Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Co z tunelem pod Grunwaldzką? Czy Poznań, powiat i Komorniki dorzucą pieniędzy, by powstał bezkolizyjny przejazd pod torami?

Bogna Kisiel
Bogna Kisiel
Przejazd zamykany jest średnio co kwadrans, dziennie przez stację Poznań Junikowo przejeżdża 135 pociągów
Przejazd zamykany jest średnio co kwadrans, dziennie przez stację Poznań Junikowo przejeżdża 135 pociągów Grzegorz Dembiński
Pięć firm chce wybudować zintegrowany węzeł przesiadkowy Grunwaldzka, który ma powstać na granicy Poznania i Plewisk. Oferta każdej z nich jest droższa niż przewidziany budżet na to zadanie. Czy przetarg zostanie unieważniony, a realizacja inwestycji opóźniona? Czy Poznań, powiat poznański i gmina Komorniki dorzucą pieniądze, by mógł powstać bezkolizyjny przejazd pod torami kolejowymi?

Budowa węzła przesiadkowego z bezkolizyjnym przejazdem pod torami kolejowymi w ciągu Grunwaldzkiej jest wspólnym przedsięwzięciem Poznania, powiatu poznańskiego i gminy Komorniki. Na jego budowę zarezerwowano 90 mln zł, w tym jest 66 mln zł dotacji unijnej.

Najpierw były perturbacje z decyzją środowiskową. Gdy ten problem rozwiązano, następny pojawił się po otwarciu ofert w postępowaniu przetargowym. Najwyższa z nich opiewała na 104,5 mln zł, najniższa przekraczała budżet inwestycji o prawie trzy miliony złotych.

Czytaj też: Poznań: Prace nad tunelem pod torami kolejowymi na Grunwaldzkiej trwają. Jego budowę może opóźnić jeden człowiek [WIZUALIZACJE]

Są gotowi dołożyć pieniądze na budowę bezkolizyjnego przejazdu

– Będziemy dążyć do rozstrzygnięcia przetargu i dołożenia brakujących środków – zapewnia Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. – Do najtańszej oferty brakuje kilku milionów złotych. Powtórzenie przetargu nie daje gwarancji, że pojawią się tańsze propozycje. Natomiast w ten sposób oddalilibyśmy rozpoczęcie inwestycji z dofinansowaniem unijnym, którą musimy zakończyć do wiosny 2023 roku.

Sprawdź też:

Prezydent Wiśniewski mówi, że rozmawiał na ten temat ze starostą poznańskim i wójtem gminy Komorniki.

– To bardzo ważna inwestycja dla aglomeracji poznańskiej, dla naszych mieszkańców. Poza tym znajduje się na takim etapie realizacji, że nie wyobrażam sobie, aby jej opóźniać jej kontynuację – podkreśla Jan Grabkowski, starosta poznański. – Zadeklarowałem, że momencie rozstrzygnięcia przetargu przez spółkę PIM, zwiększymy nasz wkład finansowy proporcjonalnie do udziału określonego w zawartym porozumieniu.

Zgodnie z ustaleniami pomiędzy trzema samorządami Poznań pokrywa 46,60 proc. kosztów, Komorniki – 29,72 proc., a powiat poznański 23,68 proc.

– Jesteśmy przygotowani, mamy zabezpieczone fundusze na tę inwestycję, dołożymy pieniądze – twierdzi Tomasz Stellmaszyk, zastępca wójta Komornik. – Projekt jest wykonany w 90 procentach. Wykonawca nie powinien mieć problemu z jego dokończeniem, uzyskaniem niezbędnych decyzji i rozpoczęciem budowy w przyszłym roku.

– Będzie miał dwa lata na prace budowlane – przypomina Wiśniewski.

Nowoczesny węzeł przesiadkowy Grunwaldzka

W 2023 r. powinien być gotowy tunel pod torami kolejowymi, który będzie służył pieszym, rowerzystom i samochodom. W pobliżu stacji kolejowej powstanie pętla autobusowa z parkingiem typu P&R (parkuj i jedź) oraz miejscami dla rowerów. Dzięki temu możliwa będzie przesiadka z pociągu na autobus i odwrotnie („drzwi w drzwi”). Do dyspozycji oczekujących na autobus czy pociąg będzie nowa poczekalnia i wiaty peronowe.

Poznań zarezerwuje teren pod linię tramwajową

W rejonie węzła przesiadkowego zaplanowano też windę i schody, które umożliwią zejście na dół na Grunwaldzką i przejście pod torami kolejowymi. Nad Grunwaldzką (na terenie Poznania) zostanie wybudowana kładka pieszo-rowerowa. Na Grunwaldzkiej – od Twardogórskiej do Wołczyńskiej – będzie wybudowana droga z chodnikami i ścieżkami rowerowymi.

– Obok pętli autobusowej zostawimy teren zarezerwowany pod przyszłą linię tramwajową – twierdzi Wiśniewski. – Na razie nie ma na nią funduszy. Pieniądze byłyby też potrzebne na wykup gruntów, wyburzenia budynków. Dysponujemy już jednak studium wykonalności przedłużenia trasy tramwajowej na Grunwaldzkiej.

Przejazd zamykany jest średnio co kwadrans, dziennie przez stację Poznań Junikowo przejeżdża 135 pociągów

Co z tunelem pod Grunwaldzką? Czy Poznań, powiat i Komorniki...

Sprawdź też:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski