Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Co warto wiedzieć, zanim zawrzemy umowę z fachowcem...

Milena Kochanowska
Zawsze weźmy od fryzjera paragon, bo to dowód zawarcia umowy
Zawsze weźmy od fryzjera paragon, bo to dowód zawarcia umowy 123 RF
Zanim zdecydujemy się na podpisanie umowy z wybranych fachowcem, powinniśmy poznać zasady, jakie obowiązują obie strony takiej umowy

Jakie umowy dotyczą świadczenie usług?
Pod względem prawnym są to umowy o dzieło jak i umowy, do których stosuje się przepisy o zleceniu, choć nie są one umowami-zlecenia.

Na czym polega umowa o dzieło?
Wynikiem tej umowy jest konkretny i materialny rezultat, na przykład wykonanie na zamówienie mebla, wyremontowanie lokalu, naprawa samochodu.

W jakim czasie przyjmujący zamówienie odpowiada za wady?

Przyjmujący zamówienie odpowiada w ciągu 2 lat od dnia oddania dzieła.
**


Nie każda wada dzieła uprawnia nas do odstąpienia od zawartej umowy

**

Kiedy usługodawca nie odpowiada za wady dzieła?
Jeżeli wada dzieła powstała z przyczyny tkwiącej w materiale dostarczonym przez zamawiającego.

Co powinniśmy zrobić, gdy dzieło ma wady?
Należy zgłosić się do usługodawcy i złożyć reklamację. Musimy wskazać jakie wady się ujawniły i jakie są nasze żądania. Możemy żądać: naprawy, wymiany, obniżenia ceny o konkretną kwotę, względnie odstąpić od umowy.

Kto ponosi koszty dostarczenia rzeczy w ramach reklamacji?

Reklamując wadę to my musimy dostarczyć wadliwą rzecz do miejsca oznaczonego w umowie o dzieło, a gdy takiego miejsca nie określono w umowie – do miejsca, w którym rzecz została nam wydana. Robimy to jednak na koszt usługodawcy.

Jakie są skutki odstąpienia od umowy?

Umowa przestaje wiązać strony. Powinniśmy oddać dzieło i otrzymać zwrot pieniędzy w wyznaczonym przez nas czasie.

Kiedy można od umowy odstąpić?
Nie każda wada dzieła uprawnia do odstąpienia od umowy. Możemy to zrobić tylko wtedy, gdy wada jest istotna, czyli bardzo poważna. A jest taka wtedy, jeśli dzieło nie nadaje się zupełnie lub w większości do wykorzystania.

Czy fachowiec może nie zgodzić się z odstąpieniem od umowy?
Może jak najszybciej zaproponować naprawę lub wymianę, ale nie może tego zrobić, jeśli już raz rzecz została w ramach reklamacji naprawiona lub wymieniona. Oznacza to, że przy drugiej reklamacji, gdy wada jest istotna, możemy odstąpić od umowy.

Czy zawsze możemy żądać naprawy lub wymiany?

To zależy od przedmiotu umowy. Wymiana będzie możliwa, jeśli umowa dotyczyła wytworzenie jakiejś rzeczy ruchomej, na przykład uszycia na miarę garnituru. Przy dziełach typu: remont mieszkania, naprawa rzeczy w serwisie, czy lakierowanie samochodu, wymiana nie będzie możliwa. Będzie możliwa natomiast naprawa, obniżenie ceny, względnie odstąpienie od umowy.
W jakim terminie usługodawca powinien odpowiedzieć na reklamację?
Ma on na to 14 dni kalendarzowych, o ile żądanie dotyczy naprawy, wymiany, obniżenia ceny. Brak odpowiedzi w tym terminie oznacza, że przedsiębiorca uznał reklamację i powinien zachować się zgodnie z naszym żądaniem. Gdy odstąpiliśmy od umowy, przedsiębiorca nie ma określonego terminu na udzielenie odpowiedzi.

Co można zrobić, gdy fachowiec nie zgadza się z reklamacją?
Pozostaje nam droga sądowa. Przedtem jednak warto poprosić o pomoc Inspekcję Handlową lub powiatowego albo miejskiego rzecznika konsumentów.

Czy te zasady dotyczą reklamowania wszystkich rodzajów usług?

Nie, bo są też przepisy szczególne. Dotyczą one na przykład reklamowania usług turystycznych, telekomunikacyjnych, o dostawę elektryczności, gazu, wody. Nieco inne zasady rządzą też reklamowaniem usług medycznych, kosmetologicznych, opieki nad dzieckiem lub korepetycji.

Co wobec tego powinniśmy zrobić, jeśli nie jesteśmy zadowoleni z usługi fryzjera lub kosmetyczki?
Zawsze weźmy paragon, bo to dowód zawarcia umowy. Przed poważniejszymi zabiegami kosmetycznymi można nawet spisać umowę, w dwóch egzemplarzach dla każdej ze stron. Umowy zawierane z fryzjerami lub kosmetyczkami są umowami o dzieło. Gdy stwierdzimy wadę, mamy prawo na podstawie rękojmi złożyć pisemną reklamację, w której przedstawimy wady usługi i nasze żądania, na które usługodawca musi odpowiedzieć w ciągu 14 dni. Możemy domagać się np. poprawienia usługi, obniżenia ceny lub jej zwrotu, jeżeli uważamy, że usługa została wykonana całkowicie źle. Jeśli reklamacja nie zostanie uwzględniona, możemy skierować sprawę do sądu, ale wówczas może być konieczna opinia biegłego sądowego. Doradzam też zrobienie zdjęć pokazujących wady usługi, żeby mieć dodatkowy dowód. Jeżeli, z powodu źle wykonanej usługi musieliśmy się leczyć, na przykład u dermatologa, mamy prawo wystąpić również o odszkodowanie.

Czy z korepetytorem także powinniśmy zawrzeć pisemną umowy?
Jest to wskazane. Jeżeli korepetytor nie wywiązuje się ze swoich obowiązków np. nie przeprowadza zajęć lub robi to na nieodpowiednim poziomie, powinniśmy przekazać mu naszą reklamacje na piśmie, a gdy nie poprawi jakości usług, mamy prawo zrezygnować z umowy bez żadnych konsekwencji.

W przypadku usług medycznych sprawa jest znacznie bardziej skomplikowana.

– Umowa dotycząca usług medycznych może mieć charakter umowy o dzieło lub umowy zlecenia, chociaż nie zawieramy jej na piśmie – wyjaśnia Marek Radwański, powiatowy rzecznik konsumentów. – Umową o dzieło będzie, jeżeli zamawiamy wykonanie konkretnej rzeczy, na przykład protezy zębowej. Jeśli stwierdzimy wadę, możemy złożyć reklamację na podstawie rękojmi za wady fizyczne rzeczy.
Sprawa jest bardziej skomplikowana, gdy umowa dotyczy leczenia. Wówczas w grę wchodzą przepisy dotyczące zlecenia, czyli umowy tzw. starannego działania. Nie mamy tutaj do czynienia z jakimś określonym materialnym rezultatem, tylko z czynnościami mającymi doprowadzić, o ile będzie to możliwe, do pozytywnego zakończenia leczenia. Gdy stwierdzimy, że lekarz nienależycie wykonuje swoje zobowiązania – nie przeprowadza zabiegów, stosuje niewłaściwe leki, występują efekty uboczne których miało nie być – możemy złożyć reklamację, w której zażądamy podjęcia określonych działań, np. wykonania zabiegów. Mamy też prawo żądać zwrotu poniesionych kosztów leczenia, a nawet odszkodowania, jeśli lekarz spowodował uszczerbek na zdrowiu wymagający leczenia u innego medyka. Gdy reklamacja nie zostanie uwzględniona, pozostaje nam droga sądowa. Choć są to zawsze sprawy trudne i wymagające opinii biegłych lekarzy sądowych, powinniśmy walczyć o swoje prawa.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski