Coraz więcej poznaniaków jeździ rowerem. Poznański Rower Miejski nadrabia zaległości po wirusie

Grzegorz Okoński
Grzegorz Okoński
Poznański Rower Miejski zanotował od 6 do 14 maja ponad 12 tysięcy wypożyczeń
Poznański Rower Miejski zanotował od 6 do 14 maja ponad 12 tysięcy wypożyczeń Waldemar Wylegalski
Poznański Rower Miejski rozwija skrzydła po ograniczeniach związanych z koronawirusem: od 6 do 14 maja poznaniacy i ich goście ponad 12 tysięcy razy sięgali po wypożyczane rowery. Choć użytkownicy proszeni są o używanie rękawiczek ochronnych, to rowery i tak są codziennie odkażane.

Rowery mają być jednym z tych środków, na które liczą władze Poznania w staraniach związanych z ograniczaniem ruchu samochodowego w mieście - szczególnie teraz, gdy komunikacja miejska jest wykorzystywana z ograniczeniami.

W tym roku sezon rowerów miejskich rozpoczął się w nocy z 29 lutego na 1 marca, ale został przerwany przez wprowadzone ograniczenia związane z koronawirusem. Wznowiono go 6 maja. Nextbike, operator systemu policzył, że w tym roku w Poznaniu dokonano 50,16 tys. wypożyczeń, z tego od momentu wznowienia pracy systemu – 12,32 tys. wypożyczeń. Poznaniacy mają do dyspozycji 1558 rowerów systemu, z czego 562 rowery to modele nowej generacji 4G.

Z rowerów nie mogą chwilowo korzystać mieszkańcy rejonów stacji "Wilczak" oraz "Włodarska", które w środę, 13 maja zostały zdemontowane z powodu prac przy przebudowie Naramowickiej i Lechickiej.

Zobacz też: Poznań: Początek zmian na Naramowickiej i Lechickiej. Wyłączona sygnalizacja, zamknięty prawoskręt w stronę mostu Lecha

- Stacje zostały zdemontowane na prośbę zamawiającego system i jeszcze nie otrzymaliśmy informacji o nowej lokalizacji lub o ewentualnym powrocie stacji na własne miejsca – informuje operator.

Sprawdź też:

Obecnie w Poznaniu działa 113 stacji a także 40 stref wypożyczeń 4G, nie wymagających dokowania roweru w stacji. Rozbudowę tego ostatniego podsystemu zapowiada operator, który już przed tegorocznym sezonem wprowadził modyfikacje polegające na instalowaniu w koszykach rowerów paneli solarnych i na zmianie oprogramowania. Wprowadzono też 87 nowych rowerów 4G.

– We współpracy z operatorem sukcesywnie rozbudowujemy nowoczesny system rowerów bezstacyjnych – mówi Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu. – Zależy nam, aby z roweru miejskiego mogli korzystać użytkownicy z kolejnych rejonów miasta, zwłaszcza tych położonych nieco dalej od centrum, jak Smochowice, Wola czy Dębiec.

- Założenia nowoczesnego bezstacyjnego systemu rowerowego to przede wszystkim bezpieczeństwo, wygoda, elastyczność i większa dostępność rowerów dla użytkowników w mieście – dodaje Nextbike. - Tym celom podporządkowane są wszystkie modyfikacje.

Czytaj też: Mało samochodów na ulicach Poznania - władze Poznania chcą, aby tak zostało także po pandemii i wprowadzają "Pakiet dla mobilności"

W ubiegłym roku do systemu przystąpiło ponad 29 tysięcy nowych użytkowników, a do końca ubiegłego roku zarejestrowano 168 764 wypożyczających. Najaktywniejszy użytkownik wypożyczył rower 283 razy. Poznań razem z Warszawą, Łodzią i Wrocławiem jest w czołówce miejskich systemów rowerowych Nextbike. Od kwietnia 2012 roku poznaniacy i goście korzystający z Poznańskiego Roweru Miejskiego sięgali po jego rowery ponad 4,5 mln razy!

Jak dotąd, średni czas wypożyczenia roweru wynosi 20 minut 26 sekund, a w najlepszym dla systemu dniu – 26 kwietnia 2019 roku wypożyczono rowery w Poznaniu aż 8230 razy. Najczęściej odwiedzane są stacje: „Kórnicka” – 27 058 wypożyczeń, „Półwiejska” – 23 691 i „Rondo Rataje” – 21 585, a najpopularniejsza trasa wiedzie z os. Sobieskiego, z Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM (3860 przejazdów).

Sprawdź też:

Nextbike informuje, że dwudziestominutowe wypożyczenie roweru 3G lub 4G jest bezpłatne. Gdy ten czas przekraczamy i wypożyczamy rower do 60 minut, musimy zapłacić 2 złote. Druga godzina i kolejne rozpoczęte kosztują 4 złote. Posiadacze okresowego biletu PEKA korzystają z promocji – pierwsze 30 minut jest bezpłatne, pierwsza godzina kosztuje 1 zł, druga rozpoczęta godzina 2 zł, a każda następna – 4 zł. Jeśli użytkownik pozostawi rower 4G na terenie miasta poza wyznaczoną strefą zwrotu, musi dopłacić 5 złotych, ale jeśli przyprowadzi rower spoza strefy do strefy PRM 4G lub w rejon stacji PRM 3G – otrzyma na swoje konto klienta 2 zł.

Z promocyjnej taryfy może skorzystać każdy użytkownik identyfikujący się przy terminalu/komputerze pokładowym za pomocą imiennej karty PEKA i posiadający na karcie zapisany i ważny w momencie wypożyczenia roweru dowolny bilet okresowy (trasowany lub sieciowy) niezależnie od strefy, w której ten bilet obowiązuje.

Zobacz też:

Na których ulicach najczęściej użytkownicy jednośladów są szczególnie narażeni na wypadek? Zobaczcie ranking ------>

Które ulice w Poznaniu są najbardziej niebezpieczne dla rowe...

Sprawdź też:

Marlena Maląg o programach dla seniorów - iPolitycznie plus

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski
Dodaj ogłoszenie