MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Czy zabawki powinny być tylko radosne? Prawie połowa dzieci chciałaby widzieć również inne emocje

OPRAC.:
Małgorzata Meszczyńska
Małgorzata Meszczyńska
Badania Instytutu GOLIN wskazują, że 45 proc. dzieci w Polsce czuje się zestresowanych, a co czwarte odczuwa smutek lub złość. Większość z nich szuka pocieszenia wśród przyjaciół – 94 proc. młodych badanych czuje się szczęśliwa wśród bliskich znajomych.
Badania Instytutu GOLIN wskazują, że 45 proc. dzieci w Polsce czuje się zestresowanych, a co czwarte odczuwa smutek lub złość. Większość z nich szuka pocieszenia wśród przyjaciół – 94 proc. młodych badanych czuje się szczęśliwa wśród bliskich znajomych. Fot. Grupa LEGO
9 na 10 dzieci w Polsce uważa, że ich zabawki przedstawiają tylko pozytywne emocje, jak śmiech i szczęście. Jednocześnie prawie połowa z nich wolałaby, aby misie, lalki lub figurki pokazywały także negatywne emocje. To wyniki badania przeprowadzonego na przełomie roku 2022 i 2023 przez Instytut GOLIN. Dzieciom brakuje wzorców zachowań w trudnych sytuacjach – takie wnioski można wysnuć z raportu.

Spis treści

Dzieci szukają wzorców zachowań w trudnych sytuacjach

Badanie zostało przeprowadzone przez Opinium Research wśród 18 000 dzieci w wieku 6-12 lat w: Wielkiej Brytanii, USA, Niemczech, Australii, Chinach, Polsce, Czechach, Węgrzech, Turcji, Kanadzie, Meksyku, Francji, Włoszech, Holandii, Hiszpanii, Szwecji, Japonii, Danii i Korei Południowej. Ankiety prowadzone były od 19 grudnia 2022 do 5 stycznia 2023 roku.

Nieco ponad jedna czwarta dzieci (26 proc.) twierdzi, że nigdy lub rzadko widzi bajkowe postacie, które są smutne, zmartwione, samotne lub zmęczone. Dlatego wiele z nich poszukuje zabawek reprezentujących także negatywne emocje, ponieważ, jak przyznają, „każdy czasami tak się czuje” (22 proc.) oraz chcą widzieć, że „inni mają podobne doświadczenia” (20 proc.).

Zaledwie 4 na 10 badanych dzieci przyznało, że widziało w telewizji lub internecie, aby przyjaciele mieli swoje wzloty i upadki, a tylko 31 proc. dostrzegło bajkowych bohaterów, którzy mierzyli się z nieporozumieniami lub kłótniami wśród najbliższych. To sprawia, że dzieciom brakuje wzorców, jak należy zachowywać się w niestandardowych lub trudnych sytuacjach. Tymczasem współczesne dzieci ich poszukują.

Badania Instytutu GOLIN wskazują, że 45 proc. dzieci w Polsce czuje się zestresowanych, a co czwarte odczuwa smutek lub złość. Większość z nich szuka pocieszenia wśród przyjaciół – 94 proc. młodych badanych czuje się szczęśliwa wśród bliskich znajomych.

Młodsze dzieci czują złość, starsze odczuwają stres

Negatywne emocje dzieci różnią się w zależności od wieku. Najmłodsi respondenci w wieku 6-7 lat odczuwają częściej niż pozostali:

  • złość – 26 proc.,
  • smutek – 26 proc.,
  • roztargnienie – 19 proc.

Natomiast nieco starsze dzieci, w wieku 10-12 lat, czują się:

  • zestresowane – 18 proc.,
  • zaniepokojone – 17 proc.

Dzieci zapytane o źródła negatywnych emocji najczęściej wskazywały na:

  • szkołę – 35 proc.,
  • zbyt trudne zadania szkolne – 34 proc.,
  • poczucie, że nie wiedzą, co mają robić – 29 proc.

Dziewczynki częściej (19 proc.) wskazały także na problemy z przyjaciółmi niż chłopcy (13 proc.), którzy raczej uważają, że ich odczucia nie mają konkretnego źródła (20 proc.).

Badanie zostało przeprowadzone przez Opinium Research wśród 18 000 dzieci w wieku 6-12 lat w Wielkiej Brytanii, USA, Niemczech, Australii, Chinach, Polsce,
Badanie zostało przeprowadzone przez Opinium Research wśród 18 000 dzieci w wieku 6-12 lat w Wielkiej Brytanii, USA, Niemczech, Australii, Chinach, Polsce, Czechach, Węgrzech, Turcji, Kanadzie, Meksyku, Francji, Włoszech, Holandii, Hiszpanii, Szwecji, Japonii, Danii i Korei Południowej. Ankiety prowadzone były od 19 grudnia 2022 do 5 stycznia 2023 roku. graf. LEGO

Dzieci potrzebują przyjaciół

Dzieci szukają zrozumienia i pocieszenia w przyjaźni – wynika z raportu. Aż 93 proc. dzieci w Polsce uważa, że to ważne, żeby rozmawiać z innymi, gdy pojawiają się w ich życiu negatywne emocje. Już 9 na 10 badanych przyznało, że otworzyło się przed kimś, mówiąc o swoich uczuciach – co ciekawe, wraz z wiekiem dzieci częściej zwracają się do przyjaciół niż do rodziny. Jeśli jednak chcą porozmawiać z kimś w domu, częściej ich powiernikami są mamy lub macochy (72 proc.) niż ojcowie albo ojczymowie (40 proc.).

Dwie trzecie ankietowanych dzieci uważa, że łatwo jest im zdobywać przyjaciół (67 proc.) i podtrzymywać tę relację (66 proc.). Z badania wynika również, że najmłodszym w wieku 6-7 lat przychodzi to z większą łatwością niż starszym.

– Wyniki badań dają fascynujący wgląd w złożoność dziecięcych przyjaźni we współczesnym i coraz bardziej zróżnicowanym świecie – komentuje wyniki badania Laverne Antrobus, uznana psycholog dziecięca z Wielkiej Brytanii. – To budujące, że dzieci chcą widzieć różnorodne formy przyjaźni w oglądanych przez siebie filmach i zabawkach, którymi się bawią. Wprowadzenie tego typu zmian pomoże dzieciom zrozumieć różnorodność i da im pewność siebie w nawiązywaniu relacji z innymi osobami, które nie są takie same jak one. Uczenie się od przyjaciół o tym, jak są podobni i różni, ostatecznie pomoże maluchom w akceptacji innych, gdy będą poruszać się w świecie przyjaźni i relacji – dodaje.

Smutek i złość dzieci, radość zabawek

Najmłodszym zwykle prezentowane są zabawki i bajki, które (jak wskazali uczestnicy badania) przedstawiają tylko pozytywne emocje, np. śmiech i szczęście. 26 proc. dzieci twierdzi, że nigdy lub rzadko widzi postacie, które są smutne, zmartwione, samotne lub zmęczone. Dlatego wiele dzieci dziś poszukuje zabawek reprezentujących także negatywne emocje. Mali respondenci tłumaczą, że również zabawki powinny prezentować pełną gamę emocji, bo „każdy czasami tak się czuje” (22%) oraz chcą widzieć, że „inni mają podobne doświadczenia” (20%).

Przykładem dostosowywania zabawek do potrzeb współczesnych dzieci, jest np. LEGO. Firma, konsultując się z naukowcami, opracowała wątki, które są bliskie dzieciom, integrują je i odzwierciedlają ich rzeczywiste doświadczenia.

– Dzięki temu najmłodsi mogą bawić się, odkrywać i wyrażać swoje emocje z bardziej zróżnicowanymi postaciami i odtwarzać różne doświadczenia w swoich codziennych relacjach z przyjaciółmi – dodaje psycholog Laverne Antrobus.

– W 2023 roku wprowadziliśmy postacie o zróżnicowanym kolorze skóry, pochodzeniu kulturowym, z różnymi rodzajami niepełnosprawności – wszystkie z autentycznymi osobowościami i wzajemnymi relacjami. Dzięki temu klocki stają się także świetnym narzędziem dla rodziców, którzy chcieliby pomóc swoim dzieciom otworzyć się na rozmowę o negatywnych emocjach i problemach – podpowiada Marta Czarnecka z LEGO Polska.

od 16 lat
Wideo

Dziś 81. rocznica Ludobójstwa na Wołyniu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Czy zabawki powinny być tylko radosne? Prawie połowa dzieci chciałaby widzieć również inne emocje - Strefa Edukacji

Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski