Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

DUMA 2016: PRZYRODA [ODPOWIEDZI, ARKUSZE]

KS, AB, KAEF
DUMA 2016: PRZYRODA [ODPOWIEDZI, ARKUSZE]
DUMA 2016: PRZYRODA [ODPOWIEDZI, ARKUSZE] Marzena Bugala
DUMA 2016: PRZYRODA [ODPOWIEDZI, ARKUSZE] - to kolejny sprawdzian piątoklasisty, który uczniowie zdają we wtorek. Tradycyjnie już sprawdzicie z nami, jak poszła Wam DUMA 2015 z przyrody. Odpowiedzi mieliście takie same?

DUMA 2016: PRZYRODA [ODPOWIEDZI, ARKUSZE]

We wtorek piątoklasiści zdawali sprawdzali swoją wiedzę nie tylko z matematyki, ale również z przyrody. I tutaj znajdziecie właśnie odpowiedzi oraz arkusz pytań z przyrody.

Z nami sprawdzicie, jak poszła Wam DUMA 2016 z przyrody. Odpowiedzi macie takie same, jak te u nas? Mamy nadzieję, że tak!

Sprawdź też inne przedmioty z tegorocznego sprawdzianu piątoklasistów: DUMA 2016 na gloswielkopolski.pl

Sprawdzian piątoklasisty przygotował Instytut Badań Edukacyjnych. Egzamin ma pokazać, czy uczniowie dostatecznie opanowali materiał przewidziany na pierwszych pięć klas szkół podstawowych.

DUMA 2016: PRZYRODA - ODPOWIEDZI:
Przykładowe odpowiedzi zostały przygotowane przez nauczycieli i mogą się nieco różnić od tych z klucza odpowiedzi.

DUMA 2016 - PRZYRODA - Arkusz P1

Zadanie 1

Zadanie 2

PRZYKŁADOWE ODPOWIEDZI JAKIE MÓGŁ UDZIELIĆ UCZEŃ, WEDŁUG INSTYTUTU BADAŃ EDUKACYJNYCH, ORGANIZATORA DIAGNOZY:

  • Trzymać lupę bliżej do tego, co obserwujesz.
  • Trzymać lupę w odpowiedniej odległości (od obiektu).
  • Musisz ją oddalać lub przybliżać

Zadanie 3

Zadanie 4

Zadanie 5

Zadanie 6

Zadanie 7

Zadanie 8 i 9

OFICJALNY KOMENTARZ DO ZADANIA OD INSTYTUTU BADAŃ EDUKACYJNYCH, ORGANIZATORA DIAGNOZY:
Dla poprawnego rozwiązania tego zadania nie miał wpływu fakt, że dzieci mogły nie posiadać informacji własnych na temat barszczu Sosnowskiego. Tekst wprowadzający do zadania jest wystarczający do udzielania odpowiedzi na zadane pytanie. Zadanie miało na celu, poza sprawdzeniem umiejętności analizowania tekstu sprawdzić, czy uczniowie w sytuacjach zagrożenia zdrowia potrafią z wyprzedzeniem minimalizować przyczyny objawów, poprzez eliminację tych przyczyn, nie zaś likwidowanie samych objawów.
Analiza dystraktorów podanych w zadaniu przedstawia się następująco:

  • przemyć jak najszybciej skórę wodą z mydłem i osłonić ją przed słońcem. (uczeń podejmuje z wyprzedzeniem logiczne działania w postaci próby usunięcia soku, który mógł nie wchłonąć się jeszcze w skórę oraz minimalizuje czynnik -światło słoneczne - wpływający na pojawienie się poparzeń, o którego działaniu jest informacja w tekście).
  • nic nie robić i poczekać, czy wystąpi zaczerwienienie skóry lub pęcherze. (uczeń bagatelizuje odroczone działanie barszczu Sosnowskiego, o którym jest mowa w tekście)
  • wziąć środek przeciwbólowy i posmarować rękę kremem przeciw oparzeniom. (uczeń podejmuje próby leczenia objawowego zanim pojawią się objawy - ból i pieczenie)
  • jak najszybciej przyłożyć kompres z lodem i zadzwonić po pogotowie. (uczeń podejmuje próby leczenia objawowego zanim pojawią się objawy oraz działa nieadekwatnie do zaistniałego zagrożenia)

Zadanie 10

Zadanie 11

Zadanie 12

Zadanie 13

PRZYKŁADOWE ODPOWIEDZI JAKIE MÓGŁ UDZIELIĆ UCZEŃ, WEDŁUG INSTYTUTU BADAŃ EDUKACYJNYCH, ORGANIZATORA DIAGNOZY:

  • Chodnik miał dalej temperaturę poniżej zera, był zimny.
  • Na ziemi dalej było na minusie.
  • Chodnik miał prawie zero stopni.
  • Temperatura chodnika po tych dniach była na minusie.
  • Przy ziemi był mróz.

Zadanie 14

Zadanie 15

Zadanie 16

Na następnej stronie Arkusz P2

DUMA 2016 - PRZYRODA - Arkusz P2

Zadanie 1

Zadanie 2

PRZYKŁADOWE ODPOWIEDZI JAKIE MÓGŁ UDZIELIĆ UCZEŃ, WEDŁUG INSTYTUTU BADAŃ EDUKACYJNYCH, ORGANIZATORA DIAGNOZY:

  • Trzymać lupę bliżej do tego, co obserwujesz.
  • Trzymać lupę w odpowiedniej odległości (od obiektu).
  • Musisz ją oddalać lub przybliżać

Zadanie 3

Zadanie 4

Zadanie 5

Zadanie 6

Zadanie 7

Zadanie 8 i 9

OFICJALNY KOMENTARZ DO ZADANIA OD INSTYTUTU BADAŃ EDUKACYJNYCH, ORGANIZATORA DIAGNOZY:
Dla poprawnego rozwiązania tego zadania nie miał wpływu fakt, że dzieci mogły nie posiadać informacji własnych na temat barszczu Sosnowskiego. Tekst wprowadzający do zadania jest wystarczający do udzielania odpowiedzi na zadane pytanie. Zadanie miało na celu, poza sprawdzeniem umiejętności analizowania tekstu sprawdzić, czy uczniowie w sytuacjach zagrożenia zdrowia potrafią z wyprzedzeniem minimalizować przyczyny objawów, poprzez eliminację tych przyczyn, nie zaś likwidowanie samych objawów.
Analiza dystraktorów podanych w zadaniu przedstawia się następująco:

  • przemyć jak najszybciej skórę wodą z mydłem i osłonić ją przed słońcem. (uczeń podejmuje z wyprzedzeniem logiczne działania w postaci próby usunięcia soku, który mógł nie wchłonąć się jeszcze w skórę oraz minimalizuje czynnik -światło słoneczne - wpływający na pojawienie się poparzeń, o którego działaniu jest informacja w tekście).
  • nic nie robić i poczekać, czy wystąpi zaczerwienienie skóry lub pęcherze. (uczeń bagatelizuje odroczone działanie barszczu Sosnowskiego, o którym jest mowa w tekście)
  • wziąć środek przeciwbólowy i posmarować rękę kremem przeciw oparzeniom. (uczeń podejmuje próby leczenia objawowego zanim pojawią się objawy - ból i pieczenie)
  • jak najszybciej przyłożyć kompres z lodem i zadzwonić po pogotowie. (uczeń podejmuje próby leczenia objawowego zanim pojawią się objawy oraz działa nieadekwatnie do zaistniałego zagrożenia)

Zadanie 10

Zadanie 11

Zadanie 12

Zadanie 13

PRZYKŁADOWE ODPOWIEDZI JAKIE MÓGŁ UDZIELIĆ UCZEŃ, WEDŁUG INSTYTUTU BADAŃ EDUKACYJNYCH, ORGANIZATORA DIAGNOZY:

  • Chodnik miał dalej temperaturę poniżej zera, był zimny.
  • Na ziemi dalej było na minusie.
  • Chodnik miał prawie zero stopni.
  • Temperatura chodnika po tych dniach była na minusie.
  • Przy ziemi był mróz.

Zadanie 14

Zadanie 15

Zadanie 16

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: DUMA 2016: PRZYRODA [ODPOWIEDZI, ARKUSZE] - Głos Wielkopolski

Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski