Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Czy znamy i rozumiemy pojęcie smart living?

Redakcja
Smartfon, smart home, smart watch, a może smart Polak? Idea smart living, czyli mądrego, sprytnego i inteligentnego życia jest na świecie coraz popularniejsza. Według najnowszego badania 22 proc. Polaków zadeklarowało, że żyje smart. Co to właściwie oznacza i czy można powiedzieć, że smart living już zadomowił się w Polsce na dobre?

Coraz więcej przedmiotów codziennego użytku staje się częścią świata smart. Dotyczy to nie tylko technologii, ale także wielu innych aspektów życia – zakupów, zdrowia, pracy czy rozwoju osobistego. Przenikanie tych poszczególnych elementów sprawia, że coraz popularniejsza staje się idea smart living.

Czy znamy i jak rozumiemy pojęcie smart living?

Pojęcie smart living jest znane 22 proc. Polaków. Częściej są to kobiety oraz osoby w wieku od 25 do 34 lat, mieszkańcy dużych miast. Smart living rozumiany jest przez badanych jako optymalizacja życia, skupianie się na tym, co robimy dobrze, korzystanie z usług zewnętrznych ułatwiających codzienne obowiązki. Polacy, zapytani o znaczenie smart living, wskazali także na życie w otoczeniu nowoczesnych technologii i w zgodzie z własnym rytmem. Autorzy raportu „Smart Living. Czy Polacy prowadzą mądre i sprytne życie? Portret Smart Polaka” przyjęli definicję Smart Polaka.

–  To osoba, która w minimalnym stopniu realizuje ideę smart living w najważniejszych obszarach życia. Oznacza to, że korzysta z przynajmniej jednego urządzenia z dostępem do internetu, robi zakupy w sposób przemyślany i kupuje online, zleciła już kiedyś „na zewnątrz” przynajmniej jeden z obowiązków domowych oraz istotna jest dla niej równowaga pomiędzy życiem zawodowym i osobistym – wymienia Rafał Staszkiewicz, współautor raportu, CEO Pralniomatów Hi’Shine. Przyjmując taką definicję, w Polsce 22 proc. osób żyje smart.  

Grupa ta jest jednak dość niejednorodna. Można z niej wyodrębnić pionierów, którzy w bardzo dużym stopniu realizują̨ założenia smart living, czyli innowatorów (5 proc.), jak i realizujących tylko podstawowe aktywności smart – tzw. adeptów (17 proc.). Większość Polaków stanowią osoby, które należą do potencjalnie zainteresowanych ideą smart.

Technologia i zakupy dominują w aktywnościach smart

Dla wielu badanych technologia stanowi nieodłączny element życia smart. Aż 49 proc. Polaków deklaruje, że interesuje się nowymi technologiami, a połowa uznaje, że mają one pozytywny wpływ na ich życie. Dużą rolę odgrywa internet - dnia bez dostępu do sieci nie wyobraża sobie 28 proc. badanych. Polacy są również otwarci na nowinki technologiczne. Aż 86 proc. osób zadeklarowało chęć wypróbowania nowych rozwiązań w tej sferze. Według raportu Polacy lubią kupować – aż 89 proc. konsumentów w Polsce można nazwać „smart shopperami”. Co czwarty badany przed zakupem bazuje na opinii bliskich, znajomych czy internautów. Z kolei 21 proc. deklaruje, że opiera się na porównywarkach cen czy serwisach zakupowych, a po zakupie dzieli się swoimi opiniami z innymi, np. poprzez komentarze w sieci.

Polacy zapracowani, ale znajdują czas na sport

Jednym z największych problemów Polaków jest brak czasu. Aż 48 proc. osób jest zapracowanych, przemęczonych lub zabieganych. Coraz częściej doświadczamy tzw. zjawiska FOMO (Fear of Missing Out), czyli przeciążenia napływającymi informacjami z jednoczesnym strachem, że te istotne nas ominą. W sferze zawodowej, co ciekawe, dla większości osób najważniejsze jest zachowanie równowagi między pracą, a życiem osobistym oraz poczucie sensu wykonywanej pracy (po 26 proc.). Pomimo zapracowania, chcemy od pracy czegoś więcej niż tylko dobrych zarobków.

W dbaniu o zdrowie ma pomagać sport - aż 81 proc. badanych deklaruje aktywność fizyczną, ale regularnie sport uprawia tylko 35 proc. osób. Wielu Polakom z pomocą̨ przychodzi technologia – 80 proc. osób uprawiających sport przyznaje, że używa smart urządzeń podczas ćwiczeń. Najczęściej są to: odtwarzacz muzyki (31 proc.), opaska fitness (20 proc.), mobilne aplikacje do pomiaru aktywności (19 proc.).

W poszukiwaniu ułatwień na co dzień

Według raportu aż 87 proc. osób nie lubi prac, które musi wykonywać osobiście. Najczęściej są to: sprzątanie łazienki, pranie, prasowanie, mycie naczyń (ok. 30 proc. odpowiedzi). W efekcie, ponad połowa Polaków deklaruje, że zdarza im się zlecać niektóre z prac „na zewnątrz”. Warto dodać, że czynności lub sposoby ułatwiające życie na co dzień również mają swoją definicję – Life hacking. Czy smart living może stać się filozofią ogólnospołeczną?

– Grono innowatorów i adeptów smart living będzie się systematycznie powiększało, co jest związane z rozwojem technologii  oraz pojawianiem się nowych innowacyjnych usług, np. z obszaru ekonomii dzielenia się - komentuje Rafał Staszkiewicz, CEO Pralniomatów Hi’Shine – Nasze badania wykazały, że pomimo znajomości i wykorzystywania na co dzień zasad smart living, w dalszym ciągu mamy problemy z zarządzaniem czasem, odpoczynkiem czy stresem. Musimy jeszcze nauczyć się korzystać z dostępnych rozwiązań ułatwiających nam codzienne funkcjonowanie, co ma prowadzić do poprawy jakości życia i realizacji naszych aspiracji i celów – dodaje Staszkiewicz.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Czy znamy i rozumiemy pojęcie smart living? - Portal i.pl

Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski