Czym będziemy jeździć

Katarzyna Fertsch
Jednym z nowych autobusów będzie "hybryda". Mieliśmy już okazję przejechać się nim, kiedy kursował na linii 74
Jednym z nowych autobusów będzie "hybryda". Mieliśmy już okazję przejechać się nim, kiedy kursował na linii 74 Fot. Waldemar Wylegalski
Jeszcze w tym roku poznańskich pasażerów będzie woziło siedem nowych autobusów, a na początku przyszłego - kolejne cztery. Miejski przewoźnik wyda na ich zakup ponad 10 milionów złotych. Jednak naprawdę wielkie zakupy autobusów MPK planuje zrobić dopiero za dwa lata. Na zakup nowych autobusów MPK nie musi ogłaszać przetargu. Wyprodukują je firmy Solaris i MAN (będzie to rozszerzenie ostatniego, dużego zamówienia).

- Nasz tabor wzbogaci się o sześć autobusów przegubowych Solaris, cztery tradycyjne MAN oraz jeden hybrydowy, również Solaris - opowiada Krzysztof Książyk, dyrektor pionu autobusowego poznańskiego MPK.
Solarisy wyjadą na miejskie linie do końca tego roku, premierę "hybrydy" zaplanowano na grudzień podczas organizowanej w Poznaniu konferencji klimatycznej. Z kolei firma MAN ma dostarczyć nowe pojazdy najpóźniej do połowy lutego przyszłego roku. Wszystkie zamówione pojazdy będą klimatyzowane.

- Nie oznacza to jednak, że z naszych ulic znikną stare autobusy wysokopodłogowe takie jak jelcze czy ikarusy - zastrzega Książyk. - Wciąż mamy ich ponad czterdzieści i wykorzystujemy je jako uzupełnienie niskopodłogowego taboru, przede wszystkim na liniach nocnych.
Każdego dnia wykorzystywanych jest bowiem w Poznaniu około 260 autobusów (tyle codziennie wyjeżdża z zajezdni). Po planowanych zakupach, niskopodłogowych pojazdów będzie łącznie nawet ponad 260. Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że część z nich przechodzi przeglądy techniczne, część zwyczajnie się psuje, czy po kolizji musi zjechać do zajezdni.
Ostatni duży przetarg na zakup autobusów miejski przewoźnik ogłosił ponad 12 lat temu. W roku 1996 na linię wyjechały 122 nowoczesne autobusy niskopodłogowe.

- Nietrudno policzyć, że autobusy, wciąż uznawane przez poznaniaków za "nowe", tak naprawdę są już wiekowymi pojazdami. Dlatego szykujemy się do ogłoszenia kolejnego dużego przetargu. Będzie to jednak nie wcześniej, niż za dwa lata - opowiada Książyk.
Według niego, średni żywot autobusu powinien trwać nie więcej niż 14-15 lat. Później eksploatacja pojazdów staje się nieopłacalna (spalają znacznie więcej paliwa, częściej się psują).
Przed 2012 rokiem miejski przewoźnik planuje także zakup 40 nowych tramwajów niskopodłogowych (z możliwością rozszerzenia zamówienia o kolejnych 20 pojazdów).

- Przetarg zostanie ogłoszony w ciągu miesiąca - twierdzi Wojciech Tulibacki, prezes MPK.
Jak wynika z dotychczasowego doświadczenia MPK, pierwszy nowy tramwaj powinien pojawić się w Poznaniu po 20 miesiącach od podpisania umowy z dostawcą. Kolejne - w ciągu następnego roku.
Poza tym na poznańskich ulicach można już spotkać zmodernizowany w firmie Modertrans Poznań tramwaj 105 N - Moderus Alfa.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski
Dodaj ogłoszenie