DUMA 2016: PRZYRODA [ODPOWIEDZI, ARKUSZE]
We wtorek piątoklasiści zdawali sprawdzali swoją wiedzę nie tylko z matematyki, ale również z przyrody. I tutaj znajdziecie właśnie odpowiedzi oraz arkusz pytań z przyrody.
Z nami sprawdzicie, jak poszła Wam DUMA 2016 z przyrody. Odpowiedzi macie takie same, jak te u nas? Mamy nadzieję, że tak!
Sprawdź też inne przedmioty z tegorocznego sprawdzianu piątoklasistów: DUMA 2016 na gloswielkopolski.pl
Sprawdzian piątoklasisty przygotował Instytut Badań Edukacyjnych. Egzamin ma pokazać, czy uczniowie dostatecznie opanowali materiał przewidziany na pierwszych pięć klas szkół podstawowych.
DUMA 2016: PRZYRODA - ODPOWIEDZI:
Przykładowe odpowiedzi zostały przygotowane przez nauczycieli i mogą się nieco różnić od tych z klucza odpowiedzi.
DUMA 2016 - PRZYRODA - Arkusz P1
Zadanie 1
Zadanie 2
PRZYKŁADOWE ODPOWIEDZI JAKIE MÓGŁ UDZIELIĆ UCZEŃ, WEDŁUG INSTYTUTU BADAŃ EDUKACYJNYCH, ORGANIZATORA DIAGNOZY:
- Trzymać lupę bliżej do tego, co obserwujesz.
- Trzymać lupę w odpowiedniej odległości (od obiektu).
- Musisz ją oddalać lub przybliżać
Zadanie 3
Zadanie 4
Zadanie 5
Zadanie 6
Zadanie 7
Zadanie 8 i 9
OFICJALNY KOMENTARZ DO ZADANIA OD INSTYTUTU BADAŃ EDUKACYJNYCH, ORGANIZATORA DIAGNOZY:
Dla poprawnego rozwiązania tego zadania nie miał wpływu fakt, że dzieci mogły nie posiadać informacji własnych na temat barszczu Sosnowskiego. Tekst wprowadzający do zadania jest wystarczający do udzielania odpowiedzi na zadane pytanie. Zadanie miało na celu, poza sprawdzeniem umiejętności analizowania tekstu sprawdzić, czy uczniowie w sytuacjach zagrożenia zdrowia potrafią z wyprzedzeniem minimalizować przyczyny objawów, poprzez eliminację tych przyczyn, nie zaś likwidowanie samych objawów.
Analiza dystraktorów podanych w zadaniu przedstawia się następująco:
- przemyć jak najszybciej skórę wodą z mydłem i osłonić ją przed słońcem. (uczeń podejmuje z wyprzedzeniem logiczne działania w postaci próby usunięcia soku, który mógł nie wchłonąć się jeszcze w skórę oraz minimalizuje czynnik -światło słoneczne - wpływający na pojawienie się poparzeń, o którego działaniu jest informacja w tekście).
- nic nie robić i poczekać, czy wystąpi zaczerwienienie skóry lub pęcherze. (uczeń bagatelizuje odroczone działanie barszczu Sosnowskiego, o którym jest mowa w tekście)
- wziąć środek przeciwbólowy i posmarować rękę kremem przeciw oparzeniom. (uczeń podejmuje próby leczenia objawowego zanim pojawią się objawy - ból i pieczenie)
- jak najszybciej przyłożyć kompres z lodem i zadzwonić po pogotowie. (uczeń podejmuje próby leczenia objawowego zanim pojawią się objawy oraz działa nieadekwatnie do zaistniałego zagrożenia)
Zadanie 10
Zadanie 11
Zadanie 12
Zadanie 13
PRZYKŁADOWE ODPOWIEDZI JAKIE MÓGŁ UDZIELIĆ UCZEŃ, WEDŁUG INSTYTUTU BADAŃ EDUKACYJNYCH, ORGANIZATORA DIAGNOZY:
- Chodnik miał dalej temperaturę poniżej zera, był zimny.
- Na ziemi dalej było na minusie.
- Chodnik miał prawie zero stopni.
- Temperatura chodnika po tych dniach była na minusie.
- Przy ziemi był mróz.
Zadanie 14
Zadanie 15
Zadanie 16
Na następnej stronie Arkusz P2
DUMA 2016 - PRZYRODA - Arkusz P2
Zadanie 1
Zadanie 2
PRZYKŁADOWE ODPOWIEDZI JAKIE MÓGŁ UDZIELIĆ UCZEŃ, WEDŁUG INSTYTUTU BADAŃ EDUKACYJNYCH, ORGANIZATORA DIAGNOZY:
- Trzymać lupę bliżej do tego, co obserwujesz.
- Trzymać lupę w odpowiedniej odległości (od obiektu).
- Musisz ją oddalać lub przybliżać
Zadanie 3
Zadanie 4
Zadanie 5
Zadanie 6
Zadanie 7
Zadanie 8 i 9
OFICJALNY KOMENTARZ DO ZADANIA OD INSTYTUTU BADAŃ EDUKACYJNYCH, ORGANIZATORA DIAGNOZY:
Dla poprawnego rozwiązania tego zadania nie miał wpływu fakt, że dzieci mogły nie posiadać informacji własnych na temat barszczu Sosnowskiego. Tekst wprowadzający do zadania jest wystarczający do udzielania odpowiedzi na zadane pytanie. Zadanie miało na celu, poza sprawdzeniem umiejętności analizowania tekstu sprawdzić, czy uczniowie w sytuacjach zagrożenia zdrowia potrafią z wyprzedzeniem minimalizować przyczyny objawów, poprzez eliminację tych przyczyn, nie zaś likwidowanie samych objawów.
Analiza dystraktorów podanych w zadaniu przedstawia się następująco:
- przemyć jak najszybciej skórę wodą z mydłem i osłonić ją przed słońcem. (uczeń podejmuje z wyprzedzeniem logiczne działania w postaci próby usunięcia soku, który mógł nie wchłonąć się jeszcze w skórę oraz minimalizuje czynnik -światło słoneczne - wpływający na pojawienie się poparzeń, o którego działaniu jest informacja w tekście).
- nic nie robić i poczekać, czy wystąpi zaczerwienienie skóry lub pęcherze. (uczeń bagatelizuje odroczone działanie barszczu Sosnowskiego, o którym jest mowa w tekście)
- wziąć środek przeciwbólowy i posmarować rękę kremem przeciw oparzeniom. (uczeń podejmuje próby leczenia objawowego zanim pojawią się objawy - ból i pieczenie)
- jak najszybciej przyłożyć kompres z lodem i zadzwonić po pogotowie. (uczeń podejmuje próby leczenia objawowego zanim pojawią się objawy oraz działa nieadekwatnie do zaistniałego zagrożenia)
Zadanie 10
Zadanie 11
Zadanie 12
Zadanie 13
PRZYKŁADOWE ODPOWIEDZI JAKIE MÓGŁ UDZIELIĆ UCZEŃ, WEDŁUG INSTYTUTU BADAŃ EDUKACYJNYCH, ORGANIZATORA DIAGNOZY:
- Chodnik miał dalej temperaturę poniżej zera, był zimny.
- Na ziemi dalej było na minusie.
- Chodnik miał prawie zero stopni.
- Temperatura chodnika po tych dniach była na minusie.
- Przy ziemi był mróz.
Zadanie 14
Zadanie 15
Zadanie 16
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?