Czy dieta może wspierać leczenie cukrzycy lub insulinooporności? Sprawdź korzyści zdrowotne płynące ze stosowania diety o niskim IG

Agata Siemiaszko
Agata Siemiaszko
Wiele osób ogranicza węglowodany w diecie, jednak nie jest to konieczne. Warto spożywać produkty o niskim indeksie glikemicznym, aby poprawić swój stan zdrowia. Dowiedz się z kolejnych slajdów, jakie korzyści mogą wynikać z zastosowania diety o niskim indeksie glikemicznym. Przesuwaj zdjęcia w prawo, naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Wiele osób ogranicza węglowodany w diecie, jednak nie jest to konieczne. Warto spożywać produkty o niskim indeksie glikemicznym, aby poprawić swój stan zdrowia. Dowiedz się z kolejnych slajdów, jakie korzyści mogą wynikać z zastosowania diety o niskim indeksie glikemicznym. Przesuwaj zdjęcia w prawo, naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE wiratgasem/123rf
Udostępnij:
Dieta oparta na niskim indeksie glikemicznym (IG) zakłada spożywanie produktów węglowodanowych, które w powolny sposób podnoszą stężenie glukozy we krwi. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca, aby spożywać produkty z niskim indeksem glikemicznym, a ograniczyć lub wyeliminować te z wysokim. Taki sposób żywienia polecany jest szczególnie chorym na cukrzycę lub insulinooporność. Sprawdź, jakie korzyści wynikają ze stosowania diety z niskim IG.

Czym jest indeks glikemiczny?

Indeks glikemiczny (IG) określa jak szybko wzrasta stężenie glukozy we krwi, po spożyciu konkretnych produktów zawierających węglowodany. IG pomaga sklasyfikować produkty spożywcze do konkretnych grup, tak aby wspomagać leczenie chorych z zaburzeniami gospodarki węglowodanowej.

Spożywanie produktów z niskim indeksem glikemicznym korzystnie wpływa na stan zdrowia chorych na cukrzycę, insulinooporność oraz może wyregulować zaburzenia lipidowe u osób ze zwiększonym ryzykiem rozwoju choroby niedokrwiennej serca.

Sprawdź, jakie korzyści mogą wynikać ze stosowania diety z niskim indeksem glikemicznym

Produkty z niskim, średnim i wysokim indeksem glikemicznym

Naukowcy ze Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) zalecają wybór produktów węglowodanowych z niskim IG. Produkty ze średnim indeksem mogą być spożywane w umiarkowanej ilości, natomiast te z wysokim należy bardzo ograniczyć lub całkowicie wyeliminować z diety.

Skala klasyfikacji produktów przyporządkowuje im wartość od 0 do 100, gdzie produkty niezawierające węglowodanów mają indeks równy 0, natomiast największą wartość przypisuje się glukozie (indeks glikemiczny 100)

Produkty spożywcze węglowodanowe można sklasyfikować do 3 grup:

  • niski indeks glikemiczny – wartość IG ≤ 50,
  • średni indeks glikemiczny – wartość IG 51-69,
  • wysoki indeks glikemiczny – wartość IG ≥ 70.

Do produktów o niskim indeksie glikemicznym można zaliczyć:

  • mięso i podroby,
  • ryby i owoce morza,
  • oleje roślinne,
  • pełnoziarniste produkty zbożowe, w tym pieczywo razowe, makarony z roślin strączkowych, kasze gruboziarniste, płatki zbożowe,
  • nasiona roślin strączkowych,
  • mleko i produkty mleczne,
  • warzywa niskoskrobiowe, w tym surowe buraki, cebula, cukinia, czosnek, pomidory, ogórki, kalafior, marchew, papryka, pieczarki, pietruszka, kapusta i sałata,
  • owoce, takie jak awokado, agrest, gruszki, jabłka, maliny, mandarynki, nektarynki, śliwki, pomarańcze, wiśnie i zielone banany,
  • orzechy,
  • gorzką czekoladę.

Do produktów o średnim indeksie glikemicznym można zaliczyć:

  • miód, syrop klonowy,
  • owoce, takie jak banan, ananas, brzoskwinie, kiwi, papaja,
  • warzywa ze znaczna zawartością skrobi, czyli surowe ziemniaki, bataty, groszek, kukurydza,
  • kasza kuskus, ryż basmati, ryż długoziarnisty oraz brązowy, makaron z semoliny,
  • soki owocowe.

Natomiast produkty o wysokim indeksie glikemicznym to między innymi:

  • cukier, dżemy, konfitury i syrop z agawy, słodycze,
  • dynia piżmowa i gotowane buraki,
  • daktyle, dojrzałe banany, suszone owoce,
  • rozgotowane warzywa i owoce,
  • pszenne pieczywo, słodkie płatki śniadaniowe, ryż biały, kasza jaglana, makaron ryżowy,
  • dania typu fast food,
  • słodkie napoje.

Sprawdź, jakie korzyści mogą wynikać ze stosowania diety z niskim indeksem glikemicznym

Sprawdź na podstawie przygotowanych przez nas pomysłów na konkretne dania, co można jeść na diecie lekkostrawnej i jak często – oraz w jaki sposób przyrządzić potrawy, by ich jedzenie wiązało się z przyjemnością. Zobacz kolejne slajdy, przesuwając zdjęcia w prawo, naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Lekkostrawne śniadanie, obiad i kolacja. Zobacz 10 pomysłów ...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Toksyczne warzywa, gdzie jest ich najwięcej?

Wideo

Materiał oryginalny: Czy dieta może wspierać leczenie cukrzycy lub insulinooporności? Sprawdź korzyści zdrowotne płynące ze stosowania diety o niskim IG - Strona Zdrowia

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Głos Wielkopolski
Dodaj ogłoszenie