Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Droższa i większa Strefa Płatnego Parkowania w Poznaniu. Najpierw rewolucja dotknie centrum

Bogna Kisiel
Bogna Kisiel
Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania Centrum, obejmująca teren poznańskiego Starego Miasta, zacznie obowiązywać od czerwca. Od lipca zaplanowano zmiany na Jeżycach, nowy podział strefy na sektory, a jesienią strefa wkroczy na Wildę i Łazarz
Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania Centrum, obejmująca teren poznańskiego Starego Miasta, zacznie obowiązywać od czerwca. Od lipca zaplanowano zmiany na Jeżycach, nowy podział strefy na sektory, a jesienią strefa wkroczy na Wildę i Łazarz Waldemar Wylegalski
Nowe sektory, objęcie Śródmiejską Strefą Płatnego Parkowania fragmentu Jeżyc, rozszerzenie strefy na Wildę i Łazarz – te m.in. zmiany czekają poznaniaków w tym roku.

O części zmian w Strefie Płatnego Parkowania radni przesądzili już wcześniej, jedynie termin wejścia w życie tych ustaleń trzeba było zmienić z powodu koronawirusa. O niektórych nowych rozwiązaniach zdecydowano na wtorkowej sesji.

Najwięcej kontrowersji budzi podwyżka opłat w Strefie Płatnego Parkowania. Decyzję w tej sprawie radni podjęli pod koniec stycznia. Na wtorkowej sesji zdecydowali m.in. o objęciu strefą od 1 października Wildy i Łazarza.

- Te zmiany są konieczne. Stanowią element spójnej polityki transportowej miasta. Napełnienie miejsc postojowych na Wildzie i Łazarzu przekracza 100 procent – twierdzi Dorota Bonk-Hammermeister, radna Prawa do Miasta. I chwali ZDM za bardzo dobre przygotowanie konsultacji dotyczących strefy na Wildzie i Łazarzu.

Piotr Libicki, zastępca dyrektora ZDM podkreśla, że strefa uwolni chodniki od aut, zwiększy dostępność miejsc parkingowych, a także będzie bezpieczniej w rejonie skrzyżowań i przejść dla pieszych.

Sprawdź też:

Wraz ze zmianami w strefie zostanie wprowadzony nowoczesny system parkomatów. – Umożliwi on płatność kartą płatniczą lub Blikiem – mówi Libicki. – Strefa zostanie podzielona na nowe, duże sektory co ułatwi parkowanie mieszkańcom. Będą mogli zostawić auto nie tylko w obecnym wąskim sektorze, ale dalej od swojego domu, jeśli w pobliżu niego nie będzie wolnych miejsc.

Od 1 lipca będą następujące sektory: Centrum, Jeżyce, Łazarz.

Poszerzony zostanie obszar dostaw. Obejmie on ŚSPP Centrum (obecnie jest to tylko teren śródmiejski). – Dostawcy będą mogli korzystać nie tylko z kopert, ale z każdego wolnego miejsca postojowego na podstawie identyfikatora i zegara parkingowego – dodaje Libicki.

Będzie możliwość lokalizacji miejsc darmowego postoju do 15 minut przed szpitalami. – Rozszerzenie strefy nie budzi kontrowersji, ale podniesienie stawek już tak – uważa Klaudia Strzelecka, radna PiS. Jej zdaniem, wykorzystuje epidemię, forsując niekorzystne dla mieszkańców rozwiązania.

Czytaj też: Poznań: Parkowanie w centrum miasta podrożeje. Mamy pokochać komunikację miejską. Zmuszać nas mają do tego podwyżki!

Wysokość opłat za pozostawienie auta w strefie została zróżnicowana zależnie od rejonu miasta. W Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania Centrum (obejmuje Stare Miasto) stawka za pierwszą godzinę wynosi 7 zł, za drugą 7,40, za trzecią 7,90 zł. W Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania Jeżyce (do ul. Polnej) obowiązują następujące opłaty: za pierwszą godzinę – 5 zł, za drugą – 6 zł , za trzecią – 6,90 zł. Opłaty na terenie ŚSPP Centrum oraz ŚSPP Jeżyce będą pobierane od poniedziałku do piątku, w godz. 8-20, a w soboty w godz. 8-18.

Za pozostawienie auta w pozostałej części Jeżyc, objętej strefą oraz na Wildzie i Łazarzu kierowcy zapłacą za pierwszą godzinę 3,50 zł, a drugą – 4,20 zł, a za trzecią 4,90 zł. Na tym obszarze strefa obowiązuje (lub będzie w przypadku Wildy i Łazarza) od poniedziałku do piątku, w godz. 8-18.

Kiedy te zmiany wchodzą w życie? ŚSPP Centrum od 1 czerwca, ŚSPP od 1 lipca, SPP na Wildzie i Łazarzu od 1 października.
Dyrektor Libicki przypomina, że 65 proc. wpływów ze strefy parkowania, zgodnie z ustawą, musi być przeznaczonych na rozwój transportu publicznego, budowę infrastruktury dla pieszych lub rowerzystów oraz zieleń.

Zobacz też:

Hybrydowy Mercedes testowany jest na linii os. Sobieskiego  - os. Kopernika.Kolejne zdjęcie -->

MPK Poznań: Hybrydowy autobus Mercedesa kursuje na linii 191...

Sprawdź też:

od 7 lat
Wideo

Pensja minimalna 2024

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski