Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Czy przepadną pieniądze unijne na budowę węzła Grunwaldzka? Podpisanie umowy z wykonawcą zależy od decyzji sądu

Bogna Kisiel
Bogna Kisiel
Dopiero w listopadzie 2019 R. Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska poinformowała o utrzymaniu w mocy decyzji środowiskowej. Dzięki temu w grudniu można było podpisać umowę o dofinansowaniu unijnym  i wznowić prace projektowe.  -  Harmonogram budowy węzła Grunwaldzka jest bezpieczny – zapewniał w lutym ubiegłego roku Grzegorz Kamiński, dyrektor Biura Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta.
Dopiero w listopadzie 2019 R. Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska poinformowała o utrzymaniu w mocy decyzji środowiskowej. Dzięki temu w grudniu można było podpisać umowę o dofinansowaniu unijnym i wznowić prace projektowe. - Harmonogram budowy węzła Grunwaldzka jest bezpieczny – zapewniał w lutym ubiegłego roku Grzegorz Kamiński, dyrektor Biura Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta. PIM
Budowę zintegrowanego węzła przesiadkowego Grunwaldzka, który ma powstać na granicy Poznania i Plewisk, prześladuje pech. Po raz kolejny trzeba było przesunąć termin rozpoczęcia prac. Wiadomo już, że nie nastąpi to latem. Kiedy wobec tego? Wszystko zależy od decyzji sądu, od tego czy nie nastąpi od niej odwołanie. Do tego momentu nie można podpisać umowy z wykonawcą. A stawka jest wysoka. Jeśli tunel na Plewiskach nie powstanie do wiosny 2023 r., może stracić dofinansowanie unijne.

Od lat trwała walka o bezkolizyjny przejazd na Grunwaldzkiej, którą przecina mocno obciążona linia kolejowa E20, łącząca Warszawę z Berlinem. W 2016 r. Poznań, powiat poznański i gmina Komorniki podpisały porozumienie o wspólnym finansowaniu budowy tunelu. Na inwestycję pozyskano dofinansowanie unijne. Nad projektem ciąży jednak jakieś fatum.

Węzeł Grunwaldzka - tor przeszkód

– Prace mogłyby rozpocząć się w przyjętych wcześniej terminach, gdyby nie odwołanie od decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji, którą w lutym 2019 roku wydała Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska – tłumaczy Maja Chłopocka-Nowak ze spółki PIM. - Proces projektowy musiał zostać wstrzymany na około 10 miesięcy.

Czytaj też: Na granicy Poznania i Plewisk powstanie węzeł przesiadkowy i bezkolizyjny przejazd pod torami kolejowymi, a także kładka nad Grunwaldzką

W marcu 2019 r. od decyzji środowiskowej odwołał się jeden z mieszkańców Poznania, który miał zastrzeżenia przede wszystkim do oddziaływania hałasu w obrębie linii kolejowej Warszawa Berlin.

Dopiero w listopadzie Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska poinformowała o utrzymaniu w mocy decyzji środowiskowej. Dzięki temu w grudniu można było podpisać umowę o dofinansowaniu unijnym i wznowić prace projektowe. - Harmonogram budowy węzła Grunwaldzka jest bezpieczny – zapewniał w lutym ubiegłego roku Grzegorz Kamiński, dyrektor Biura Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta.

Zobacz, jak wygląda sytuacja na przejeździe kolejowym na Grunwaldzkiej:

Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta przypomina, że kolejną przeszkodą był planowany przez kolej czwarty tor. - Wzmocniliśmy stropy tunelu na wypadek, gdyby w przyszłości się pojawił – twierdzi Wiśniewski.

Teraz okazuje się, że nie można podpisać umowy z wykonawcą, bo jedna z firm startujących w przetargu złożyła zażalenie do sądu. - Ta inwestycja rodzi się w bólach – przyznaje Tomasz Łubiński, wicestarosta poznański. Z kolei Jan Broda, wójt Komornik dodaje: - Wszystko w rękach sądu, oby jego decyzja była ostateczną.

Węzeł Grunwaldzka - walka o kontrakt

W lipcu ubiegłego roku spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie ogłosiła przetarg na budowę zintegrowanego węzła Grunwaldzka. Chęć realizacji tunelu w Plewiskach zgłosiło pięć firm – Budimex, Tormel, Strabag, Trakcja, TORPOL. Najwięcej za swoje usługi zaproponowała spółka TORPOL, bo aż 104,5 mln zł, natomiast najmniej poznańska spółka Tormel – 92,7 mln zł.

Sprawdź także: Poznań Plewiska: Pięć firm gotowych do wybudowania węzła Grunwaldzka, ale chcą więcej pieniędzy. Kto je wyłoży?

Każda z tych ofert przekraczała zakładany budżet inwestycji, która jest wspólnym przedsięwzięciem Poznania, powiatu poznańskiego i gminy Komorniki. Samorządy postanowiły dołożyć brakujące miliony. W październiku rozstrzygnięto przetarg, wygrała go warszawska firma Budimex.

Tormel, którego oferta została odrzucona zaskarżył tę decyzję do Krajowej Izby Odwoławczej. Ta przyznała mu rację. Komisja przetargowa jeszcze raz rozpatrzyła oferty i Tormel, który zaproponował najniższą cenę – wygrał. Wtedy dla odmiany – równolegle do KIO i sądu – odwołał się Budimex. - KIO odrzuciła skargę, czekamy na rozstrzygnięcie Sądu Okręgowego – wyjaśnia Wiśniewski. - Do tego czasu nie można podpisać umowy z wykonawcą.

Węzeł Grunwaldzka - ryzyko utraty dotacji unijnej

Co to oznacza? Istnieje ryzyko utraty dotacji unijnej, jeśli inwestycja nie zostanie zakończona w terminie. - Wykonawca, który ostatecznie wygra przetarg, musi doprojektować pewne elementy, uzyskać niezbędne pozwolenia – twierdzi Wiśniewski. - Przewidywaliśmy, że prace w terenie rozpoczną się latem, a w tej sytuacji możemy mówić o drugiej połowie roku.

Łubiński wierzy, że tunel uda się wybudować do wiosny 2023 r. - Finansowo jesteśmy przygotowani na każdy z wariantów, czy przetarg wygra jedna, czy druga firma – zapewnia Broda.

Warto wiedzieć:Co z tunelem pod Grunwaldzką? Czy Poznań, powiat i Komorniki dorzucą pieniędzy, by powstał bezkolizyjny przejazd pod torami?

Przypomnijmy, że koszt przedsięwzięcia szacowano na ok. 100 mln zł, dotacja unijna wynosi 66 mln zł. Zgodnie z porozumieniem Poznań pokrywa 46,60 proc. kosztów, Komorniki – 29,72 proc., a powiat poznański 23,68 proc.

Sprawdź też:

Węzeł Grunwaldzka - wygoda dla pieszych, kierowców, rowerzystów

Po zakończeniu inwestycji samochody, rowerzyści i piesi na drugą stronę torów przedostaną się tunelem. W pobliżu peronu PKP powstanie parking dla aut i rowerów, pętla autobusowa, nowa poczekalnia, wiaty peronowe, na Grunwaldzkiej, od Twardogórskiej do Wołczyńskiej, powstanie droga z chodnikami i ścieżkami rowerowymi. W Poznaniu nad Grunwaldzką zostanie wybudowana kładka pieszo-rowerowa.

Zeszłoroczny tragiczny wypadek karetki w Puszczykowie zszokował wiele osób, ale warto wiedzieć, że w całym 2019 roku w Polsce doszło aż do 195 wypadków i kolizji na przejazdach kolejowych, w których zginęły 64 osoby, a 28 zostało rannych. Prezentujemy nagrania z ostatnich latach ku przestrodze ---->

Wypadki na przejazdach kolejowych w Polsce - zobacz te nagra...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski