W chwili startu - ponad dziesięć lat temu - projekt „Czas Zawodowców” był odpowiedzią na ówczesną sytuację w naszym regionie. Z jednej strony przedsiębiorcy borykali się z brakiem wykwalifikowanych fachowców, z drugiej - szeregi bezrobotnych zasilali absolwenci szkół zawodowych, których umiejętności rozmijały się z zapotrzebowaniem pracodawców.
Decyzja o tym, by korzystając z możliwości, jakie stwarzają fundusze europejskie, połączyć siły samorządu województwa i naukowców z Politechniki Poznańskiej, zapraszając jednocześnie do współpracy pracodawców, samorządy lokalne i szkoły kształcące zawodowo okazała się strzałem w dziesiątkę. Przede wszystkim dzięki niemu pracodawcy zyskali dostęp do młodych dobrze wykształconych kadr, młodzież - obiecujące perspektywy rozwoju zawodowego. Skorzystali też nauczyciele, którzy mieli okazję poszerzyć swoje kompetencje oraz szkoły, które dzięki unijnemu wsparciu mają pracownie wyposażone w nowoczesny sprzęt i pomoce dydaktyczne.
Zawodowiec poszukiwany
Dziesięciolecie działania projektu, uroczyście obchodzone w ubiegłym tygodniu było okazją do podsumowania dotychczasowych efektów działania „Czasu Zawodowców” i spojrzenia w przyszłość.
- Mija 10 lat fantastycznej przygody. „Czas Zawodowców” to spełnienie marzeń środowisk zaangażowanych w ten projekt - mówi Paulina Stochniałek, członkini zarządu województwa wielkopolskiego - Angażujemy młodych ludzi, którzy mają w przyszłości zasilić szeregi firm lub założyć własne działalności i zacząć pracować. Mnóstwo czasu poświęciliśmy na to, aby przekonać młodych ludzi i ich rodziców, że wybór szkoły branżowej lub szkoły technicznej to dobra decyzja - podkreśliła.
W ramach projektu powstała platforma łącząca uczniów i absolwentów z przyszłymi pracodawcami. Na Politechnice Poznańskiej utworzono ultra nowoczesne laboratoria, w których uczniowie mogą zdobywać nowe umiejętności i czerpać z wiedzy pracowników naukowych Politechniki Poznańskiej.
Do tej pory w takich zajęciach wzięło udział 13,5 tysiąca uczniów szkół technicznych z terenu całej Wielkopolski. Nie sposób zliczyć tych, którzy skorzystali z powstałej w ramach projektu platformy e-learningowej i przygotowanych na jej użytek materiałów dydaktycznych. Wśród nich znalazły się zarówno te bardzo specjalistyczne, jak i bardziej ogólne, np. pomagające przygotować się do egzaminu zawodowego czy zaplanować własny, profesjonalny rozwój.
Przez 10 lat zorganizowano także blisko 8500 płatnych staży dla uczniów. Współpracę z „Czasem Zawodowców” podjęło 158 firm, a także organizacji przedsiębiorców. Wśród nich są zarówno duże firmy jak: Volkswagen, Colian, Solaris Bus & Coach, Amica jak i szereg mniejszych podmiotów, żeby wymienić tylko na przykład Spółdzielnię Mleczarską w Gostyniu czy firmę WObit, specjalizującą się w rozwiązaniach dla automatyki, robotyce.
O tym, że współpraca ta jest skuteczna świadczy fakt, że rynek pracy przyjmuje zawodowców z otwartymi ramionami.
- Uczymy fachowców, a takie osoby są przez rynek pracy wchłaniane natychmiastowo - podkreśla prof. Teofil Jesionowski, rektor Politechniki Poznańskiej. - Można powiedzieć, że największą naszą bolączką jest to, że mamy coraz mniej wspaniałych absolwentów techników, którzy chcą realizować się na poziomie magisterskim i doktorskim. To skutek tego, że zapotrzebowanie pracodawców na ich umiejętności jest ogromne.
Na miarę XXI wieku
Co do tego, że w ciągu ostatniej dekady kształcenie zawodowe w Wielkopolsce zyskało zupełnie nowy wymiar nie mają wątpliwości także nauczyciele.
- W XXI wieku szkoła powinna być nowoczesna. Zauważyliśmy, że uczniowie chętnie wybierają technika, ponieważ uczą się tam konkretnego zawodu - zwraca uwagę Zbigniew Smoliński, dyrektor Zespołu Szkół nr 1 im. Stanisława Mikołajczyka w Wągrowcu. - W dodatku dzięki udziałowi w projekcie mają szansę na zatrudnienie w swojej profesji. Realizując projekt, „Czas Zawodowców” szkoła wyszła naprzeciwko, potrzebom rynku pracy i umiejętnościom, które powinien posiadać uczeń kończący technikum. Działania w projekcie doprowadziły do podniesienia prestiżu kształcenia zawodowego i pozwoliły pogłębić relacje między szkołą, a pracodawcą - podkreślał.
Budżet projektu od roku 2014 wyniósł 84,7 mln zł (76,23 mln zł stanowiło dofinansowanie unijne).
Jeszcze w tym miesiącu zostanie ogłoszony nabór na jego kolejną edycję, również realizowaną przez samorząd województwa i Politechnikę Poznańską. Tym razem dofinansowanie z Unii w ramach Funduszy Europejskich dla Wielkopolski 2021-2027 wyniesie 43 mln zł. Samorząd województwa wciąż czeka na decyzję o wkładzie budżetu państwa w realizację projektu.
Będą rozwijane wszystkie dotychczasowe działania. Planowane jest stworzenie kolejnych laboratoriów - elektromobilności, technologii wodorowych, przemysłu przyszłości, w których uczniowie będą edukowali się pod kierunkiem pracowników naukowych PP. Powstaną także laboratoria otwar-te, które zostaną oddane do dyspozycji uczniów i odpowiednio przeszkolonych nauczycieli techników.
Projekt zostanie uzupełniony też mi.n. o konsultacje dla uczniów pozwalające określić swoje indywidualne predyspozycje i kwalifikacje i zaplanować dalszy rozwój.
Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?