Dworzec Poznań Główny będzie przyjazny pasażerom?

Błażej Dąbkowski
Dworzec Poznań Główny będzie przyjazny pasażerom?
Dworzec Poznań Główny będzie przyjazny pasażerom? Waldemar Wylegalski
Przedłużenie obecnego przejścia podziemnego aż do al. Przemysła II i przykrycie peronów 4,5 oraz 6 wspólną wiatą - te dwa cele postawił przed sobą zespół ekspercki powołany przez kolejową spółkę i polityków PiS.

Maksymalnie cztery miesiące pracy czeka zespół powołany przez spółkę Polskie Koleje Państwowe, który ma wypracować rozwiązania zmierzające do usunięcia dysfunkcjonalności poznańskiego dworca kolejowego. Przedstawiciele spółek kolejowych, urzędu marszałkowskiego, politycy Prawa i Sprawiedliwości oraz wiceprezydent Poznania Maciej Wudarski chcą w tym czasie rozwiązać dwie kwestie - przedłużenia obecnego przejścia podziemnego aż do al. Przemysła II i przykrycia peronów 4,5 oraz 6 wspólną wiatą. Pierwsze spotkanie zespołu odbyło się w środę.

- Cały transport publiczny powinien być połączony jednym korytarzem na poziomie -1. Tak, by można było się poruszać po dworcu jak najsprawniej i jak najszybciej. Żeby jednak kogoś przekonać do transportu publicznego to musimy kierowcom dawać dobre rozwiązania - mówi Adam Pawlik, radny miejski PiS i członek zespołu. Dodaje też, że ostatnie konsultacje społeczne dotyczące przyszłości dworca jasno pokazały, że musi on służyć przede wszystkim pasażerom, a nie wyłącznie inwestycjom biznesowym.

- Granica między miastem, galerią i dworcem powinna zniknąć. W tej chwili dworzec także wewnętrznie jest niespójny i należy to zmienić - apeluje dr Jeremi Rychlewski z Politechniki Poznańskiej, który także pomoże w wypracowaniu najkorzystniejszych rozwiązań dla pasażerów.
Prace zespołu muszą jednak przebiegać w ekspresowym tempie, ponieważ przetarg na trzy perony znajdujące się po zachodniej stronie stacji został rozstrzygnięty, a wykonawca znajduje się w zaawansowanej fazie projektowania. Oznacza to nic innego, jak konieczność wpisania się w zamówienia które obecnie się toczą i drugi etap prac w obrębie węzła kolejowego, czyli inwestycji planowanej na międzytorzu - budowy trzech biurowców oraz hotelu. - Spółki kolejowe wykazują jednak dużą otwartość na przeformułowanie swojego procesu inwestycyjnego, ale musimy wpisać się w cały wachlarz zadań przez nie realizowanych. To nie będzie łatwe, choć mamy wsparcie ministerstwa - tłumaczy Tadeusz Dziuba, poseł PiS.

Polityk, choć podkreśla, że punkt wyjścia pracy zespołu jest optymistyczny, to nie potrafi dać gwarancji, że dojdzie do realizacji rozwiązań wypracowanych podczas jego spotkań. - Długa droga przed nami, bo oprócz problemów technicznych i finansowych, napotkamy na prawne, które są najsłabiej rozpoznane - przyznaje.

Przedłużenie podziemnego przejścia do Wolnych Torów, a także przykrycie peronów jest konieczne, bo jak przekonuje Maciej Musiał, dyrektor biura Stowarzyszenia Metropolia Poznań w najbliższych latach z węzła przesiadkowego w stolicy Wielkopolski będzie korzystać o kilkanaście tysięcy pasażerów więcej, jak do tej pory. Będą to osoby korzystające z poznańskiej kolei metropolitarnej. - Zamierzamy wydać 108 mln euro na budowy zintegrowanych węzłów przesiadkowych przy istniejących stacjach kolejowych w podpoznańskich gminach. Powstanie ich ok. 60 z parkingami mieszczących do 10 tys. samochodów. Musimy więc tym ludziom stworzyć odpowiednie warunki także w samym Poznaniu - mówi M. Musiał.

- Wypracowaliśmy już wstępne założenia, wytyczyliśmy drogę działania. Teraz przejdzie nam opracować spójną koncepcję zmian na dworcu - podsumowuje Alina Stachowiak z departamentu inwestycji PKP S.A.

Wideo

Komentarze 5

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

A
Autor
Przecież służy jako dojście do kaufhali i jest niepotrzebnym dodatkiem. Zlikwidować pociągi co utrudniają dojście do tego blaszaka z zapadającym się dachem !
J
Ja
Konieczność przywrócenia wnętrza starege budynku dworca jest tak oczywista , że trzeba się tylko dziwić , że upływają lata , a tylko się o tym mówi a nie robi . Gadanie może potrwać jeszcze z 10 lat. Rok temu zapadła decyzja o budowie kładki wzdłuż budynku starego Dworca by dojść z peronu IV na I , i gdzie ona jest ? Wyrzucono wszystkich którzy prowadzili tam działalność , miały być montowane wielkie słupy ..... nawet zaplecza budowy nie postawiono , o jakichkolwiek pracach nie wspominając.
Wypada życzyć owocnego gadania, spotykania się, odnajdywania trudności i barier przez .... kolejne lata.
Powodzenia !!!
p
pasażerek
Udostepnić główną halę dworcową!!!!
b
bob-budowniczy
Tunel do ul. Przemysła II ? ZA PÓŹNO o min. 5 lat.
Za wąski, fundamenty galerii na przeszkodzie. Oba problemy trzeba było rozwiązać 8 lat temu podczas modernizacji peronów 1-3 i przed budową Galerii.
Co do zadaszenia peronów 4-6 to trzeba pokonać opór miejskiej "konserwy" zbytków. Tylko i aż tyle
m
mario
potrzebne są:
- tunel do Wolnych Torów
- jedno zadaszenie peronów 4 - 6
- gładka nawierzchnia na wszystkich peronach
- ruchome schody na perony w obie strony
- ale przede wszystkim przedłużenie budynku dworca do ul. Głogowskiej
Dodaj ogłoszenie