Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dużo tańsze parkowanie w strefie

Marcin Idczak
W Poznaniu tańsze parkowanie mają mieć kierowcy samochodów z napędem elektrycznym i hybrydowym. To ma być promowanie ekologicznych rozwiązań komunikacyjnych
W Poznaniu tańsze parkowanie mają mieć kierowcy samochodów z napędem elektrycznym i hybrydowym. To ma być promowanie ekologicznych rozwiązań komunikacyjnych Adrian Wykrota
Dużo tańsze parkowanie w strefie? Właściciele pojazdów elektrycznych lub z silnikami hybrydowymi mają mieć znacznie tańsze stawki za parkowanie w strefie.

Jak dowiedział się „Głos” - drogowcy kończą prace nad zmianami w przepisach dotyczących stawek opłat w strefie płatnego parkowania. Kierowców w Poznaniu czeka spora zmiana, gdyż specjalnie premiowane mają być pojazdy z silnikami bardziej ekologicznymi.

- Założeniem jest to, by znacznie obniżyć opłaty dla samochodów z napędem elektrycznym lub hybrydowym, które obecnie są najbardziej przyjazne środowisku - mówi Tadeusz Nawalaniec, zastępca dyrektora Zarządu Dróg Miejskich w Poznaniu.

Dlatego zgodnie z propozycjami to właśnie posiadacze tego typu pojazdów będą mogli taniej parkować na ulicach, na których obowiązuje strefa płatnego parkowania.

- Jeszcze nie ustalono dokładnej kwoty, ale zgodnie z założeniem ma ona być symboliczna - wyjaśnia Tadeusz Nawalaniec.

Obniżka ma dotyczyć abonamentów miesięcznych, a nie pojedynczych opłat w parkomacie. Kierowca będzie musiał udać się do ZDM (Biura Strefy Parkowania), gdzie na podstawie dowodu rejestracyjnego zostanie mu wydana (sprzedana) specjalna karta upoważniająca do parkowania na terenie całej strefy.

Podobne rozwiązanie ma zostać wprowadzone także w Rzeszowie (gdzie wcześniej wprowadzaniem rozwiązań komunikacyjnych uznawanych za jedne z najnowocześniejszych w kraju zajmował się... Tadeusz Nawalaniec).

Strefa tam obowiązuje od początku stycznia. Podzielono ją na dwa rejony - tańszy (120 zł abonament) i droższy (200 zł miesięcznie). Po wejściu przepisów w życie właściciele aut elektrycznych i hybrydowych będą płacić połowę tej stawki.

Już przed rokiem posłowie mówili o tym, by w Polsce zakazać wjazdu do centrów miast samochodom najbardziej zanieczyszczającym powietrze. Jednak do tej pory nie powstały takie przepisy.

Dlatego swoje własne rozwiązania zaczynają stosować lokalne samorządy. Głównym narzędziem jest wysokość opłat za parkowanie, gdyż te (do określonej maksymalnej stawki) mogą ustalać rady gmin.

W najbliższych tygodniach projektem zmian w strefie mają zająć się miejscy radni. To w ich gestii jest ustalanie stawek. Bardzo możliwe, że jeśli rozwiązanie z promowaniem napędów elektrycznych i hybrydowych sprawdzi się, to zostanie rozszerzone na pojazdy z innymi silnikami. Tak jest w wielu miastach w Europie, przy czym najbardziej dyskryminowani są tankujący do swoich aut olej napędowy.

Bartosz Pelczarski, dyrektor poznańskiego wydziału komunikacji wylicza, że obecnie w mieście zarejestrowanych jest 40 aut o napędzie elektrycznym oraz 485 z silnikami hybrydowymi. Ich liczba z roku na rok rośnie.

Bez opłat w soboty?
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu uznał, że sobota nie jest dniem pracującym i nie można pobierać opłat za parkowanie w strefie.

Sprawą zajął się po skardze jednego z prokuratorów, który chciał się dowiedzieć, czy radni (większego miasta w Wielkopolsce) mogli ustalić stawki opłat za parkowanie w soboty. Skarżący twierdził, że jest to niezgodne z prawem, gdyż zgodnie z przepisami - strefy mogą działać tylko w dni robocze. WSA w Poznaniu uznał, że rada miasta nie mogła wprowadzić opłat w soboty. Takie pobierane są w wielu miastach (w Poznaniu od godz. 8 do 14).

Jakie auta są ekologiczne?
W wielu krajach nie tylko różnicuje się ceny parkowania, ale także uzależnia się możliwość wjazdu do śródmieścia od wielkości emisji spalin.

Obecnie za najbardziej proekologiczne samochody uznawane są te o napędzie elektrycznym. W wielu krajach można je doładować za darmo dzięki odnawialnym źródłom energii. Na drugim miejscu plasują się pojazdy hybrydowe (połączenie silników elektrycznych i spalinowych). Następnie są auta napędzane benzyną (w Europie jest sześć kategorii emisji spalin). Na ostatnim miejscu znajdują się diesle.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Dużo tańsze parkowanie w strefie - Głos Wielkopolski

Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski