Czy Poznań rozbuduje układ torów kolejowych? Poseł Wróblewski sięga po prawie miliard złotych na ten cel

Grzegorz Okoński
Grzegorz Okoński
Poznań stoi przed szansą poprawy warunków komunikacji kolejowej - są środki, tylko muszą być przyznane na ten cel...
Poznań stoi przed szansą poprawy warunków komunikacji kolejowej - są środki, tylko muszą być przyznane na ten cel... Waldemar Wylegalski
Poznań ma szansę na otrzymanie prawie miliarda złotych na budowę trzeciego i czwartego toru z puli środków przyznanych Polsce przez Unię Europejską – lobbuje za tym poznański poseł Bartłomiej Wróblewski, który nie ma przy tym złudzeń. To szansa dla inwestycji, bez tych pieniędzy torów prędko nie zobaczymy.

- Budowa trzeciego i czwartego toru na odcinku linii kolejowych nr 554 i 555 Poznań Główny – Poznań Wschód będzie jedną z najważniejszych inwestycji kolejowych w Wielkopolsce: ta kluczowa dla funkcjonowania poznańskiego węzła kolejowego budowa umożliwi rozwój Poznańskiej Kolei Metropolitalnej i przyspieszy rozwój kolei dalekobieżnych – zapowiada Bartłomiej Wróblewski, poseł na Sejm RP. - Koncepcja ta ma już dwa atuty: przygotowano już studium wykonalności, i lada dzień otrzyma decyzję środowiskową. Potrzebny jest jednak trzeci – pieniądze, dlatego trzeba starać się, by zostały przyznane na ten cel.

Studium wykonalności, zlecone przez Polskie Linie Kolejowe, Miasto Poznań i Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego, wskazuje, że potrzebna będzie suma 921 mln złotych. Poseł Wróblewski wystąpił już do Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej o rozważenie przekazania środków z bieżącej perspektywy budżetowej Unii Europejskiej, czyli o zapewnienie finansowania budowy. Rozmawiając z ministrem Waldemarem Budą, mówił, że te środki to „być albo nie być” niezbędnego regionowi projektu.
- Potrzeba decyzji politycznej i o nią mocno zabiegamy wraz z Polskimi Liniami Kolejowymi – zapewnia Bartłomiej Wróblewski. - Jak nie będzie tego dofinansowania, to bardzo potrzebny, ważny dla komunikacji w regionie projekt nie będzie po prostu realizowany: ani miasto, ani województwo, ani kolej nie uzbierają potrzebnych środków.

Siedem wariantów rozbudowy układu torowego w Poznaniu

Pierwotnie koncepcja, wpisująca się w stawiające na rozwój kolei w aglomeracjach cele Krajowego Programu Kolejowego, miała aż siedem wariantów poprowadzenia dodatkowych torów, zredukowanych w 2018 roku do czterech. Wybrano ostatecznie optymalny i dla niego przygotowano studium i decyzję środowiskową.

Tory nie będą ingerować w istniejący układ miasta

Układ torowy wzbogaciłby się o dwa tory – nr 3 i nr 4, przejście torów ze strony północnej na południową miałoby rozpoczynać się za mostem nad rzeką Cybiną, a z południowej na północną – w okolicy wiaduktu przy al. Niepodległości. Wiadomo, że układ torowy będzie maksymalnie wykorzystywał istniejące obiekty inżynieryjne oraz teren przewidziany pod rozbudowę, do tego ma w jak najmniejszym stopniu ingerować w tkankę miejską.
W ramach prac planowana jest też budowa przynajmniej jednego wiaduktu – na ul. Krańcowej – i tunelu pieszo – rowerowego - na ul. św. Michała, likwidacja strzeżonych przejazdów kolejowych na tych ulicach, budowa dwóch nowych przystanków osobowych – Poznań Zawady i Poznań Grudzieniec. Spowoduje to poprawę bezpieczeństwa ruchu oraz doprowadzi do rozwiązania niektórych problemów komunikacyjnych we wschodniej części Poznania. Wiadomo też, że dzięki takiej przebudowie układu torowego, w zdecydowanej większości nowego odcinka (aż 85%) pociągi będą mogły rozwinąć prędkość 100 km/godz.

Zobacz też: Ujęcia wody pitnej dla Aglomeracji Poznańskiej są zagrożone - alarmuje Aquanet. W ich sąsiedztwie mają być wywoływane wstrząsy!

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie