Droga nr 5 jest jak kukułcze jajo, które GDDKiA chce podrzucić samorządom

Robert Domżał
To właśnie wschodnia obwodnica  Poznania łącząca Gniezno z A2  może stać się przyczyną wielkich wydatków z budżetów trzech gmin Łubowa, Pobiedzisk i Swarzędza
To właśnie wschodnia obwodnica Poznania łącząca Gniezno z A2 może stać się przyczyną wielkich wydatków z budżetów trzech gmin Łubowa, Pobiedzisk i Swarzędza Robert Domżał
Drogę krajową nr 5, którą od nowego roku Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych i Autostrad chce przekazać gminom, mógłby przejąć marszałek województwa wielkopolskiego lub starostowie powiatów poznańskiego i gnieźnieńskiego - proponuje Marek Niedbała, radny wojewódzki SLD.

Po tym, jak wybudowana została droga ekspresowa łącząca Gniezno z autostradą A2, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, powołując się na obowiązującą ustawę o drogach publicznych, chce dotychczasową drogę nr 5 przekazać trzem gminom leżącym przy niej. Jednak gmin Łubowo, Pobiedziska i Swarzędz nie stać na utrzymanie w należytym stanie drogi o takich parametrach. Przedstawiciele lokalnych samorządów zdają sobie również sprawę z tego, że w przyszłym roku natężenie ruchu na tej drodze nie będzie wcale znacznie mniejsze od obecnego.

- Będziemy próbowali na sesji sejmiku województwa przedstawić propozycję przejęcia drogi nr 5 przez marszałka. Ale, niestety, będzie można tego zrobić wyłącznie w punkcie wolne głosy i wnioski. W trakcie posiedzeń komisji infrastruktury wniosek naszego klubu nie został wprowadzony pod obrady - mówi Marek Niedbała z klubu SLD.

Jak podkreśla radny, jest jeszcze możliwość zamiany dróg między gminami a Urzędem Marszałkowskim i administrującym w jego imieniu drogami - Wielkopolskim Zarządem Dróg Wojewódzkich?

Gminy mogłyby przejąć drogę wojewódzką, która jest nieutwardzona, a przebiega przez Swarzędz i Pobiedziska. W zamian marszałek mógłby przejąć drogę nr 5. W efekcie budowy drogi ekspresowej przestała istnieć droga wojewódzka łącząca Gniezno z Kostrzynem. A to oznacza również oszczędności w budżecie województwa i stanowi argument za tym, by to właśnie WZDW odpowiadał od stycznia za stan obecnej drogi nr 5.

Jeszcze innym rozwiązaniem jest - zdaniem radnych wojewódzkich z klubu SLD - przejęcie drogi nr 5 przez starostwa gnieźnieńskie i poznańskie.

- Żeby tak się stało, musi być zmienione prawo. Uczestniczyłem w spotkaniu, które odbyło się w Urzędzie Miasta Poznania. Byli na nim i marszałek, i przedstawiciele zainteresowanych gmin. W efekcie rozmów wysłane zostało pismo do Ministerstwa Infrastruktury, w którym pojawiła się sugestia, że droga nr 5 powinna być drogą wojewódzką - mówi Tomasz Łubiński, wicestarosta poznański odpowiedzialny za drogi.

Możesz wiedzieć więcej! Kliknij i zarejestruj się: www.gloswielkopolski.pl/piano

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

A
Artus
Bzdura: droga powinna miec oznaczenie 95 i byc droga krajowa (jak inne drogi 1-9 po zbudowaniu rownoleglych A/S), dochodzac do miasta i biegnac po przyszlym sladzie III ramy. Analogicznie droga 32 powinna byc zaplanowana jako domykajaca ring III ramy. Takie plany juz byly i sa nadal sensowne - tylko dzieki temu mozna marzyc w przyszlosci o jakichs pieniadzach na III rame (finansowane sa tylko drogi krajowe; a droga nr 92 to zaledwie polnocny fragment III ramy).
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski
Dodaj ogłoszenie