- Poznań Główny to drugi po Warszawie Centralnej pod względem ruchu pasażerskiego obiekt w Polsce. Ma wybitne znaczenie strategiczne dla całego kraju. Państwo polskie musi w końcu zadbać o pierwszorzędny węzeł kolejowy, niezbędny dla funkcjonowania transportu kolejowego w całej zachodniej Polsce - mówił w czasie spotkania Paweł Sowa.
Według szacunków stowarzyszenia Inwestycje dla Poznania na naprawę tragicznej sytuacji, w jakiej znajduje się cała stacja i poznański węzeł kolejowy, potrzeba ok. 2,2 miliarda złotych.
Na kogo głosować?
Podczas czwartkowego spotkania społecznicy z Inwestycji dla Poznania oprowadzili kandydatów na posłów po czterech miejscach, które ich zdaniem są filarami, na których musi się oprzeć naprawa Poznania Głównego i poznańskiego węzła kolejowego:
- Porządny remont starego gmachu dworca na międzytorzu (funkcje obsługi pasażerów, poczekalnia, gastronomia, itd.). Szacowany koszt 200 mln zł
- Uporządkowanie komunikacji na terenie całej stacji: poszerzenie tunelu pod peronami 1-6 i przedłużenie do dworca PKS (w kierunku Wildy), budowa kładki z nowego gmachu na perony zachodnie 4-6. Szacowany koszt 220 mln zł.
- Porządny remont fatalnie wykonanych peronów wschodnich (1-3) wraz z estetyzacją hali peronowej. Szacowany koszt 100 mln zł
- Budowa nowych torów szlakowych celem poprawy przepustowości całego węzła kolejowego. Szacowany koszt 1,7 mld zł.
Na spotkaniu obecni byli przedstawiciele tylko dwóch komitetów startujących w tegorocznych wyborach parlamentarnych - Koalicji Obywatelskiej i Lewicy. Byli to m.i.n: Joanna Jaśkowiak, Katarzyna Ueberhan, Szymon Ziółkowski, Adam Szłapka, Marcin Bosacki, Karolina Fabiś-Szulc, Henryk Kania, Franciszek Sterczewski. Zabrakło kandydatów do Parlamentu z PiS, Koalicji Polskiej i Konfederacji.
Inwestycje w Poznań Główny: tym razem politycy zadawali pytania
Podczas kolejnych etapów spaceru po obiekcie dworca Poznań Główny kandydaci pytali działaczy Inwestycji dla Poznania o szczegóły poprawy sytuacji poznańskiego węzła kolejowego.
- Gdzie powinno być serce tego dworca, centrum w którym skupią się najważniejsze inwestycje? - pytał Adam Szłapka, numer 2 na poznańskiej liście Koalicji Obywatelskiej
- Ze względu na kwestie funkcyjne sercem obiektu powinien być stary budynek dworca - odpowiadał Paweł Sowa.
Narzędzia, które pomogą Ci wybrać
- Czy stary dworzec powinien zostać wyremontowany czy zburzony i postawiony od nowa? - pytała Katarzyna Ueberhan, liderka listy Lewicy w Poznaniu
- Pozostawiamy tą kwestię specjalistom i architektom - stwierdził Paweł Sowa.
Czytaj też: Abp Gądecki przypomina, na kogo głosować powinni katolicy i zachęca do modlitwy za wyniki wyborów
Na koniec spotkania wszyscy obecni kandydaci podpisali deklarację, w której podejmują się działania na rzecz poprawy sytuacji poznańskiego dworca i węzła kolejowego w przyszłym parlamencie.
- Nowi parlamentarzyści z Poznania muszą przystąpić do walki o pieniądze – jako mieszkańcy oddajemy do budżetu centralnego ogromną liczbę pieniędzy (Poznań wytwarza ok. 3 proc. polskiego PKB), a dostajemy ochłapy. Najwyższy czas to zmienić! - podsumowuje Paweł Sowa.
Wybory do Sejmu 2019: Kandydaci z Poznania - sprawdź listy w...
Strefa Biznesu: Takie plany mają pracodawcy. Co czeka rynek pracy?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?