- To dublowanie kompetencji. Ten wydział zajmuje się tym, co powinien robić oficer rowerowy - uważa Tomasz Lipiński, radny PO. Mimo że jest zaangażowany w politykę rowerową miasta, przyznaje, że o istnieniu Wydziału ds. Rowerowych w ZDM dowiedział się dopiero od nas.
Chociaż w marcu 2015 roku Wojciech Makowski został powołany oficerem rowerowym w Poznaniu, to w styczniu tego roku w ZDM powstał Wydział ds. Rowerowych. Zatrudnione w nim są trzy osoby, decyzję o jego utworzeniu podjął dyrektor ZDM. - Wydział powstał ze względu na realizację przez ZDM zadań o tematyce rowerowej - wyjaśnia Agata Kaniewska, rzecznik prasowy ZDM.
Jednocześnie dodaje, że do zadań wydziału należy analizowanie i opiniowanie rowerowych projektów organizacji ruchu, współpraca w zakresie budowy dróg rowerowych, koordynacja projektów rowerowych, organizowanie konsultacji społecznych ws. projektów rowerowych, udział w radzie rowerowej, współpraca z Urzędem Miasta w kwestii polityki rowerowej czy przygotowywanie projektów organizacji ruchu rowerzystów.
- To ewidentne powielanie kompetencji oficera rowerowego. On się powinien zajmować tymi sprawami. A skoro robi to wydział, to pojawia się pytanie, po co nam jest potrzebny oficer rowerowy? - zastanawia się Tomasz Lipiński.
Z taką opinią nie zgadza się Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Poznania, który uważa, że w Poznaniu powinien działać zarówno oficer rowerowy, jak i Wydział ds. Rowerowych. - Wydział rowerowy w ZDM jest potrzebny ze względu na coraz większy pakiet projektów dotyczących ruchu rowerowego realizowanych w mieście - argumentuje Maciej Wudarski.
I przekonuje, że kompetencje wydziału oraz oficera są różne. - Wydział Rowerowy ma przede wszystkim realizować projekty rowerowe czy prowadzić procedury wyboru wykonawców i rozliczać ich pracę. Oficer rowerowy ma rolę bardziej koordynacyjną i kontrolną. Opiniuje projekty wykonane na zlecenie ZDM, PIM i innych podmiotów oraz sprawdza ich zgodność ze standardami rowerowym - wyjaśnia wiceprezydent.
Z kolei radny PiS Adam Pawlik podkreśla, że miasto za mocno stawia na rozwój ruchu rowerowego. - Dzisiaj dyskusja o rowerach zajmuje 90 procent czasu, a pozostałe 10 procent to rozmowy o transporcie indywidualnym czy publicznym - mówi Pawlik.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?