"Na początku grudnia 2013 r. dowiedzieliśmy się, że gminne tereny wytypowane zostały, jako lokalizacja dla dużej inwestycji" - można przeczytać na stronie internetowej miasta i gminy Stęszew.
Urzędnicy informują też, że inwestor zadał wiele pytań, które wymagały ustaleń, wyliczeń oraz negocjacji i pozyskania sprzymierzeńców. Wiadomo już, że burmistrzowi udało się uzyskać wsparcie wielu instytucji, jak choćby Urzędu Marszałkowskiego. Efektem tych działań było przejście gminy Stęszew do kolejnego etapu rozmów z inwestorem.
Włodzimierz Pińczak, burmistrz miasta i gminy Stęszew, nie wymienia nazwy Volkswagen, ale mówi, że inwestor działa w branży motoryzacyjnej.
Również Wojciech Jankowiak, wicemarszałek województwa wielkopolskiego, mówi, że prace nad wytypowaniem najlepszej lokalizacji dla Volkswagena trwają i uczestniczą w nich przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego. Wkrótce w Berlinie odbędzie się spotkanie w tej sprawie i ogłoszona będzie krótka lista kandydatów. Jak mówi wicemarszałek, oprócz wielkopolskich lokalizacji pod uwagę nadal brana jest miejscowość w województwie zachodniopomorskim. Wiadomo, choćby z niemieckich mediów, że jest to Stargard Szczeciński.
Teren w gm. Stęszew, na którym mogłaby powstać fabryka VW, liczy 270 ha. Co ważne, do Strykowa dojeżdża pociąg. A do roku 2017 GDDKiA chce zbudować drogę ekspresową łączącą Strykowo z Komornikami. Za Strykowem może przemawiać i to, że Volkswagen zdecydował się już w grudniu zbudować bazę logistyczną w pobliskich Komornikach. Strykowo to wreszcie wieś w powiecie poznańskim. A tu Volkswagen ma już nie tylko jedną swoją fabrykę, ale także współpracuje ze szkołą ponadgimnazjalną. Efektem trwającej od kilku lat współpracy są dobrze wyszkoleni pracownicy fabryki w Antoninku. Lokalizacja w Strykowie daje też możliwość skorzystania z ogromnego rynku pracy. W powiecie poznańskim, jednym z największych w kraju bezrobocie pod względem procentowym jest niskie - 4,6 proc., ale jeśli weźmie się pod uwagę liczby, to jest to około 17 tysięcy osób. Piotr Danielewicz, rzecznik prasowy Volkswagen Poznań, informuje, że firma od kilku miesięcy analizuje różne lokalizacje w kilku krajach. Poszukiwania trwają.
- Prosimy o wyrozumiałość, ale zgodnie z naszą zasadą nie zajmujemy się spekulacjami w kwestii lokalizacji zakładu. Kolejna generacja Craftera jest planowana jako wspólny projekt marki Volkswagen Samochody Użytkowe i MAN - wyjaśnia Piotr Danielewicz. Decyzja spodziewana jest 17 marca. Samochody dostawcze typu Crafter, jakie mają być produkowane w nowej fabryce, na razie powstają w Düsseldorfie we współpracy z Daimlerem. Mercedes ogłosił, że będzie je wytwarzał do końca roku 2016.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?