Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Drogi w Poznaniu nie są przystosowane do gwałtownych opadów i roztopów. Gdzie odczuwamy to najbardziej?

Angelika Sarna
Angelika Sarna
W Poznaniu jest cała lista miejsc, które są notorycznie podtapiane po roztopach i zalewane po intensywnych opadach.
W Poznaniu jest cała lista miejsc, które są notorycznie podtapiane po roztopach i zalewane po intensywnych opadach. fot. PIM, www.poznan.pl
Dziury, błoto i plucha - to codzienność wielu mieszkańców poznańskich osiedli. Na niektórych ulicach planowane jest przeprowadzenie przebudowy. Kiedy zostaną podjęte działania?

Drogi w Poznaniu nieprzystosowane do intensywnych opadów i roztopów

W Poznaniu jest cała lista miejsc, które są notorycznie podtapiane po roztopach i zalewane po intensywnych opadach. Tak naprawdę wiele dróg nie jest dostosowanych do warunków atmosferycznych, a po przejeździe samochodów i innych pojazdów tworzą się dziury, błoto i plucha.

- Większość dróg na naszym osiedlu jest nieutwardzonych. My jako rada osiedla ciągle odbieramy głosy od mieszkańców, że tutaj czy tam powinno coś być zrobione i wtedy następuje reakcja czyli działa równiarka dla dróg gruntowych. Ten problem nie dotyczy jedynie naszego osiedla, faktem jest jednak, że tutaj sytuacja jest dość wyjątkowa bo utwardzone są jedynie ulice - gdzie jeżdżą autobusy m.in. Morasko, Jaśkowiaka czy Naramowicka i Radojewo. Pozostałe z wyjątkami to są po prostu drogi gruntowe - informuje Przewodniczący Zarządu Osiedla Morasko i Radojewo Jakub Wojciechowski

I dodaje - Miasto nie przewiduje środków na utwardzenie dróg w najbliższym czasie. Rada Osiedla Morasko-Radojewo w ramach pieniędzy, którymi dysponuje, przeznaczyła tzw. czterolatkę na "projekt Glinienko i Okolewo", który niedługo będzie się kończył i tam drogi zostaną utwardzone

Obecnie w trakcie przebudowy jest ulica Hodowlana.

- Po wielu latach walki doprowadziliśmy do tego, że w końcu ta inwestycja jest realizowana, więc zyskamy nową drogę. Środki finansowe z funduszu remontowego dostępnego na ten rok (to 67 tys. zł) przeznaczyliśmy jako Rada Osiedla na naprawę poboczy ul. Lubczykowej. Staramy się, żeby było bardziej bezpiecznie - kończy.

Oprócz Osiedla Morasko i Radojewo tych miejsc jest o wiele więcej to m.in. Osiedle Umultowo, rejon ul. Nadwarciańskiej, skrzyżowanie ul. Nad Wierzbakiem z al. Wielkopolską.

Stare Miasto i okolice

Od ponad roku uciążliwe stało się poruszanie Starym Rynkiem, gdzie po deszczu trudno przejść bez ubłoconych butów i ubrań.

- Dzisiaj głównym problemem jest remont i potrzeba jak najszybszego zakończenia trwających tam prac. Jest wielka potrzeba, żeby szybko wróciły chodniki na Starym Rynku i żeby przedsiębiorcy mogli dalej funkcjonować - stwierdza radny Osiedla Stare Miasto Mateusz Dworek.

Jak ustaliliśmy inwestycja w tym rejonie przedłuży się do października 2023 roku.

- Ciężko przejść Starym Rynkiem bez szwanku, gdzie się nie wejdzie wszędzie błoto. Nieraz idziemy do pracy, chcemy się ubrać normalnie ale dochodzimy na miejsce i jesteśmy cali brudni. Jest to ogromnie uciążliwe - przyznaje Julia, mieszkanka okolic Starego Miasta.

Osiedle Antoninek, ul Za Cybiną, ul. Baraniaka, ul. Dolna Wilda, Szczepankowo - Spławie rejon ul. Chrzanowskiej i ul. Przemyskiej, Pokrzywno (ul. Sanocka, ul. Strzyżowska czy Szczepankowo - Spławie rejon ul. Chrzanowskiej i ul. Przemyskiej to kolejne regiony, w których mieszkańcy wskazują na problemy z drogami.

- Po intensywnych deszczach poruszanie się w tych okolicach jest naprawdę utrudnione. Jako mieszkańcy bardzo byśmy chcieli, żeby ktoś podjął jakieś działania - potwierdzają mieszkańcy.

Zapytaliśmy ZDM - czy planowane są prace remontowe lub zabezpieczenie wskazanych dróg oraz czy wskazane nawierzchnie będą w najbliższym czasie przystosowane do warunków takich jak intensywne deszcze czy roztopy śniegów.

- Odnosząc się do kwestii zalewania dróg w wyniku intensywnych opadów deszczu lub roztopów należy zwróć uwagę na różnorodny charakter poszczególnych ulic. Część z nich to odcinki dróg gruntowych, które mają trudne warunki odprowadzenia dużej ilości wód opadowych i roztopowych. Inne to z kolei odcinki ulic o nawierzchni twardej w obrębie funkcjonującej kanalizacji ogólnospławnej bądź deszczowej, które ulegają zalaniu podczas nawalnych opadów wskutek przeciążenia sieci kanalizacyjnych. Trudno jest wskazać na jeden sposób zabezpieczenia danej drogi. Tego rodzaju drogi są oznaczane tablicami ostrzegawczymi „zalewana jezdnia”, prowadzone jest również bieżące utrzymanie infrastruktury drogowej, polegające na czyszczeniu wpustów, aby zapewnić kanalizacji właściwą przepustowość. Dla ul. Nadwarciańskiej jest obecnie opracowywana koncepcja przebudowy, a ul. Chrzanowskiej - koncepcja budowy chodnika na odcinku od ul. Wygon do ul. Sokalskiej. Powstała również dokumentacja dla przebudowy ul. Strzyżowskiej, jednak wymaga ona aktualizacji, na co obecnie ZDM nie posiada zarezerwowanych środków.

Nie da się ukryć, że niektóre drogi po zimie wyglądają jak szwajcarski ser. Za chwilę przyjdzie wiosna razem z roztopami, a to oznacza, że po mieście będzie się jeździć jeszcze gorzej niż zwykle.

Jeśli zwróciliście uwagę na dziurę w nawierzchni na komunalnych drogach w Poznaniu, zróbcie zdjęcie i napiszcie maila wskazując lokalizację. Mail: [email protected] z tytułem: dziura w Poznaniu.

Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski