Obecnie, kiedy nie rejestrujemy się do lekarza osobiście, podstawową formą kontaktu z przychodnią jest kontakt telefoniczny. Jednak ze względu na rozpoczęte zapisy na szczepienia przeciw koronawirusowi może on być utrudniony.
Rząd zmienił kolejność szczepień:
Zapisy na wizytę u lekarza: formularz i e-mail
W przypadku trudności w dodzwonieniu się do przychodni można skorzystać z innych form kontaktu. Wiele placówek na czas pandemii wprowadziło na swoich stronach internetowych formularz kontaktowy, poprzez który rejestrujemy się na wizytę. Do przychodni można również wysłać maila. Jak zapewnia Rzecznik Praw Pacjenta, jest to pełnoprawny sposób rejestracji do lekarza. W mailu powinniśmy wyjaśnić, że nie możemy się dodzwonić i prosimy o wyznaczenie terminu wizyty.
Jeżeli żaden sposób nie okaże się skuteczny lub gdy nie masz możliwości skontaktowania się z placówką medyczną inaczej niż telefonicznie koniecznie zgłoś to do Rzecznika Praw Pacjenta. Zadzwoń na nr 800 190 590.
E-wizyta, gdy nie możemy dodzwonić się do przychodni
Poradę lekarską można otrzymać również od innego lekarza POZ, za pomocą e-wizyty. Zapisać się na nią można o dowolnej porze na portalu pacjent.gov.pl. W tym celu wypełnij zamieszczony tam formularz i poczekaj na wiadomość. Dowiesz się z niej, jak połączyć się z lekarzem za pomocą komputera, laptopa lub przez telefon.
Należy pamiętać, że e-wizyta dotyczy innych przypadków niż koronawirus. Podczas niej nie dostaniemy zlecenia na test na koronawirusa.
Czas oczekiwania na poradę zależy od liczby osób dyżurujących i czekających pacjentów. Jeśli skorzystaliśmy z porady u swojego lekarza POZ lub w innej placówce należy anulować zgłoszenie, by nie blokować kolejki innym potrzebującym porady.
Podczas e-wizyty możemy spodziewać się ze strony lekarza klasycznego wywiadu, takiego jak w gabinecie. Lekarz może przepytać nas o to, jak się czujemy dzisiaj, jak było wczoraj, co nam dolega i jakie mamy objawy. Następnie powinien postawić diagnozę i może wypisać receptę.
Czytaj też: Zmiany w zwolnieniach lekarskich. Nowe zasady L4 bardziej korzystne dla pracowników
Podczas rozmowy pracownik medyczny (lekarz lub pielęgniarka) podejmie decyzję, czy e-wizyta jest wystarczająca. Czasami potrzebna będzie wizyta tradycyjna, by lekarz mógł zbadać i ocenić bezpośrednio stan zdrowia pacjenta.
Pomoc lekarska w nagłym wypadku
Po godzinie 18.00 do 8.00 rano dnia następnego (całodobowo w dni ustawowo wolne od pracy) możesz skorzystać z opieki lekarskiej i pielęgniarskiej w ramach tzw. nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej. Świadczenia nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej są bezpłatne i udzielane bez skierowania w dowolnym punkcie udzielającym tych świadczeń. Listę placówek znajdziesz na stronie NFZ.
W przypadku nagłego pogorszenia się stanu zdrowia można skorzystać ze świadczeń opieki zdrowotnej udzielanych w izbach przyjęć i szpitalnych oddziałach ratunkowych (SOR-ach).
ZOBACZ TEŻ:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?