyglądać lekcje?
Marek Grefling: To musiała by być historia, z elementami powtórki. Szaleństwem było by jednak, gdyby we wszystkich klasach - także tych, w których jest rozszerzona matematyka, fizyka i informatyka czy biologia i chemia - wprowadzono rozszerzenie historii w wymiarze większym niż dwie godziny tygodniowo. Osobiście uważam, że liczba godzin historii w szkołach ponadgimnazjalnych jest wystarczająca. W moim liceum zdecydowana większość uczniów nie rozszerza tego przedmiotu. Myślę, że zmiana liczby godzin lekcyjnych, może wywołać duży opór. Jeżeli jedna historię realizowano by w takim wymiarze czasowym jak dotychczas, a zamiast HiS-u mielibyśmy powtórkę kursu historii, to myślę, że dla uczniów nie byłoby to dużym problemem. Uważam - jako historyk, że by im się to nawet przydało. Wiedza w wieku 17-18 lat jest bardziej świadomie konsumowana niż w wieku 13-15 lat. Myślę, że właśnie o to chodzi pomysłodawcom projektu.

Czyli sam pomysł zmian nie jest zły?
Marek Grefling: Myślę, że nie, ale trzeba poczekać i zobaczyć nową podstawę programową.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3