reklama

Czy Grunwaldzką trzeba zwęzić? Kończą się konsultacje

Marcin IdczakZaktualizowano 
Jeden czy dwa pasy ruchu na części ul. Grunwaldzkiej. W poniedziałek mija termin konsultacji w tej sprawie. Można jeszcze się wypowiedzieć

Jeszcze w poniedziałek można przesyłać do Zarządu Dróg Miejskich (poprzez ich stronę internetową) uwagi i propozycje do koncepcji, które zakładają zwężenie dla kierowców części ul. Grunwaldzkiej. Na odcinku od Wojskowej do Matejki na jednym pasie ruchu ma powstać trasa rowerowa. Pomiędzy Sheratonem, a ul. Matejki i Szylinga zaproponowano wydzielenie torowiska tramwajowego.

Takie koncepcje wywołały ostre podziały wśród poznaniaków. Bartosz Zawieja, miejski i grunwaldzki radny, a także szef miejskich struktur Platformy Obywatelskiej stwierdził, że to jakaś fanaberia. Zapowiedział, że on i jego partyjni koledzy z rady miasta będą przeciwko takiemu rozwiązaniu.

Zobacz też: Zwężenie Grunwaldzkiej: Zrobię wszystko, by dać odpór tym fanaberiom

- Trzeba pamiętać, że na tym odcinku znajdują się Międzynarodowe Tragi Poznańskie, jest szpitalny oddział ratunkowy, a także siedziba jednostki straży pożarnej - zauważa Bartosz Zawieja. Zastanawia się, jak będzie wyglądał dojazd karetek czy też wyjazd wozów strażackich. - Skoro na ulicach mają zostać stworzone ograniczenia do przejazdów samochodów - wyjaśnia radny. Zwraca też uwagę na to, że gdy przygotowywano koncepcję zmian, to nikt nie zapytał okolicznych mieszkańców czy też radnych o to, jak powinna wyglądać komunikacja w tym rejonie Poznania.
- Propozycje popierają chyba tylko członkowie niektórych ruchów miejskich, bardzo nielicznych organizacji. Czy to tylko z myślą o nich proponuje się takie zmiany? - pyta retorycznie Bartosz Zawieja. Jednak dodaje, że można brać pod uwagę różne rozwiązania, ale... po zakończeniu przebudowy Kaponiery i części ul. Dąbrowskiego. Wówczas to samochody, autobusy i tramwaje przestaną jeździć objazdami. - Będzie można przekonać się naocznie czy i jakie zmiany wprowadzać, by usprawnić ruch - mówi B. Zawieja.

Innego zdania jest Arkadiusz Borkowski z Inwestycji dla Poznania i radny osiedlowy z Junikowa. Według niego dzięki wydzieleniu torowiska w okolicach targów uda się uzyskać większą płynność i skrócić czas przejazdu tramwajami. - To z pewnością wpłynie na to, że więcej osób zacznie korzystać z tego środka lokomocji - stwierdza Arkadiusz Borkowski. Mówi, że według wyliczeń każdy samochód przewozi w naszym mieście, 1,3 osoby, a na ul. Grunwaldzkiej tramwaje mają nawet do 200 pasażerów. Natomiast w przypadku zwężenia dla rowerzystów wyjaśnia, że w okolicach budynku kina Olimpia nie można inaczej stworzyć rozdzielonej i bezpiecznej drogi dla samochodów, rowerów i pieszych.

Zobacz też: Bartosz Zawieja: Nie ma zgody na zwężenie Grunwaldzkiej
Marek Kałążny, który jest przewodniczącym rady osiedla Junikowo stwierdza, że jego samorząd nie może wypowiadać się o sprawie propozycji, które leżą na innym terenie. - Jednak osobiście uważam ten pomysł za bardzo zły - stwierdza Marek Kałążny. Natomiast Jacek Sobczak, przewodniczący zarządu osiedla Grunwald Południe (kiedyś Kopernika - Raszyn) zwraca uwagę, że propozycje takiego przebiegu drogi rowerowej spowodują znaczne ograniczenia miejsc postojowych. - Zamiast na wyznaczonych placach, kierowcy pewnie będą próbowali stawać gdzie się da - stwierdza J. Sobczak. Dodaje, że mieszkańcy obawiają się także korków, które będą tworzyły się jeszcze daleko przed rondem Jeziorańskiego. Tym samym ruch w tej części miasta może zostać sparaliżowany. - Z naszej strony także mamy uwagi, gdyż samochody zamiast jechać ul. Grunwaldzką, będą przejeżdżały wąskimi uliczkami osiedlowymi - stwierdza Filip Olszak, przewodniczący rady osiedla na Łazarzu.
Jeszcze w ubiegłym tygodnia Przemysław Trawa, prezes MTP na antenie Radia Merkury mówił, że zwężenie ul. Grunwaldzkiej do jednego pasa zaszkodzi targom. Wyjaśniał, że żyją one głównie z imprez maszynowych. Na nie eksponaty przywożone są tirami. Mają one wyznaczoną tylko jedną drogę, i to ona ma być zwężona. Jednak później, po rozmowie z Maciejem Wudarskim, zastępcą prezydenta Poznania, zmienił ton wypowiedzi. Stwierdził, że można pomyśleć o jakichś innych rozwiązaniach komunikacyjnych dotyczących MTP.

Zobacz komentarz: Najlepiej uciec stąd. Do Kopenhagi?

Dziś Maciej Wudarski ma spotkać się z radnymi z PO w sprawie organizacji ruchu na Grunwaldzkiej. W kwestii zwężeń wyjaśnia, że w Poznaniu za dużo samochodów wyjeżdża na ulice. Ograniczenie ich liczby przyczyni się do zmniejszenia korków. Inny z ważniejszych miejskich urzędników dodaje, że zmniejszenie ilości pasów jezdni ma być ZACHĘTĄ do korzystania z komunikacji miejskiej.

Zima 30-lecia w Polsce, zasypie nas śnieg

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 35

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Z
Z Grunwaldu

Dlaczego nie rozważa się możliwości przebicia ścieżką lub chodnikiem fragmentu parteru budynku dawnego "Domu kultury MO". Zrobienie podcienia na kilku metrach nie zrujnuje budżetu miasta, a uniknie się potrzeby zwężenia jezdni.

A
Aronia65

Przecież on został wice tylko dlatego, że Grupiński nie chciał dopuścić wice z SLD, czyli Lewandowskiego - i Wudarski był jako tzw. ersatz. Facet na niczym się właściwie nie zna, nigdy niczym nie zarządzał - i oto skutki...

P
Poznaniak

Gdzie blokuję te tramwaje???!!! GDZIE!!! Na Grunwaldzkiej? KŁAMCYYYY!!!!! Albo idioci?

C
Chłopiec z Łazarza

Zastanawiam się jak facet który w wyborach dostał niecałe 6 tyś głosów może być wiceprezydentem i demolować miasto wg swojego widzimisię! Jaką ma do tego legitymację? Z tą ilością głosów radnym miejskim się nie zostaje. Buta i ignorancja to to co z niego bije. Ktoś kto patrzy na miasto z perspektywy siodełka rowerowego siłą rzeczy ma zawężone spojrzenie. Do tego dochodzi woda sodowa.
Panie Jaśkowiak! Pracujecie na zwycięstwo kandydata PIS w następnych wyborach bo to że popadniecie w niebyt w niesławie to pewne. Czas już włączyć szare komórki i zakończyć upajanie się zwycięstwem. Ugrupowanie które Pana wywindowało pociągnie pan za sobą

s
szypa

To trzeba było wybudować III ramę komunikacyjną, a nie zmuszać kierowców do przejazdów przez centrum. Najpierw buduje się bypassy a potem zamyka się komunikację na wprost. Inaczej będzie jak przy chorobie wieńcowej serca - zawał i zgon.

J
JAN

Przez 10 miesięcy w roku jeżdżę Grunwaldzką do pracy - chodnikiem. Jest na tyle szeroki, że można wyznaczyć tam ścieżkę rowerową. Tylko kilkanaście metrów przy Olimpii jest problemem, ale tam praktycznie nikt nie chodzi. W tym miejscu utrudnia ruch postawiony bez sensu niedawno słup do tablic informacyjnych nad jezdnią. Nie jestem fanatykiem i jako rowerzysta uważam zwężenie Grunwaldzkiej za pomysł szaleńców!

T
T.Mirski

Na pewno wszystkim bardzo się spodoba pomysł, żeby stali dalej w korku, jak jadą tramwajem na mecz. Jeden tramwaj może pomieścić nawet 200 osób. I stoją zapchane za pojedynczymi autami...

T
T.Mirski

Chce Pan równości? Proszę bardzo! Dlaczego kilkunaście aut, w których jadą pojedyncze osoby ma blokować tramwaj z ponad setką? To jest równość? Rowery nie mają na Grunwaldzkiej żadnej infrastruktury - a to równocześnie dla nich najbardziej niebezpieczna ulica w mieście. To jest równość? Piesi mają niebezpieczne przejścia, wąskie chodniki, na których i tak zawsze ktoś zastawia przejście. Czy to jest ta równość?
Według badań większość mieszkańców Grunwaldu wybiera tramwaj lub rower. I wybierać mogłoby więcej - gdyby tylko stworzyć im warunki. Dzisiaj ulica Grunwaldzka jest podporządkowana ruchowi samochodowemu i równości nie ma.

o
outlaw

To listek figowy demokracji. Rządzą grupy nacisku i słaby prezydent uwikłany w niejasne interesy w Szklarskiej Porębie.

T
T.Mirski

1. Zmiany przyczynią się do poprawienia przepustowości Grunwaldzkiej - liczonej wg przetransportowanych osób, a nie liczby samochodów. Nie może być tak, że kilkanaście osób w samochodach blokuje tramwaj, w którym jest ich ponad setka. Mieszkańcy Grunwaldu nie mają dzisiaj gwarancji, że jakimkolwiek środkiem transportu dojadą do centrum punktualnie i bezpiecznie w godzinach szczytu i w dni targowe. To się ma zmienić dzięki temu projektowi!

2. Gdyby radnemu naprawdę chodziło o szpitalny oddział ratunkowy i siedzibę jednostki straży pożarnej, już dawno by się podpisał pod nową koncepcją Grunwaldzkiej - bo ona ułatwi szybki przejazd pojazdom uprzywilejowanym. Będzie dla nich więcej miejsca z obu stron!

3. Cytujecie Państwo radnego Zawieję, który mówi "Propozycje popierają chyba tylko członkowie niektórych ruchów miejskich, bardzo nielicznych organizacji." Ale nie korygujecie tej informacji uzupełnieniem, że poparcie dla tej koncepcji wyraziło już ponad 700 osób pod petycją. I wielu radnych osiedlowych również jest za.

4. W tekście jest mowa o ograniczeniach miejsc postojowych - a tymczasem właśnie takie poprowadzenie drogi dla rowerów pozwoliło na minimalizację obciążeń dla parkujących. Droga dla rowerów nie przebiega po północnej stronie, przy kamienicach i blokach, a po południowej - gdzie jest kino Olimpia.

5. Wtłaczanie autostradą grunwaldzką ruchu samochodowego do centrum jest kontrproduktywne. Kierowcy najpierw stoją na Grunwaldzkiej, potem na Roosevelta, Niepodległości, Królowej Jadwigi. Ograniczenie wjazdu do centrum poprawi płynność ruchu na dalszych odcinkach. Wyjazd z centrum Grunwaldzką dla aut powinien być nawet bardziej płynny niż dzisiaj.

6. Proszę czytelników Głosu Wielkopolskiego o sprawdzenie innych źródeł w kwestii propozycji na Grunwaldzkiej. Myślę, że szersza perspektywa pozwoli Państwu bardziej świadomie ocenić propozycje.

c
cygan

Proponuję żeby pomysłodawcy rozwinęli te zwężone łby, które wymyśliły zwężenie ulicy. Tylko ktoś bezrozumny mógł to wymyślić. Poznaniacy zbierzmy się do kupy i wywieżmy te całe nieudolne i mające kretyńskie pomysły władze żeby już nam więcej wstydu nie przynosiły bo wszędzie się z nas śmieją. Na taczki z nimi, a od zwężania ulic niech się odpier........ą

p
protestujący

po raz kolejny krzyczę głośno STOP DYSKRYMINACJI KIEROWCÓW w POZNANIU.
Jak ktoś chce mniej samochodów - niech się przeprowadzi na wieś. Będzie mniej!
Transport ma być zrównoważony a nie preferujący strony. Domagam się poszanowania dla równości dostępu do dróg komunikacyjnych.

s
sss

wuchta wiary chodzi na mecze Kolejorza, wystarczy żeby przed i po meczu zbierali podpisy i jak nic mamy referendum o odwołanie Prezydenta, którego działania przypominają szkodnika podgryzającego korzenie tradycji i pracy organicznej z której wyrasta Poznań.

s
sss

dlaczego jeszcze nikt nie zaczął zbierać w Poznaniu podpisów pod wnioskiem o referendum w sprawie odwołania JJ i całej Rady Miasta? A co z opozycją w radzie miasta, przysypia?

a
adam

Wudarski , i wszystko jasne !

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3