W przyszłym tygodniu rozpoczynają się prace drogowe na terenie osiedla Grunwald Południe - będzie to już kolejny ich etap, który ma przynieść korzyści dla kierowców i dla pieszych. Sęk w tym, że mieszkańcy sobie ich nie życzą i proszą prezydenta o mediację w sprawie - jak mówią - nieprofesjonalnego postępowania przy forsowaniu przez Miejskiego Inżyniera Ruchu zmiany niedawno wprowadzonej organizacji ruchu.
– Forsowane wbrew mieszkańcom i Radzie Osiedla rozwiązanie jest skrajnie sprzeczne z ideą uspokajania ruchu, jak i Polityką Transportową oraz celami zmniejszania obciążeń lokalnej sieci drogowej – pisze Włodzimierz Nowak, przewodniczący zarządu Osiedla Grunwald Południe. – Neguje ono wcześniej uzgadniane dla poprawy ruchu pieszego rozwiązania, jest sprzeczne z wnioskami mieszkańców do prezydenta, sprzeciwiającymi się propozycjom MIR, a sygnowanymi przez ok. 1/3 mieszkańców obszaru między ulicami Palacza i Jugosłowiańską.
Czytaj też:
Mieszkańcy zawiadamiali władze miasta o swoich wnioskach. Otrzymali odpowiedź z Biura Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta, która wprawiła ich w zdumienie: przeczytali m.in. że propozycja MIR miała na celu zachowanie jak największej liczby miejsc postojowych, gdy tymczasem - jak podnoszą - w porównaniu do uchwał rady i zarządu osiedla zakłada ona ich likwidację na ulicach Wawerskiej, Słonecznej, połowy na Racławickiej i połowy na Ściegiennego.
Włodzimierz Nowak przyznaje, że zarząd osiedla został nawet zlekceważony: część uwag została przez pracowników MIR przyjęta w formie korekt do projektu, ale i tak niewdrożonych, a część nie była w ogóle brana pod uwagę.
– Na część z propozycji konkretnego i merytorycznego rozwiązania problemu argumentowano „proszę przyjąć uchwałą, to odniesiemy się" i deklarowano odpowiedź w ciągu najdalej 14 dni, gdy po 34 dniach otrzymaliśmy odpowiedź informującą o utrzymaniu propozycji MIR bez jakiegokolwiek merytorycznego uzasadnienia – zauważa Włodzimierz Nowak.
Czytaj też:
W tym roku doszło do trzech spotkań między Inżynierem a zarządem osiedla, jednak bez uzyskania wspólnego stanowiska. Tak samo nie przyjęto propozycji mieszkańców, by zorganizować spotkanie w terenie, z uwagi na podeszły wiek części z nich i nieznajomość technik zdalnych konferencji za pośrednictwem internetu. Zarząd osiedla zatem sześciokrotnie organizował własne spotkania z mieszkańcami, by poznać ich zdanie i zawiadamiać o proponowanych przez miasto zmianach w organizacji ruchu.
– Rada Osiedla przez wiele miesięcy zabiega o korekty w istniejącej organizacji ruchu, ale korekty służące konkretnym celom, czyli doskonalenia wdrożonej Strefy30, a nie wprowadzenia pozorowanej Strefy30 jak już w 2013 roku mieliśmy w Centrum – podkreśla Włodzimierz Nowak i przyznaje, że w związku ze Strefą może wskutek braku porozumienia dojść do marnotrawstwa środków: np. na ulicy Palacza możliwe jest wprowadzenie ok. 50 zbytecznych znaków drogowych. A jeden znak drogowy to koszt 1,0 do 1,5 tysiąca złotych.
– Złożony przez Zarząd Osiedla Grunwald Południe wniosek, podobnie jak poprzednie, jest analizowany przez Urząd Miasta Poznania i odpowiedź zostanie niezwłocznie wysłana do wnioskodawcy – zapewnia Joanna Żabierek, rzecznik prasowy prezydenta Poznania i Urzędu Miasta Poznania. – Wniosek został złożony drogą mailową wczoraj o godz. 23:06, dlatego jest za wcześnie, by przedstawić szczegółowe stanowisko w tej sprawie.
Czytaj też:
– Prace w obrębie ulic Taczanowskiego - Jugosłowiańskiej - Grunwaldzkiej - Palacza -Promienistej realizowane są na podstawie zatwierdzonego przez Miejskiego Inżyniera Ruchu projektu i związane są z optymalizacją stałej organizacji ruchu wdrożonej w zeszłym roku – informuje Agata Kaniewska z Zarządu Dróg Miejskich. – Ulica Palacza zostanie wyłączona ze strefy tempo 30, na całych odcinkach ulicy Listopadowej, Gwieździstej i Świetlanej będzie wprowadzony ruch jednokierunkowy, a ruch na ul. Słonecznej zaplanowano jako dwukierunkowy. Na pozostałych ulicach nie przewiduje się istotnych zmian w organizacji ruchu. Ponadto, w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego na ul. Ściegiennego zostaną zamontowane dodatkowe progi zwalniające, a w obrębie całego obszaru planowane jest uzupełnienie brakującego oznakowania oraz punktowych elementów odblaskowych.
Rozpoczęcie prac planowane jest w przyszłym tygodniu, zakończenie - do 21 października.
Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?