Dworzec Główny w Poznaniu: Ruchome schody pojadą też w dół!

Marcin Idczak
Dworzec Główny w Poznaniu: Ruchome schody pojadą też w dół! Później przebudowa starego gmachu Pawel Miecznik
PKP chce przebudować Dworzec Główny w Poznaniu. Ruchome schody pojadą też w dół (dzisiaj jeżdżą tylko do góry), bardziej przyjazne ma być również wnętrze. Następnie PKP zabiorą się za modernizację starego gmachu.

Przed dwoma laty otwarto nowy budynek Dworca Głównego PKP w Poznaniu.

– Okazuje się jednak, że są w nim elementy, które trzeba poprawić, tak by zwiększyć funkcjonalność obiektu – mówi Piotr Ciżkowicz, wiceprezes PKP SA.

Dlatego specjalistom od komunikacji polecono przeprowadzić sprawdzenie co koniecznie należy zmienić.
Zajął się tym Daniel Załuski z Politechniki Gdańskiej, który od kilkunastu lat zajmuje się problemami związanymi z dworcami w całej Europie.

Na podstawie jego analiz wnętrze zostanie przebudowane. – Tak by nie tworzyć zatorów, był łatwiejszy dostęp do kas i lepsze dojście do peronów – wyjaśnia Daniel Załuski.

Jakie zmiany czekają pasażerów? Na pewno pojawią się schody ruchome przy zejściu na peron pierwszy i końcówkę ulicy Dworcowej. Przedstawiciele PKP twierdzą, że nieprawdą było to, że zbyt wąskie perony uniemożliwiały wybudowanie schodów ruchomych działających w obie strony.

– Przed dwoma laty ich nie zamontowano, gdyż zgodnie z przepisami przeciwpożarowymi w takich obiektach muszą być drogi ewakuacyjne w skład których wchodzą schody tradycyjne – zauważa Piotr Ciżkowicz. – Strażacy by nie dopuścili obiektu do użytkowania. Teraz ewakuację można przeprowadzić poprze centrum handlowe lub parkingi. Dlatego będziemy montować ruchome schody - mówi wiceprezes PKP.

Dodatkowo dobudowana zostanie jeszcze jedna winda.

Zmieni się lokalizacja punktu informacji miejskiej i kolejowej. Sprawdzono, że korzysta z nich bardzo mało osób, a jednocześnie wielkie stoisko uniemożliwia przechodzenie pasażerom. Dzięki temu wyodrębniona może zostać strefa kas i plac na kolejki dla osób chcących kupić bilety. To wszystko zapewni lepszą przepustowość. Nie będą tworzyły się zatory stojących do kasy i biegnących na pociąg.

Dlaczego takie zmiany są przeprowadzane w dwa lata po otwarciu dworca?

– Mogliśmy schować głowę w piasek i udawać, że wszystko dobrze funkcjonuje – wyjaśnia Piotr Ciżkowicz. – Jednak było widać, że są pewne niedociągnięcia, więc trzeba je poprawić - stwierdza.

Zapowiada również, że do 2018 roku powinna zakończyć się przebudowa starego budynku Dworca Głównego.

Wideo

Komentarze 20

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

K
Kaju z Łazarza

Aby na perony 1,2,3,4,5,6 zjechać i wjechać po schodach ruchomych - należy niestety rozbudować nowy budynek dworca do... ulicy Głogowskiej. Tak długi budynek dworca "przykryje" wszystkie perony - dotarcie do każdego peronu będzie wygodne a i ruch pieszy "dostanie " nowe wejście od ulicy Głogowskiej. To chyba jedyne rozsądne wyjście z impasu. Ale kto to weźmie pod uwagę ?

t
tomek

jesli to jest inwestycja prywatna to po co sie pchal z tym w publiczne miejsce?jak mial za duzo kasy mogl wplacic do amber gold a nie utrudniac zycie mieszkancom i czerpac z tego korzysci bo zapewne taki jest zamiar tej inwestycji

t
tomek

a gdzie sa projektanci dworca?gdzie sa wszyscy co mieli nadzor i robili odbior?kase brali wszyscy a nikt przedtem nie widzial brakow i mankamentow? to niech oddaja pieniazki z powrotem i tyle

w
www

żeby, mimo wielu uwag specjalistów i mieszkańców jeszcze na etapie projektowania i budowy nie wdrożyć takich zmian, tylko z uporem maniaka brnąć w swojej GŁU.POCIE !!!!!!???? teraz to koszty tych zmian będą 3 razy większe !!!! tak niestety dzieje się ze wszystkimi poznańskimi inwestycjami !!! Poznań miasto SRAŁ KAŁ,

p
poznaniak

Tak błaha sprawa i trzeba było miesięcy narzekań by w końcu łaskawie się na to zgodzili. Oczywiście wcześniej pomyśleć o tym nie mogli... Cieszmy się, że Grobelny i spółka nie zrobili tylko 1 peronu na nowym dworcu.

G
Gość

...GIMBUSA! "Poszperaj sobie w necie" brzmi tak jak insynuacje Kaczyńskiego: "ja coś wiem, ale nie powiem, sami sobie znajdźcie".
Krótko mówiąc TROLISZ!

k
kolejorz

masz rację .... za tym stoi finansjera światowa wiadomo skąd ...Węgrzy szyld dali i tyle ....

P
Pelagia

Po to wybudowali galerię, aby pasażer w oczekiwaniu na odjazd pociągu nie korzystał z siedziska, tylko ten czas spędzał w kolejnych butikach.

P
Pelagia

Poszperaj w internecie, to dowiesz się kto stoi za TriGranit. Zapewne nie byli to Węgrzy.

P
Podróżnik

Nie trzeba wychodzić specjalnie na trening, wystarczy przyjść na nasz dworzec. Przejście, naprawdę szybkim krokiem, z przystanku tramwajowego na moście dworcowym na peron 4A, zajmuje dobre 15 minut!!!! Peron jest na samym końcu dworca!!!

k
kolejowy

z całym obiektem handlowo-dworcowym to wielka kpina .....jacyś osobnicy chyba kręcili lody bo powstało centrum handlowe i przybudówki dworcowe PKP i PKS...gdyby od początku mówiono Poznaniakom ,że tam podstawowym obiektem będzie centrum handlowe to byłaby potężna krytyka i raban ,żadna firma by nie wybudowała dworca tylko bo to jest nieopłacalne a PKP nie miał kasy na modernizację starego dworca choć to przyzwoity budynek i funkcjonalny....z Poznaniaków zrobiono po prostu durniów i tyle a Prezydent w tym maczał paluchy !!żałosne

G
Gość

Czytam takie wypowiedzi i czuję jakbym się cofnął do PRL-u, kiedy to za wszystko odpowiadało "państwo"!

Ile razy można powtarzać, że MIASTO Z TYM DWORCEM NIE MA NIC WSPÓLNEGO!!! To jest inwestycja PRYWATNA realizowana za PRYWATNĄ kasę, na terenach należących do PKP (które NIE SĄ ZWIĄZANE Z MIASTEM).
Kup sobie działkę w centrum Poznania, przygotuj inwestycję, a prezydent miasta będzie ci dyktował co na tej działce ma być, jak ma wyglądać i czemu ma służyć! Chciałbyś by tak było??? NIE MA W POLSCE TAKIEGO PRAWA, które pozwala prezydentowi (czy burmistrzowi) się wtrącać w prywatną inwestycję!!! Zrozumcie to wreszcie, bo się takimi tekstami OŚMIESZACIE!

Poznań nie ma szczęścia do polityków w rządzie! Grabarczyk dał MILIARD na nowy dworzec w Łodzi. Dzięki "ludziom z Wrocławia", rząd zapłacił także za tamtejszy remont. W Poznaniu PKP ratowało się partnerstwem z prywatną firmą, ponieważ nie przewidziało kasy na budowę nowego dworca. Jeśli ktoś tu jest winien, to RZĄD tego kraju, który ma od dawna Poznań w d****!!!

G
Gość

...a czy to budowali Poznaniacy??? Przecież to byli... Węgrzy!!!

G
Gość

Przecież schody ruchome mogą jeździć w dwie strony (w górę i w dół). Trzeba tylko co kilka minut przełączać kierunek jazdy. Wziąć jakiegoś bezrobotnego, niech stoi i przełącza...

:D :D :D

D
Dziad

Mówiąc po naszymu.Takie odkrycia po fakcie to zwykle dziadostwo i tyle.Kiedyś w Poznaniu nie do pomyślenia.Nie jestem budowniczym ani architektem,ale patrząc na to co zbudowano,wystarczyło poszerzyć obecnie istniejący tunel,wydlużyć go do głównego wejścia do PCC od Alei Króla Przemysła i wyremontować stary dworzec oraz zachować obecny plac dworcowy.

Dodaj ogłoszenie