Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Coraz więcej poznaniaków jeździ rowerem. Poznański Rower Miejski nadrabia zaległości po wirusie

Grzegorz Okoński
Grzegorz Okoński
Poznański Rower Miejski zanotował od 6 do 14 maja ponad 12 tysięcy wypożyczeń
Poznański Rower Miejski zanotował od 6 do 14 maja ponad 12 tysięcy wypożyczeń Waldemar Wylegalski
Poznański Rower Miejski rozwija skrzydła po ograniczeniach związanych z koronawirusem: od 6 do 14 maja poznaniacy i ich goście ponad 12 tysięcy razy sięgali po wypożyczane rowery. Choć użytkownicy proszeni są o używanie rękawiczek ochronnych, to rowery i tak są codziennie odkażane.

Rowery mają być jednym z tych środków, na które liczą władze Poznania w staraniach związanych z ograniczaniem ruchu samochodowego w mieście - szczególnie teraz, gdy komunikacja miejska jest wykorzystywana z ograniczeniami.

W tym roku sezon rowerów miejskich rozpoczął się w nocy z 29 lutego na 1 marca, ale został przerwany przez wprowadzone ograniczenia związane z koronawirusem. Wznowiono go 6 maja. Nextbike, operator systemu policzył, że w tym roku w Poznaniu dokonano 50,16 tys. wypożyczeń, z tego od momentu wznowienia pracy systemu – 12,32 tys. wypożyczeń. Poznaniacy mają do dyspozycji 1558 rowerów systemu, z czego 562 rowery to modele nowej generacji 4G.

Z rowerów nie mogą chwilowo korzystać mieszkańcy rejonów stacji "Wilczak" oraz "Włodarska", które w środę, 13 maja zostały zdemontowane z powodu prac przy przebudowie Naramowickiej i Lechickiej.

Zobacz też: Poznań: Początek zmian na Naramowickiej i Lechickiej. Wyłączona sygnalizacja, zamknięty prawoskręt w stronę mostu Lecha

- Stacje zostały zdemontowane na prośbę zamawiającego system i jeszcze nie otrzymaliśmy informacji o nowej lokalizacji lub o ewentualnym powrocie stacji na własne miejsca – informuje operator.

Sprawdź też:

Obecnie w Poznaniu działa 113 stacji a także 40 stref wypożyczeń 4G, nie wymagających dokowania roweru w stacji. Rozbudowę tego ostatniego podsystemu zapowiada operator, który już przed tegorocznym sezonem wprowadził modyfikacje polegające na instalowaniu w koszykach rowerów paneli solarnych i na zmianie oprogramowania. Wprowadzono też 87 nowych rowerów 4G.

– We współpracy z operatorem sukcesywnie rozbudowujemy nowoczesny system rowerów bezstacyjnych – mówi Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu. – Zależy nam, aby z roweru miejskiego mogli korzystać użytkownicy z kolejnych rejonów miasta, zwłaszcza tych położonych nieco dalej od centrum, jak Smochowice, Wola czy Dębiec.

- Założenia nowoczesnego bezstacyjnego systemu rowerowego to przede wszystkim bezpieczeństwo, wygoda, elastyczność i większa dostępność rowerów dla użytkowników w mieście – dodaje Nextbike. - Tym celom podporządkowane są wszystkie modyfikacje.

Czytaj też: Mało samochodów na ulicach Poznania - władze Poznania chcą, aby tak zostało także po pandemii i wprowadzają "Pakiet dla mobilności"

W ubiegłym roku do systemu przystąpiło ponad 29 tysięcy nowych użytkowników, a do końca ubiegłego roku zarejestrowano 168 764 wypożyczających. Najaktywniejszy użytkownik wypożyczył rower 283 razy. Poznań razem z Warszawą, Łodzią i Wrocławiem jest w czołówce miejskich systemów rowerowych Nextbike. Od kwietnia 2012 roku poznaniacy i goście korzystający z Poznańskiego Roweru Miejskiego sięgali po jego rowery ponad 4,5 mln razy!

Jak dotąd, średni czas wypożyczenia roweru wynosi 20 minut 26 sekund, a w najlepszym dla systemu dniu – 26 kwietnia 2019 roku wypożyczono rowery w Poznaniu aż 8230 razy. Najczęściej odwiedzane są stacje: „Kórnicka” – 27 058 wypożyczeń, „Półwiejska” – 23 691 i „Rondo Rataje” – 21 585, a najpopularniejsza trasa wiedzie z os. Sobieskiego, z Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM (3860 przejazdów).

Sprawdź też:

Nextbike informuje, że dwudziestominutowe wypożyczenie roweru 3G lub 4G jest bezpłatne. Gdy ten czas przekraczamy i wypożyczamy rower do 60 minut, musimy zapłacić 2 złote. Druga godzina i kolejne rozpoczęte kosztują 4 złote. Posiadacze okresowego biletu PEKA korzystają z promocji – pierwsze 30 minut jest bezpłatne, pierwsza godzina kosztuje 1 zł, druga rozpoczęta godzina 2 zł, a każda następna – 4 zł. Jeśli użytkownik pozostawi rower 4G na terenie miasta poza wyznaczoną strefą zwrotu, musi dopłacić 5 złotych, ale jeśli przyprowadzi rower spoza strefy do strefy PRM 4G lub w rejon stacji PRM 3G – otrzyma na swoje konto klienta 2 zł.

Z promocyjnej taryfy może skorzystać każdy użytkownik identyfikujący się przy terminalu/komputerze pokładowym za pomocą imiennej karty PEKA i posiadający na karcie zapisany i ważny w momencie wypożyczenia roweru dowolny bilet okresowy (trasowany lub sieciowy) niezależnie od strefy, w której ten bilet obowiązuje.

Zobacz też:

Na których ulicach najczęściej użytkownicy jednośladów są szczególnie narażeni na wypadek? Zobaczcie ranking ------>

Które ulice w Poznaniu są najbardziej niebezpieczne dla rowe...

Sprawdź też:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski