Cupra Formentor 2024. Nowe jednostki napędowe, wyposażenie i wygląd

Mariusz Michalak
Mariusz Michalak
Nowa CUPRA Formentor prezentuje nowy kierunek stylistyczny barcelońskiej marki.
Nowa CUPRA Formentor prezentuje nowy kierunek stylistyczny barcelońskiej marki. Cupra
Nowa CUPRA Formentor przyjmuje stylistykę z charakterystycznym przodem oraz opcjonalnymi przednimi reflektorami Matrix LED z podświetlanymi trójkątami. Zmiany stylistyczne to nie wszystko. W gamie pojawi się nowy silnik.

Spis treści

Cupra Formentor 2024. Wygląd zewnętrzny

Nowa CUPRA Formentor prezentuje nowy kierunek stylistyczny barcelońskiej marki. Jej charakterystyczną cechą jest wydłużona maska, przednie reflektory Matrix LED w trójkątnym kształcie wraz z dużym i wyrazistym, dolnym wlotem powietrza. Przód nowej CUPRY Formentor zwraca uwagę dzięki logo, które zostało umieszczone bezpośrednio na masce nad dużym wlotem powietrza oraz przednimi reflektorami Matrix LED, z charakterystycznym motywem - trzema podświetlanymi trójkątami osadzonymi w charakterystycznej dla CUPRY figurze trójkąta.

Klienci, którzy zdecydują się na zakup nowej CUPRY Formentor, będą mieli do wyboru osiem różnych lakierów nadwozia
Klienci, którzy zdecydują się na zakup nowej CUPRY Formentor, będą mieli do wyboru osiem różnych lakierów nadwozia Cupra

Przesuwając wzrok na detale znajdujące się z boku, jeszcze bardziej uwydatniają się sportowe proporcje i charakterystyczny styl nowej CUPRY Formentor. Dostępnych jest osiem różnych wzorów aluminiowych obręczy o średnicach od 18 do 19 cali.

W tylnej części nowej CUPRY Formentor lampy ciągną się od krawędzi do krawędzi, a w ich centrum umieszczono podświetlane logo. Dodatkowo, litera "V" na tylnej klapie dodaje wyrazistości.

Klienci, którzy zdecydują się na zakup nowej CUPRY Formentor, będą mieli do wyboru osiem różnych lakierów nadwozia, w tym ekskluzywne opcje matowe – Century Bronze Matt i Enceladus Grey Matt wraz z dostępnym obecnie Magnetic Tech Matt. Paletę kolorów nadwozia uzupełniają Fiord Blue, Midnight Black, Glacial White, Magnetic Tech oraz Graphene Grey.

Cupra Formentor 2024. Wnętrze

Nowa CUPRA Formentor wita kierowcę i pasażera ceremonią powitalną, wyświetlając logo CUPRA na ziemi oraz podświetlanym progiem. Po jego przekroczeniu można dostrzec istotne zmiany, wynikające z zastosowania różnorodnych nowych materiałów i koncepcji projektowych.

Miedziane akcenty rozmieszczone wewnątrz kabiny, włączając w to obramowania wlotów powietrza, a przy tym dodają wnętrzu wyrafinowanego charakteru i stylu.

Różnorodność opcji foteli podnosi komfort. W fotelach sportowych zastosowano tapicerkę tekstylną, natomiast fotele kubełkowe mogą być obite mikrofibrą, z której 73% pochodzi z recyklingu.

Zastosowano nowy i ulepszony interfejs w cyfrowym kokpicie za kierownicą, a także udoskonalony system multimedialny o przekątnej 12,9 cala, wyposażony w podświetlany pasek do sterowania. Dodatkowo, zawiera pasek aplikacji, widżety oraz pasek klimatyzacji, co ułatwia obsługę interfejsu. Główną ideą jest prostota, personalizacja i najnowocześniejszy design. Sterowanie klimatyzacją zostało płynnie zintegrowane z ekranem głównym.

Zastosowano nowy i ulepszony interfejs w cyfrowym kokpicie za kierownicą, a także udoskonalony system multimedialny o przekątnej 12,9 cala
Zastosowano nowy i ulepszony interfejs w cyfrowym kokpicie za kierownicą, a także udoskonalony system multimedialny o przekątnej 12,9 cala Cupra

CUPRA Formentor może być wyposażona w wysokiej jakości, 12-głośnikowy system audio, opracowany we współpracy z ekspertami dźwięku z Sennheiser Mobility. 390-watowy system dźwiękowy dostarcza kierowcy i pasażerom wyjątkowych doznań dźwiękowych.

Cupra Formentor 2024. Układ napędowy

Dostępna będzie w czterech wersjach napędowych: TSI (benzyna), eTSI (miękka hybryda), TDI (diesel) oraz nowej generacji e-Hybrid (hybryda plug-in) o mocy od 150 KM do 333 KM, w zależności od wariantu.

TSI (benzyna)

Podstawowym modelem dla nowej CUPRY Formentor jest jednostka benzynowa TSI o pojemności 1,5 litra i mocy 150 KM (110 kW), wyposażona w 6-biegową manualną skrzynię biegów.

Osiągi poprawia większy 2,0-litrowy silnik benzynowy TSI o mocy 204 KM (150 kW), połączony z 7-biegową przekładnią DSG i napędem na wszystkie koła (4Drive).

Najwyższe pozycje w ofercie nowej CUPRY Formentor zajmują warianty VZ. VZ to skrót od Veloz w języku hiszpańskim, co oznacza “szybki” - idealne określenie dla najmocniejszych wersji SUV-a typu crossover.

Nowa CUPRA Formentor VZ będzie dostępna w dwóch wariantach spalinowych. Pierwsza z nich oferuje moc 265 KM (195 kW), w połączeniu z 7-biegową skrzynią DSG i napędem na przednie koła. Druga z nich oferuje moc 333 KM (245 kW), również połączoną z 7-biegową przekładnią DSG, nowy tryb jazdy z układem napędowym inspirowany torem wyścigowym oraz wykorzystujący system rozdzielania momentu obrotowego oraz opcjonalne hamulce Akebono.

Specjalnie dla tego silnika opracowano ekskluzywny tryb jazdy Cupra z zoptymalizowaną pod kątem toru wyścigowego kalibracją pedałów i skrzynią biegów, która zapewnia wysoką dynamiczną reakcję momentu obrotowego dzięki utrzymaniu otwartej przepustnicy, a także świetlny sygnalizator zmiany biegów oraz kalibrację silnika opracowaną przez Centrum Techniczne w Martorell.

eTSI (miękka hybryda)

CUPRA Formentor jest teraz również dostępna w opcji miękkiej hybrydy (eTSI). Wersja ta umożliwia SUV-owi typu crossover osiągnięcie jeszcze wyższych poziomów efektywności. System, który jest dostępny z 1,5-litrowym silnikiem benzynowym o mocy 150 KM (110 kW) i skrzynią biegów DSG, łączy technologię 48V miękkiej hybrydy z silnikiem spalinowym, co nie tylko dodaje wydajność napędu elektrycznego, ale także zwiększa komfort jazdy.

ZOBACZ TAKŻE: Cupra Born w wersji VZ. Jakimi osiągami dysponuje?

System wykorzystuje 48-woltowy rozrusznik-generator oraz również 48-woltowy akumulator litowo-jonowy. Wzrost wydajności uzyskano częściowo dzięki temu, że funkcjonalność systemu umożliwia poruszanie się z wyłączonym silnikiem, odzyskiwanie energii z hamowania oraz wspieranie pracy silnika poprzez częściowe wspomaganie elektryczne. Po wprowadzeniu tych ulepszeń, samochód uruchamia się teraz również za pomocą systemu 48V, co sprawia, że jego działanie jest jeszcze bardziej płynne w porównaniu do wcześniejszego systemu 12V.

TDI (diesel)

W ofercie układów napędowych nowej CUPRY Formentor znajduje się również opcja z silnikiem diesla, która jest szczególnie istotna dla klientów flotowych. Spełniając te wymagania, 2,0-litrowy TDI jest połączony z 7-biegową skrzynią DSG o mocy 150 KM (110 kW).

Dostępna będzie w czterech wersjach napędowych: TSI (benzyna), eTSI (miękka hybryda), TDI (diesel) oraz nowej generacji e-Hybrid (hybryda plug-in) o
Dostępna będzie w czterech wersjach napędowych: TSI (benzyna), eTSI (miękka hybryda), TDI (diesel) oraz nowej generacji e-Hybrid (hybryda plug-in) o mocy od 150 KM do 333 KM, w zależności od wariantu. Cupra

eHybrid (hybryda typu plug-in)

Dzięki nowej generacji hybrydowego układu napędowego typu plug-in, CUPRA po raz kolejny udowadnia, że elektryfikacja i osiągi to idealne połączenie.

CUPRA Formentor oferuje teraz dwie opcje napędu e-Hybrid nowej generacji o mocy 204 KM (150 kW) oraz 272 KM (200 kW).

Oba są wyposażone w nowy silnik 1.5 TSI, silnik elektryczny i większy zestaw akumulatorów o mocy 19,7 kWh (netto). Dzięki temu nowa CUPRA Formentor może dostarczyć pasjonującą przyjemność z myślą o środowisku z zasięgiem w trybie elektrycznym przekraczającym 100 km. Teraz akumulator można szybko naładować z mocą do 50 kW (ładowanie prądem stałym) podczas jazdy lub w domu za pomocą stacji Wallbox o mocy 11 kW (poprzednio 3,6 kW).

CUPRA Formentor VZ e-HYBRID (200kW/272KM) może być wyposażona w hamulce Brembo. Czterotłoczkowe zaciski hamulcowe łączą się z większymi perforowanymi tarczami hamulcowymi w porównaniu do standardowych opcji (370x32 mm), co przekłada się na zwiększoną skuteczność hamowania.

Cupra Formentor 2024. Multimedia i łączność

Za kierownicą znajduje się cyfrowy kokpit, który zapewnia kierowcy dostęp do potrzebnych informacji. Dzięki szerokim możliwościom konfiguracji i przejrzystości prezentowanych informacji, może wyświetlać wszelkie istotne dane w zasięgu wzroku, co prowadzi do lepszego skupienia na drodze i bezpieczniejszego prowadzenia pojazdu.

Przy tak dużej ilości dostępnych informacji niezwykle ważne jest, aby systemy były intuicyjne. Wśród rozwiązań technologicznych zastosowanych w Formentorze pojawił się system multimedialny o przekątnej 12,9 cala, zapewniający kierowcy wygodny dostęp do wszystkich funkcji.

Dzięki bezprzewodowemu systemowi Full Link, klienci mogą płynnie przenosić swoje cyfrowe doświadczenia z urządzeń mobilnych do wnętrza samochodu, korzystając z zaawansowanych funkcji, takich jak nawigacja, odtwarzanie muzyki oraz innych możliwości dostępnych dzięki aplikacji Apple CarPlay czy Android Auto. Co istotne, wszystkie te funkcje są dostępne w kontrolowany, intuicyjny i bezpieczny sposób dzięki nowemu interfejsowi w CUPRZE Formentor.

Samochód oferuje również możliwość szybkiego bezprzewodowego ładowania telefonu do 15V, z technologią chłodzenia

Dzięki aplikacji My CUPRA, klienci mają pełną kontrolę nad swoim pojazdem (w tym dodatkowe funkcje dostępne dla wersji e-Hybrid nowej CUPRY Formentor), co umożliwia zdalne sterowanie klimatyzacją, zarządzanie ładowaniem akumulatora, zdalne zamykanie i otwieranie drzwi, oraz wiele innych opcji.

Łączność to nie tylko kwestia wygody; wbudowana karta SIM wprowadza także poprawę w zakresie bezpieczeństwa, umożliwiając użytkownikom korzystanie z usługi eCall. Gdy dojdzie do kolizji, pojazd może automatycznie lub na życzenie kierowcy skontaktować się ze służbami ratunkowymi. W najgorszym scenariuszu pojazd przekazuje istotne informacje, takie jak pozycja, rodzaj silnika i liczba pasażerów, aby ułatwić służbom ratunkowym udzielenie pomocy.

Cupra Formentor 2024. Zaawansowane systemy wspomagające i bezpieczeństwo

Wśród nich znajdują się predykcyjny tempomat adaptacyjny (ACC), asystent podróży (Travel Assist), systemy Side Assist, Exit Assist oraz Emergency Assist.

Dostępna będzie w czterech wersjach napędowych: TSI (benzyna), eTSI (miękka hybryda), TDI (diesel) oraz nowej generacji e-Hybrid (hybryda plug-in) o
Dostępna będzie w czterech wersjach napędowych: TSI (benzyna), eTSI (miękka hybryda), TDI (diesel) oraz nowej generacji e-Hybrid (hybryda plug-in) o mocy od 150 KM do 333 KM, w zależności od wariantu. Cupra

Predykcyjny tempomat ACC może ustalać położenie pojazdu na podstawie trasy i danych GPS dostarczonych z systemu nawigacji, umożliwiając korektę prędkości w zależności od układu dróg znajdujących się przed pojazdem - zakrętów, rond, skrzyżowań, ograniczeń prędkości i obszarów zabudowanych. Pojazd wykorzystuje informacje z kamery umieszczonej z przodu oraz systemu rozpoznawania znaków drogowych do automatycznego dostosowywania prędkości w razie zmiany ograniczeń.

Asystent podróży (Travel Assist) wykorzystuje informacje uzyskane dzięki predykcyjnemu tempomatowi adaptacyjnemu ACC i asystentowi pasa ruchu (Lane Assist), aby aktywnie utrzymywać pojazd na środku pasa ruchu i dostosowywać prędkość do natężenia ruchu - w całym zakresie prędkości.

Dzięki systemowi monitorowania martwego pola Side Assist z funkcją wspomagania wyjazdu z miejsca parkingowego Exit Assist możliwe jest wykrycie obiektów, które mogą umknąć uwadze kierowcy. Po zakończeniu jazdy i próbie opuszczenia pojazdu, system Exit Warning automatycznie uruchamia ostrzeżenia dźwiękowe i wizualne w przypadku zbliżania się osób czy dowolnych pojazdów, w tym również motocykli i rowerów.

System Emergency Assist, poprzez ostrzeżenia wizualne i dźwiękowe, pomaga kierowcy utrzymać skupienie podczas jazdy, zapobiegając rozproszeniu uwagi. W przypadku braku reakcji ze strony kierowcy, system może zainicjować krótkie hamowanie, a w sytuacji, gdy nie nastąpi żadna zmiana, pojazd może zatrzymać się całkowicie i włączyć światła ostrzegawcze. Po zatrzymaniu się, nowa CUPRA Formentor może automatycznie skontaktować się ze służbami ratunkowymi dzięki systemowi eCall.

Bezpieczeństwo czynne zapewniane przez zaawansowane systemy wspomagania kierowcy natomiast za bezpieczeństwo bierne odpowiada m.in. siedem poduszek powietrznych, w tym standardową, czołową poduszkę powietrzną. Integracja różnorodnych technologii zapewnia wyjątkowo wysoki poziom bezpieczeństwa, nie ingerując przy tym w doświadczenia kierowcy.

od 7 lat
Wideo

Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty